سایر فرقه ها چه می گویند؟
سایر فرقه ها چه می گویند؟
ادامه...
...ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﺭﺣﻠﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻧﻴﺰ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺍﻯ ﺑﺎﻃﻞ ﺩﺍﺭﻧﺪ.
ﺯﻳﺮﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻴﻢ ﻟﺎﺯﻡ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺮﮒ ﺗﺎ ﻭﻗﺘﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﻛﻨﺪ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﺎﻟﻰ ﺑﻤﺎﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺎﻝ ﺍﺳﺖ.
ﺭﻭﺍﻳﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﺳﺘﺎﻭﻳﺰ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ ﻛﻪ:
«ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﺎﻣﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻥ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻗﺎﺋﻢ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﮔﺶ ﻗﻴﺎﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ»،
ﺑﺮ ﻓﺮﺽ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﺎﻣﺶ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪ ﺑﻄﻮﺭﻯ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﺎﻡ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺰﺑﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ
ﻣﮕﺮ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻴﮕﺮﺩﺍﻧﺪ.
ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺎ ﺳﺎﺑﻘﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﻛﻪ:
ﻫﺮ ﺍﻣﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻗﺎﺋﻢ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻓﻄﺤﻴﻪ ﻛﻪ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻓﻄﺢ ﭘﺴﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻌﻔﺮ ﺻﺎﺩﻕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺟﻌﻔﺮ ﻛﺬﺍﺏ ﺭﺍ ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ.
ﭼﻪ ﭘﻴﺸﺘﺮ ﮔﻔﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ.
ﺍﻋﻤﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﮔﺸﺖ ﻭ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﻬﺎ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺫﻛﺮ ﺁﻥ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﺑﺎ ﻣﻘﺎﻡ ﻋﺼﻤﺖ ﻣﻨﺎﻓﺎﺕ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻌﻠﺎﻭﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻃﺎﺋﻔﻪ ﺍﻣﺎﻣﻴﻪ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺮﺩﺍﺭ ﻧﻴﺴﺖ، ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻣﻨﺼﺐ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻴﮕﻴﺮﺩ.
ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﺟﻌﻔﺮ ﻛﺬﺍﺏ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ.
ﭼﻮﻥ ﺑﻄﻠﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺑﻜﻠﻰ ﺛﺎﺑﺖ ﮔﺮﺩﻳﺪ، ﻓﻘﻂ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺷﻴﻌﻪ ﺍﻣﺎﻣﻴﻪ ﺑﺎﻗﻰ ﻣﻴﻤﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﭼﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻫﻢ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﻟﺎﺯﻡ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ.
نتیجه ی بحث در جلسه ی بعد...
🕋مهدی موعود ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) - ترجمه جلد سیزدهم از بحارالانوار-۳۳۰
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
ادامه...
...ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﺭﺣﻠﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻧﻴﺰ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺍﻯ ﺑﺎﻃﻞ ﺩﺍﺭﻧﺪ.
ﺯﻳﺮﺍ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻴﻢ ﻟﺎﺯﻡ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻣﺮﮒ ﺗﺎ ﻭﻗﺘﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﻛﻨﺪ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﺎﻟﻰ ﺑﻤﺎﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺎﻝ ﺍﺳﺖ.
ﺭﻭﺍﻳﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﺳﺘﺎﻭﻳﺰ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ ﻛﻪ:
«ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﺎﻣﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻥ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻗﺎﺋﻢ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﮔﺶ ﻗﻴﺎﻡ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ»،
ﺑﺮ ﻓﺮﺽ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﺎﻣﺶ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪ ﺑﻄﻮﺭﻯ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﺎﻡ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺰﺑﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ
ﻣﮕﺮ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻴﮕﺮﺩﺍﻧﺪ.
ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺎ ﺳﺎﺑﻘﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻴﻢ ﻛﻪ:
ﻫﺮ ﺍﻣﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻗﺎﺋﻢ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻓﻄﺤﻴﻪ ﻛﻪ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻓﻄﺢ ﭘﺴﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻌﻔﺮ ﺻﺎﺩﻕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺟﻌﻔﺮ ﻛﺬﺍﺏ ﺭﺍ ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ.
ﭼﻪ ﭘﻴﺸﺘﺮ ﮔﻔﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ.
ﺍﻋﻤﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﮔﺸﺖ ﻭ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﻬﺎ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺫﻛﺮ ﺁﻥ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﺑﺎ ﻣﻘﺎﻡ ﻋﺼﻤﺖ ﻣﻨﺎﻓﺎﺕ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻌﻠﺎﻭﻩ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻃﺎﺋﻔﻪ ﺍﻣﺎﻣﻴﻪ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﺮﺩﺍﺭ ﻧﻴﺴﺖ، ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻣﻨﺼﺐ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻴﮕﻴﺮﺩ.
ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﺟﻌﻔﺮ ﻛﺬﺍﺏ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ.
ﭼﻮﻥ ﺑﻄﻠﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺑﻜﻠﻰ ﺛﺎﺑﺖ ﮔﺮﺩﻳﺪ، ﻓﻘﻂ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺷﻴﻌﻪ ﺍﻣﺎﻣﻴﻪ ﺑﺎﻗﻰ ﻣﻴﻤﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﺎﻣﺎﻣﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﭼﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻫﻢ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﻟﺎﺯﻡ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ.
نتیجه ی بحث در جلسه ی بعد...
🕋مهدی موعود ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) - ترجمه جلد سیزدهم از بحارالانوار-۳۳۰
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
۱.۴k
۰۵ مهر ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.