صبر بر چهار شعبه استوار است ؛
#صبر بر چهار شعبه استوار است ؛
#اشتیاق ،#ترس،#زهد،#انتظار
شوق به معنای #علاقه و اشتیاق به چیزی و #شفق در اصل به معنای آمیخته شدن روشنایی روز به تاریکی شب است ،سپس به ترس آمیخته با علاقه به کسی یا چیزی به کار رفته است و #زهد عدم وابستگی به دنیا و زخارف دنیاست و ترقی به هر گونه گفته می شود .سپس به ریشه های هر یک از این چهار شاخه که از آن منشعب میشود پرداخته می فرماید :
آنکس که مشتاق #بهشت باشد، #شهوات و تمایلات سرکش را به فراموشی میسپارد و آنکس که از آتش #جهنم بیمناک شد از #گناهان دوری میگزیند و کسی که #زاهد و بیاعتنا به #دنیا باشد #مصیبتها را ناچیز میشمرد و آنکس که انتظار #مرگ را میکشد برای انجام اعمال نیک سرعت میگیرد»؛
(فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَی الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ؛ وَمَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ؛ وَمَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ؛ وَمَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَی الْخَیْرَاتِ)
«#سلا» به معنای فراموش کردن چیزی است.
در واقع #صبر_و_#شکیبایی گاه در مقابل #شهوت و در مسیر #اطاعت_خداست و گاه در مقام پرهیز از گناهان و گاه در مقابل مصائب و #درد و رنجهای دنیوی است و گاه در مقابل پایان عمر و مرگ.
برای اینکه انسان بتواند مواضع خود را در مقابل این امور چهارگانه روشن سازد باید متکی به عقاید صحیح گردد؛ #عشق به بهشت و نعمتهای بیپایانش او را از غلطیدن در شهوات سرکش دنیا حفظ میکند و این همان صبر_بر_طاعت است و ایمان به عذاب الهی در آخرت و #خوف از دوزخ او را از گناهان باز میدارد، چرا که گویی آتش دوزخ را با چشم خود میبیند.
از آنجا که بیتابی در برابر #مصائب به دلیل دلبستگیهای دنیوی است آنکس که زاهد و بیاعتنا به دنیا باشد و از این دلبستگیها وا رَهَد مصیبت در برابر او کوچک میشود و صبر در برابر آن آسان میگردد.
امام علیه السلام علاوه بر سه شاخه معروف صبر شاخه چهارمی هم در اینجا بیان فرموده و آن صبری است که از انتظار مرگ ناشی میشود کسی که در هر لحظه احتمال می دهد پرونده حیاتش بسته شود و پنجه مرگ.گلویش را بفشارد ، با سرعت به سوی کارهای خیر مسدود تا در فرصت باقی مانده کفه عمل صالح خود را سنگین سازد و این نیاز به صبر و استقامت دارد .از آنچه در بالا آمد رو شن شد که امام تنها شاخه های چهار گانه صبر را مر باز به اعتقادات قلبی می شمارد ؛اعتقاد به بهشت ، #دوزخ ، به بی اعتباری دنیا و مرگ .
توجه به این نکته هم لازم است که چون ایمان دارای در جاتی است و مطابق بعضی روایات ، ده درجه دارد ، صبر و شوق به بهشت و ترس از دوزخ و زهد در دنیا و انتظار مرگ نیز در افراد مختلف است ؛ بعضی در اعلا درجه ایمان قرار دارند و این شاخه ها به طور کامل در باغستان_روح آنها نمایان است و بعضی در ادنا_درجه ایمانند و از هر کدام از این امور بهره کمی دارند .
نام کتاب :#پیام_امیر_المومنین_علیه_السلام
نویسنده:#ناصر_مکارم_شیرازی_جلد_12
#اشتیاق ،#ترس،#زهد،#انتظار
شوق به معنای #علاقه و اشتیاق به چیزی و #شفق در اصل به معنای آمیخته شدن روشنایی روز به تاریکی شب است ،سپس به ترس آمیخته با علاقه به کسی یا چیزی به کار رفته است و #زهد عدم وابستگی به دنیا و زخارف دنیاست و ترقی به هر گونه گفته می شود .سپس به ریشه های هر یک از این چهار شاخه که از آن منشعب میشود پرداخته می فرماید :
آنکس که مشتاق #بهشت باشد، #شهوات و تمایلات سرکش را به فراموشی میسپارد و آنکس که از آتش #جهنم بیمناک شد از #گناهان دوری میگزیند و کسی که #زاهد و بیاعتنا به #دنیا باشد #مصیبتها را ناچیز میشمرد و آنکس که انتظار #مرگ را میکشد برای انجام اعمال نیک سرعت میگیرد»؛
(فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَی الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ؛ وَمَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ؛ وَمَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ؛ وَمَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَی الْخَیْرَاتِ)
«#سلا» به معنای فراموش کردن چیزی است.
در واقع #صبر_و_#شکیبایی گاه در مقابل #شهوت و در مسیر #اطاعت_خداست و گاه در مقام پرهیز از گناهان و گاه در مقابل مصائب و #درد و رنجهای دنیوی است و گاه در مقابل پایان عمر و مرگ.
برای اینکه انسان بتواند مواضع خود را در مقابل این امور چهارگانه روشن سازد باید متکی به عقاید صحیح گردد؛ #عشق به بهشت و نعمتهای بیپایانش او را از غلطیدن در شهوات سرکش دنیا حفظ میکند و این همان صبر_بر_طاعت است و ایمان به عذاب الهی در آخرت و #خوف از دوزخ او را از گناهان باز میدارد، چرا که گویی آتش دوزخ را با چشم خود میبیند.
از آنجا که بیتابی در برابر #مصائب به دلیل دلبستگیهای دنیوی است آنکس که زاهد و بیاعتنا به دنیا باشد و از این دلبستگیها وا رَهَد مصیبت در برابر او کوچک میشود و صبر در برابر آن آسان میگردد.
امام علیه السلام علاوه بر سه شاخه معروف صبر شاخه چهارمی هم در اینجا بیان فرموده و آن صبری است که از انتظار مرگ ناشی میشود کسی که در هر لحظه احتمال می دهد پرونده حیاتش بسته شود و پنجه مرگ.گلویش را بفشارد ، با سرعت به سوی کارهای خیر مسدود تا در فرصت باقی مانده کفه عمل صالح خود را سنگین سازد و این نیاز به صبر و استقامت دارد .از آنچه در بالا آمد رو شن شد که امام تنها شاخه های چهار گانه صبر را مر باز به اعتقادات قلبی می شمارد ؛اعتقاد به بهشت ، #دوزخ ، به بی اعتباری دنیا و مرگ .
توجه به این نکته هم لازم است که چون ایمان دارای در جاتی است و مطابق بعضی روایات ، ده درجه دارد ، صبر و شوق به بهشت و ترس از دوزخ و زهد در دنیا و انتظار مرگ نیز در افراد مختلف است ؛ بعضی در اعلا درجه ایمان قرار دارند و این شاخه ها به طور کامل در باغستان_روح آنها نمایان است و بعضی در ادنا_درجه ایمانند و از هر کدام از این امور بهره کمی دارند .
نام کتاب :#پیام_امیر_المومنین_علیه_السلام
نویسنده:#ناصر_مکارم_شیرازی_جلد_12
۲.۶k
۰۹ اسفند ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.