ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺭﻗﺺ ﻛﺮﺩﯼ, ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺁﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﺣﺮﻛﺎﺕ ۶
ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺭﻗﺺ ﻛﺮﺩﯼ, ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺁﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﺣﺮﻛﺎﺕ_۶
ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﮔﻮﯾﺎﯼ ﻧﻮﻉﻧﮕﺮﺵ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ، ﺭﻭﺣﯿﺎﺕ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺯﯾﺴﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﺮﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻌﻤﻖ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺎﺕ ﭘﺮ ﺷﻮﺭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪﺍﺭﺯﺷﻬﺎﯼ ﻫﺮ ﻗﻮﻡ ﭘﯽ ﺑﺮﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺫﻋﺎﻥ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺩﺭﮐﻮﺭﺩﺳﺘﺎﻥ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺑﮑﺮﻭﺩﺳﺖ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﻓﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ . ﻫﻮﺭﺑﻮﺭﮒ ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﻓﻮﻟﮑﻠﻮﺭﯾﮏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻬﺎﺭ ﺩﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ: ۱ -ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﺍﺻﯿﻞ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪﻫﺎﯼ ﺩﻭﺭ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪﺗﻐﯿﯿﺮﯼ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩﺍﻧﺪ.
۲ - ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺗﯽ ﺍﻧﺪﮎ ﺟﻨﺒﻪ ﺻﺤﻨﻪﺍﯼ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﯼ ﺭﻗﺼﻨﺪﺓ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺭﻭﯼ ﺻﺤﻨﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ....
۳-ﺭﻗﺼﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺁﺭﺍﻧﮋﻣﺎﻥ ﻫﻨﺮﯼ ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻄﻮﺭﺳﯿﺴﺘﻤﺎﺗﯿﮏ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻥ ﺭﻗﺺ ﺍﺟﺮﺍ ﺷﺪﻩ ﻭﺑﻪ ﺭﻗﺼﻬﺎﺩﯼﻓﻮﻟﮑﻠﻮﺭﯾﮏ ﺟﻨﺒﺔ ﻫﻨﺮﯼ ﻣﯽﺑﺨﺸﺪ.
. ۴ - ﺭﻗﺼﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱﮐﻤﭙﻮﺯﯾﺴﯿﻮﻥ ﻭ ﺳﺎﺧﺖ ﺭﻗﺺﻫﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﺑﺎ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺟﺮﺍﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
#کورد
#کوردستان
#فرهنگ
#تمدن
#اصالت
ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﮔﻮﯾﺎﯼ ﻧﻮﻉﻧﮕﺮﺵ، ﻓﺮﻫﻨﮓ ، ﺭﻭﺣﯿﺎﺕ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺯﯾﺴﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﺮﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻌﻤﻖ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺎﺕ ﭘﺮ ﺷﻮﺭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪﺍﺭﺯﺷﻬﺎﯼ ﻫﺮ ﻗﻮﻡ ﭘﯽ ﺑﺮﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺫﻋﺎﻥ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺩﺭﮐﻮﺭﺩﺳﺘﺎﻥ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺑﮑﺮﻭﺩﺳﺖ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﻓﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ . ﻫﻮﺭﺑﻮﺭﮒ ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﻓﻮﻟﮑﻠﻮﺭﯾﮏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻬﺎﺭ ﺩﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ: ۱ -ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﺍﺻﯿﻞ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪﻫﺎﯼ ﺩﻭﺭ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪﺗﻐﯿﯿﺮﯼ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩﺍﻧﺪ.
۲ - ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺗﯽ ﺍﻧﺪﮎ ﺟﻨﺒﻪ ﺻﺤﻨﻪﺍﯼ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﯿﻠﻪ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﯼ ﺭﻗﺼﻨﺪﺓ ﺗﻌﻠﯿﻢ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺭﻭﯼ ﺻﺤﻨﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ....
۳-ﺭﻗﺼﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺁﺭﺍﻧﮋﻣﺎﻥ ﻫﻨﺮﯼ ﺭﻗﺼﻬﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻄﻮﺭﺳﯿﺴﺘﻤﺎﺗﯿﮏ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻥ ﺭﻗﺺ ﺍﺟﺮﺍ ﺷﺪﻩ ﻭﺑﻪ ﺭﻗﺼﻬﺎﺩﯼﻓﻮﻟﮑﻠﻮﺭﯾﮏ ﺟﻨﺒﺔ ﻫﻨﺮﯼ ﻣﯽﺑﺨﺸﺪ.
. ۴ - ﺭﻗﺼﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱﮐﻤﭙﻮﺯﯾﺴﯿﻮﻥ ﻭ ﺳﺎﺧﺖ ﺭﻗﺺﻫﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﺑﺎ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺟﺮﺍﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
#کورد
#کوردستان
#فرهنگ
#تمدن
#اصالت
۱.۳k
۲۵ شهریور ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.