{% if state.amp %} {% else %} {% endif %}

۱۵ | چرا وزارت صنعت داریم، اما وزارت کرامت مصرف‌کننده ندا

۱۵ | چرا وزارت صنعت داریم، اما وزارت کرامت مصرف‌کننده نداریم؟

•───── ⋆⋅☆⋅⋆ ─────•

🛒✨ صنعت متولی دارد؛ کرامتِ مصرف‌کننده کجاست؟ ✨🛒

۱) وزارت صنعت برای تولید، تجارت و حمایت از بنگاه‌ها ساخته شده؛

نه برای صیانت از کرامتِ مصرف‌کننده.

۲) در معماری اقتصادی، «تولیدکننده» نهادهای قدرتمند دارد؛

اما «مصرف‌کننده» اغلب نمایندگیِ نهادیِ هم‌وزن ندارد.

۳) نتیجه آن است که کیفیت، قیمت، شفافیت و حقِ انتخابِ مردم

گاه در حاشیهٔ سیاست‌گذاری قرار می‌گیرد.

۴) یعنی نظام بیشتر نگرانِ بقای بنگاه است

تا تجربهٔ واقعیِ مصرف‌کننده در بازار.

۵) کرامتِ مصرف‌کننده فقط قیمت نیست؛

کیفیت، ایمنی، صداقتِ اطلاعات و احترام در فرایندِ خرید نیز هست.

۶) وقتی این حوزه میان چند نهاد پخش می‌شود،

پاسخ‌گوییِ روشن برای دفاع از حقوقِ مصرف‌کننده شکل نمی‌گیرد.

۷) اگر نهادی برای کرامتِ مصرف‌کننده باشد،

باید قدرتِ پایش، الزام و شفاف‌سازیِ رفتارِ بازار را داشته باشد.

۸) مسئله این نیست که صنعت وزارت دارد و مصرف‌کننده ندارد؛

مسئله این است که «ترازِ کرامتِ مصرف»

هنوز در حکمرانی نهاد نشده است.

•───── ✦ ─────•

✍️ بهرام محمدی

واضعِ پارادایمِ حَد در معماریِ قدرت

🜁 @bmlimit 🜁

wisgoon.com/bmlimit

#کرامت_مصرف_کننده #حقوق_مصرف_کننده #پارادایم_حد

#هندسه_حد #بازار #حکمرانی #عدالت_اقتصادی
دیدگاه ها (۰)

قدرت دچار ناترازی مزمن شده است

پروژهای هوشمندانه از سوی هسته نفوذ

«۴۰. برای خوشحال کردن یک نفر، کافی است بخواهی»شادی، همیشه به...

۱۰ | لاکچری یعنی سرمایه‌گذاری روی رشد خودت عزیزم•───── ⋆⋅☆⋅⋆...

آموزش متولی دارد آینده دانش آموز کجاست

۱۸. چرا وزارت علوم داریم، اما وزارت آیندهٔ نخبگان نداریم؟🧠✨ ...

در حال بارگزاری

خطا در دریافت مطلب های مرتبط