بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
و خوردن و آشامیدن ناسالم، یا حتی سالم، اما بیش از حد، آدمی را به انواع و اقسام بیماریها مبتلا می سازد و چه بسا سبب مرگش شود.
روح (قلب) نیز همینطور است؛ هم به حبّ نیاز دارد و هم به بغض؛ به حرص هم نیاز دارد؛ چنان که فرمود: پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، به هدایت و ایمان شما مردم حریص است؛ و از جمله این صفات و حالات آدمیان و جنیان، تکبر است؛ اگر تکبر نباشد، آدمی مقابل هر ضعیفی نیز ذلیل میشود، لذا امیر المؤمنین علیه السلام فرمودند: تکبر مقابل متکبر عبادت است.
پس تکبر هم باید باشد. منتهی برخی محبت را به دنیا اختصاص میدهند و حرص را به مال دنیا و تکبر را به خود بزرگبینی، حتی مقابل خداوند سبحان! مانند ابلیس لعین که استکبار کرد و به خاطر استکبارش اخراج شد، نه فقط به خاطر سجده نکردنش! وقتی فرمان سجده رسید و ابلیس لعین امتناع ورزید، خداوند متعال او را محاکمه کرد و پرسید:
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ - گفت: ای ابلیس! چه چیز مانع تو شد که بر مخلوقی که با قدرت خود او را آفریدم سجده کنی؟! آیا تکبّر کردی یا از برترینها بودی؟! برتر از اینکه فرمان سجود به تو داده شود و یا برتر از آنان که فرمان به آنها داده شد.(سوره ص آیه 75)
و همین که پاسخ داد: أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ - من از او بهترم، حکم به اخراج از آن مقام صادر شد فَاخْرُجْ مِنْهَا.
بنابراین، در انس و جنّ، همانند: حبّ، بغض، میل، حرص و تکبری وجود دارد که اگر در جهت درستش قرار نگیرد و علیه دشمنان خدا به کار گرفته نشود، حتماً طغیان میکند، از مسیر خارج فاسق میشود و علیه خداوند سبحان و سایرین همه به غیر از من، به کار میرود.
خداوند علیم، حکیم و سبحان، به این بیماری ابلیس لعین علم داشت، پس دارویش را فرستاد و فرمود: سجده کن. اگر اطاعت میکرد، بهبود مییافت، رشد مینمود و از آن مقامی که بود نیز بالاتر میرفت؛ اما به نسخه عمل نکرد و این بیماری او را هلاک نمود.
آدمی نیز همینطور است. تکبری دارد که اگر در جایگاه و جهت به حق و درستش قرار نگیرد، حتماً او را از شمول رحمت الهی اخراج میکند و به هلاکت می کشاند.
سکان هدایتِ این تکبر و داروی واکسینه و یا درمان این تکبر بیجا، فقط و فقط سجده میباشد. چنان که حضرت سیدة النساء، صدیقه کبرا، فاطمة الزهراء علیها السلام فرمودند:جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیرا لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیها لَكُمْ مِنَ الْكِبْرِ ...(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
و خوردن و آشامیدن ناسالم، یا حتی سالم، اما بیش از حد، آدمی را به انواع و اقسام بیماریها مبتلا می سازد و چه بسا سبب مرگش شود.
روح (قلب) نیز همینطور است؛ هم به حبّ نیاز دارد و هم به بغض؛ به حرص هم نیاز دارد؛ چنان که فرمود: پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، به هدایت و ایمان شما مردم حریص است؛ و از جمله این صفات و حالات آدمیان و جنیان، تکبر است؛ اگر تکبر نباشد، آدمی مقابل هر ضعیفی نیز ذلیل میشود، لذا امیر المؤمنین علیه السلام فرمودند: تکبر مقابل متکبر عبادت است.
پس تکبر هم باید باشد. منتهی برخی محبت را به دنیا اختصاص میدهند و حرص را به مال دنیا و تکبر را به خود بزرگبینی، حتی مقابل خداوند سبحان! مانند ابلیس لعین که استکبار کرد و به خاطر استکبارش اخراج شد، نه فقط به خاطر سجده نکردنش! وقتی فرمان سجده رسید و ابلیس لعین امتناع ورزید، خداوند متعال او را محاکمه کرد و پرسید:
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ - گفت: ای ابلیس! چه چیز مانع تو شد که بر مخلوقی که با قدرت خود او را آفریدم سجده کنی؟! آیا تکبّر کردی یا از برترینها بودی؟! برتر از اینکه فرمان سجود به تو داده شود و یا برتر از آنان که فرمان به آنها داده شد.(سوره ص آیه 75)
و همین که پاسخ داد: أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ - من از او بهترم، حکم به اخراج از آن مقام صادر شد فَاخْرُجْ مِنْهَا.
بنابراین، در انس و جنّ، همانند: حبّ، بغض، میل، حرص و تکبری وجود دارد که اگر در جهت درستش قرار نگیرد و علیه دشمنان خدا به کار گرفته نشود، حتماً طغیان میکند، از مسیر خارج فاسق میشود و علیه خداوند سبحان و سایرین همه به غیر از من، به کار میرود.
خداوند علیم، حکیم و سبحان، به این بیماری ابلیس لعین علم داشت، پس دارویش را فرستاد و فرمود: سجده کن. اگر اطاعت میکرد، بهبود مییافت، رشد مینمود و از آن مقامی که بود نیز بالاتر میرفت؛ اما به نسخه عمل نکرد و این بیماری او را هلاک نمود.
آدمی نیز همینطور است. تکبری دارد که اگر در جایگاه و جهت به حق و درستش قرار نگیرد، حتماً او را از شمول رحمت الهی اخراج میکند و به هلاکت می کشاند.
سکان هدایتِ این تکبر و داروی واکسینه و یا درمان این تکبر بیجا، فقط و فقط سجده میباشد. چنان که حضرت سیدة النساء، صدیقه کبرا، فاطمة الزهراء علیها السلام فرمودند:جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیرا لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیها لَكُمْ مِنَ الْكِبْرِ ...(ادامه دارد...)
- ۸۴۶
- ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط