بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
توکّل بر پروردگار : تکیه بر شفیعان مکن که اگر خدا اِذن شفاعت تو را ندهد از هیچ شفیعی کاری بر نیاید.بزرگان را محترم بدار اما پیوسته توکّل به ربّات داشته باش. و یادت باشد که اهل ایمان همواره بر پروردگار شان توکّل دارند؛ وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ -(سوره عنکبوت بخشی از آیه 59)
مسئله توکل، با مسئلۀ اثر گذاری، متفاوت است و نباید در ذهن خلط مبحث گردد.
جهان هستی،یکپارچه است و از نظمی علیمانه، حکیمانه و مقتدرانهای برخورد می باشد؛ نظام علیّ و معلولی بر این جهان حاکم است، پس، از یک سو بین تمامی اجزای عالم، ارتباط مستقیم وغیر مستقیم وجود دارد، از سویی دیگر هر عنصری به تنهایی یا در ارتباط با عناصر دیگر، تأثیر میپذیرد و یا تأثیر می گذارد.
بنابراین، تنها اعمال انسانها، بلکه حتی حرکت یک باد، یک پشه، یا افتادن یک برگ درخت نیز آثار خودش را به همراه دارد والبته که بر حیات و زندگی انسان تأثیر گذار میباشند. به قول دانشمندان: اگر در پکن مگسی بال زند، در آتمسفر لندن تأثیر میگذارد!
در آیات قرآنی و آموزههای اسلامی نیز بسیار بر تأثیر و تأثر عملکردها، رفتارها، تربیتها و تصریح شده است و دستور العملهای معرفتی، اخلاقی و احکامی (حقوق)درتمامی شئون فردی و اجتماعی نیز با توجه به همین تأثیرها و تأثرها می باشد.
یک نگاه ساده و یک لحظهای آدمی، بر جسم، روح، روان، نفس، ایمان، تخیلات، تصمیمات و عملکردهایش و بالتبع در سرنوشت دنیوی و اخرویش تأثیر می گذارد؛ لذا امام سجاد علیه السلام، در رساله حقوق، حق اعضایی چون چشم، گوش، دست، پا و شکم را بر صاحبش بیان نمودهاند.
توکل : توکل، همانگونه که از نامش پیداست، یعنی وکیل گرفتن؛ و وکیل کسی است که موکل، سرپرستی و ادارۀ کاری را به او می سپارد.
وکیل بودن خداوند سبحان، مستلزم این نیست که بندگانش کار را به او بسپارند و یا نسپارند، چرا که او خالق، ربّ و بالتبع وکیل است، یعنی کار به دست اوست و او تمامی عالَم هستی را تدبیر و اداره میکند:ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ ۚ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ - اين است خدايى كه پروردگار شماست، جز او إلهی قابل پرستشی نيست، آفرينندۀ همه چيز است،پس تنها او را بپرستيد، و او نگهبان و مدبّرو متولّى نظام وکیل همه چيز است.(سوره انعام آیه 102)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
توکّل بر پروردگار : تکیه بر شفیعان مکن که اگر خدا اِذن شفاعت تو را ندهد از هیچ شفیعی کاری بر نیاید.بزرگان را محترم بدار اما پیوسته توکّل به ربّات داشته باش. و یادت باشد که اهل ایمان همواره بر پروردگار شان توکّل دارند؛ وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ -(سوره عنکبوت بخشی از آیه 59)
مسئله توکل، با مسئلۀ اثر گذاری، متفاوت است و نباید در ذهن خلط مبحث گردد.
جهان هستی،یکپارچه است و از نظمی علیمانه، حکیمانه و مقتدرانهای برخورد می باشد؛ نظام علیّ و معلولی بر این جهان حاکم است، پس، از یک سو بین تمامی اجزای عالم، ارتباط مستقیم وغیر مستقیم وجود دارد، از سویی دیگر هر عنصری به تنهایی یا در ارتباط با عناصر دیگر، تأثیر میپذیرد و یا تأثیر می گذارد.
بنابراین، تنها اعمال انسانها، بلکه حتی حرکت یک باد، یک پشه، یا افتادن یک برگ درخت نیز آثار خودش را به همراه دارد والبته که بر حیات و زندگی انسان تأثیر گذار میباشند. به قول دانشمندان: اگر در پکن مگسی بال زند، در آتمسفر لندن تأثیر میگذارد!
در آیات قرآنی و آموزههای اسلامی نیز بسیار بر تأثیر و تأثر عملکردها، رفتارها، تربیتها و تصریح شده است و دستور العملهای معرفتی، اخلاقی و احکامی (حقوق)درتمامی شئون فردی و اجتماعی نیز با توجه به همین تأثیرها و تأثرها می باشد.
یک نگاه ساده و یک لحظهای آدمی، بر جسم، روح، روان، نفس، ایمان، تخیلات، تصمیمات و عملکردهایش و بالتبع در سرنوشت دنیوی و اخرویش تأثیر می گذارد؛ لذا امام سجاد علیه السلام، در رساله حقوق، حق اعضایی چون چشم، گوش، دست، پا و شکم را بر صاحبش بیان نمودهاند.
توکل : توکل، همانگونه که از نامش پیداست، یعنی وکیل گرفتن؛ و وکیل کسی است که موکل، سرپرستی و ادارۀ کاری را به او می سپارد.
وکیل بودن خداوند سبحان، مستلزم این نیست که بندگانش کار را به او بسپارند و یا نسپارند، چرا که او خالق، ربّ و بالتبع وکیل است، یعنی کار به دست اوست و او تمامی عالَم هستی را تدبیر و اداره میکند:ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ ۚ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ - اين است خدايى كه پروردگار شماست، جز او إلهی قابل پرستشی نيست، آفرينندۀ همه چيز است،پس تنها او را بپرستيد، و او نگهبان و مدبّرو متولّى نظام وکیل همه چيز است.(سوره انعام آیه 102)(ادامه دارد...)
۵۱۲
۰۷ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.