بخش پنجم
#بخش_پنجم
گفتگوی بهشتیان هنگام مشاهده بهشت از نزدیک
مسلم، در کتاب صحیح خود، حدیثی به نقل از ابوهریره روایت میکند که آنحضرت فرمود: پس از اینکه در صحرای محشر، بهشت را نزدیک میآورند و در معرض دید قرار میدهند، مومنان، شتابان بسوی آدم میروند و از او که پدرشان است تقاضا میکنند که از خدا بخواهد هر چه زودتر درهای بهشت را به رویشان بگشاید. آدم اظهار میدارد که چون بخاطر اشتباه من در بهشت، شما را از آنجا بیرون راندند، من خود را شایسته چنین درخواستی نمیبینم. بهتر است نزد ابراهیم که خلیل خداست، بروید. ابراهیم نیز میگوید: چنین کاری از من ساخته نیست. نزد موسی که مستقیماً با خدا سخن گفته است، بروید.
موسی نیز عذر میآورد و آنها را نزد عیسی میفرستد. عیسی میفرماید: این مقام شایسته من نیست. بهتر است که همه نزد سرور و خاتم پیامبران، محمد مصطفی بروید. سرانجام، همه نزدآنحضرت شرفیاب میشوند و ایشان دست به دعا بر میدارند و چون افتخار شفاعت، نصیب ایشان شده است، در حق امت، درخواست عفو و بخشش مینماید.
همچنین آنحضرت فرمود: امانتداری و صله رحم نیز بصورت دو موجود، در دو طرف پل صراط قرار میگیرند و برای صاحبان خود شفاعت میکنند. آنگاه عبور بر روی پل صراط آغاز میشود. سرعت گذشتن هر کس از روی آن بستگی به نیروی ایمان و عملش دارد. گروهی به سرعت برق و عدهای به سرعت باد و عدهای افتان و خیزان، از روی آن میگذرند. در دو طرف پل صراط،خارهای تیز آهنین بکار رفته است. گروهی از انسانها که بصورت افتان و خیزان از آن عبور میکنند با برداشتن زخم و خراش، با مشکل فراوان، سرانجام،خود را به بهشت میرسانند. و عدهای از میان ایشان بعلت فرو رفتن تیرها و خارهای یاد شده در جسمشان به داخل آتش، سقوط میکنند. آنحضرت که در کنار پل صراط ایستاده و شاهد جریان میباشد، مرتب از خدا میخواهد که پرودگارا! نجاتشان بده. پرودگارا! نجاتشان بده! .
بدینصورت،بهشت، مشتاقانه برای دوستداران خود پر میگشاید و به استقبال آنان میرود. یعنی بهسوی کسانی که در دنیا برای بدست آوردن آن، از بذل جان و مال خویش دریغ نمیکردند.
آری! این است پاداش کسانی که در دنیا دستورات خدا و رسولش را با جان و دل، خریدند و هر نوع آزمایشی را از جانب خدا میدانستند و شعارشان این بود که: «َقدَّر الله ماشاء فَعَلَ». «خداوند خواسته بود و آنچه او بخواهد، انجام خواهد گرفت». «الحَمدُلله عَلی کُلِ حال» «در هر حال ما شکر گزار پرودگاریم» ﴿حَسۡبُنَا ٱللَّهُ وَنِعۡمَ ٱلۡوَکِیلُ﴾ [آلعمران: 173]. «خداوند برای ما کافی و بهترین گارساز است». و از این رهگذر هیچگاه احساس خستگی نکردند و سر مویی از راه راست منحرف نشدند و از بندگان نیک خدا فاصله نگرفتند. همواره در مقابل دستورات خدا و رسولش، سر تسلیم فرود میآوردند و هنگام مصیبت، سخنشان این بود که ﴿إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَیۡهِ رَٰجِعُونَ﴾ [البقرة: 156]. «ما از آن خدائیم و بازگشتمان به سوی اوست». پس چنین بندگانی شایسته آنند، که بهشت به استقبالشان برود و اجازه ندهد که آنها بخود زحمت دهند و به سوی آن گام بردارند.
بهتر است این موضوع را از زبان قرآن بشنویم که میفرماید:
﴿وَأُزۡلِفَتِ ٱلۡجَنَّةُ لِلۡمُتَّقِینَ غَیۡرَ بَعِیدٍ ٣١ هَٰذَا مَا تُوعَدُونَ لِکُلِّ أَوَّابٍ حَفِیظٖ ٣٢ مَّنۡ خَشِیَ ٱلرَّحۡمَٰنَ بِٱلۡغَیۡبِ وَجَآءَ بِقَلۡبٖ مُّنِیبٍ ٣٣ ٱدۡخُلُوهَا بِسَلَٰمٖۖ ذَٰلِکَ یَوۡمُ ٱلۡخُلُودِ ٣٤ لَهُم مَّا یَشَآءُونَ فِیهَا وَلَدَیۡنَا مَزِیدٞ ٣٥﴾ [ق: 31-35].
ترجمه: «و بهشت برای پرهیزگاران نزدیک میشود و از آنان دور نخواهد بود. این همان چیزی است که به شما و به همه کسانی که دست از معصیت برداشته و محافظ دین خدا باشند، وعده داده میشد ( همان کسی که در نهان، از خداوند مهربان بترسد و با دلی توبه کار نزد او بیاید. به سلامت وارد بهشت شوید، امروز روز جاودانگی است. هر چه بخواهند در بهشت، برای آنها هست و افزون بر آن نزد ما نعمتهای دیگر نیز وجود دارد».
سید قطب، در تفسیر این آیات مینویسد: چه احترام و گرامی داشتی! ﴿وَأُزۡلِفَتِ ٱلۡجَنَّةُ لِلۡمُتَّقِینَ غَیۡرَ بَعِیدٍ﴾ بهشت نزدیک آورده میشود. «غیر بعید» فاصلهای ندارد که آنها مشقت رفتن بهسوی آن را تحمل کنند. بهشت با آنهمه ناز و نعمت به استقبال آنان خواهد آمد.
﴿هَٰذَا مَا تُوعَدُونَ لِکُلِّ أَوَّابٍ حَفِیظٖ ٣٢ مَّنۡ خَشِیَ ٱلرَّحۡمَٰنَ بِٱلۡغَیۡبِ وَجَآءَ بِقَلۡبٖ مُّنِیبٍ٣٣﴾ چه صفات برجسته و چه القاب نیکی! ظاهراً فرشتگان مقرب، آنها را با القاب: اواب، حفیظ و منیب مورد خطاب قرار میدهند. زیرا ایشان دارای قلبهای رئوفی بودند و همواره دستورات خدای نادیده
گفتگوی بهشتیان هنگام مشاهده بهشت از نزدیک
مسلم، در کتاب صحیح خود، حدیثی به نقل از ابوهریره روایت میکند که آنحضرت فرمود: پس از اینکه در صحرای محشر، بهشت را نزدیک میآورند و در معرض دید قرار میدهند، مومنان، شتابان بسوی آدم میروند و از او که پدرشان است تقاضا میکنند که از خدا بخواهد هر چه زودتر درهای بهشت را به رویشان بگشاید. آدم اظهار میدارد که چون بخاطر اشتباه من در بهشت، شما را از آنجا بیرون راندند، من خود را شایسته چنین درخواستی نمیبینم. بهتر است نزد ابراهیم که خلیل خداست، بروید. ابراهیم نیز میگوید: چنین کاری از من ساخته نیست. نزد موسی که مستقیماً با خدا سخن گفته است، بروید.
موسی نیز عذر میآورد و آنها را نزد عیسی میفرستد. عیسی میفرماید: این مقام شایسته من نیست. بهتر است که همه نزد سرور و خاتم پیامبران، محمد مصطفی بروید. سرانجام، همه نزدآنحضرت شرفیاب میشوند و ایشان دست به دعا بر میدارند و چون افتخار شفاعت، نصیب ایشان شده است، در حق امت، درخواست عفو و بخشش مینماید.
همچنین آنحضرت فرمود: امانتداری و صله رحم نیز بصورت دو موجود، در دو طرف پل صراط قرار میگیرند و برای صاحبان خود شفاعت میکنند. آنگاه عبور بر روی پل صراط آغاز میشود. سرعت گذشتن هر کس از روی آن بستگی به نیروی ایمان و عملش دارد. گروهی به سرعت برق و عدهای به سرعت باد و عدهای افتان و خیزان، از روی آن میگذرند. در دو طرف پل صراط،خارهای تیز آهنین بکار رفته است. گروهی از انسانها که بصورت افتان و خیزان از آن عبور میکنند با برداشتن زخم و خراش، با مشکل فراوان، سرانجام،خود را به بهشت میرسانند. و عدهای از میان ایشان بعلت فرو رفتن تیرها و خارهای یاد شده در جسمشان به داخل آتش، سقوط میکنند. آنحضرت که در کنار پل صراط ایستاده و شاهد جریان میباشد، مرتب از خدا میخواهد که پرودگارا! نجاتشان بده. پرودگارا! نجاتشان بده! .
بدینصورت،بهشت، مشتاقانه برای دوستداران خود پر میگشاید و به استقبال آنان میرود. یعنی بهسوی کسانی که در دنیا برای بدست آوردن آن، از بذل جان و مال خویش دریغ نمیکردند.
آری! این است پاداش کسانی که در دنیا دستورات خدا و رسولش را با جان و دل، خریدند و هر نوع آزمایشی را از جانب خدا میدانستند و شعارشان این بود که: «َقدَّر الله ماشاء فَعَلَ». «خداوند خواسته بود و آنچه او بخواهد، انجام خواهد گرفت». «الحَمدُلله عَلی کُلِ حال» «در هر حال ما شکر گزار پرودگاریم» ﴿حَسۡبُنَا ٱللَّهُ وَنِعۡمَ ٱلۡوَکِیلُ﴾ [آلعمران: 173]. «خداوند برای ما کافی و بهترین گارساز است». و از این رهگذر هیچگاه احساس خستگی نکردند و سر مویی از راه راست منحرف نشدند و از بندگان نیک خدا فاصله نگرفتند. همواره در مقابل دستورات خدا و رسولش، سر تسلیم فرود میآوردند و هنگام مصیبت، سخنشان این بود که ﴿إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَیۡهِ رَٰجِعُونَ﴾ [البقرة: 156]. «ما از آن خدائیم و بازگشتمان به سوی اوست». پس چنین بندگانی شایسته آنند، که بهشت به استقبالشان برود و اجازه ندهد که آنها بخود زحمت دهند و به سوی آن گام بردارند.
بهتر است این موضوع را از زبان قرآن بشنویم که میفرماید:
﴿وَأُزۡلِفَتِ ٱلۡجَنَّةُ لِلۡمُتَّقِینَ غَیۡرَ بَعِیدٍ ٣١ هَٰذَا مَا تُوعَدُونَ لِکُلِّ أَوَّابٍ حَفِیظٖ ٣٢ مَّنۡ خَشِیَ ٱلرَّحۡمَٰنَ بِٱلۡغَیۡبِ وَجَآءَ بِقَلۡبٖ مُّنِیبٍ ٣٣ ٱدۡخُلُوهَا بِسَلَٰمٖۖ ذَٰلِکَ یَوۡمُ ٱلۡخُلُودِ ٣٤ لَهُم مَّا یَشَآءُونَ فِیهَا وَلَدَیۡنَا مَزِیدٞ ٣٥﴾ [ق: 31-35].
ترجمه: «و بهشت برای پرهیزگاران نزدیک میشود و از آنان دور نخواهد بود. این همان چیزی است که به شما و به همه کسانی که دست از معصیت برداشته و محافظ دین خدا باشند، وعده داده میشد ( همان کسی که در نهان، از خداوند مهربان بترسد و با دلی توبه کار نزد او بیاید. به سلامت وارد بهشت شوید، امروز روز جاودانگی است. هر چه بخواهند در بهشت، برای آنها هست و افزون بر آن نزد ما نعمتهای دیگر نیز وجود دارد».
سید قطب، در تفسیر این آیات مینویسد: چه احترام و گرامی داشتی! ﴿وَأُزۡلِفَتِ ٱلۡجَنَّةُ لِلۡمُتَّقِینَ غَیۡرَ بَعِیدٍ﴾ بهشت نزدیک آورده میشود. «غیر بعید» فاصلهای ندارد که آنها مشقت رفتن بهسوی آن را تحمل کنند. بهشت با آنهمه ناز و نعمت به استقبال آنان خواهد آمد.
﴿هَٰذَا مَا تُوعَدُونَ لِکُلِّ أَوَّابٍ حَفِیظٖ ٣٢ مَّنۡ خَشِیَ ٱلرَّحۡمَٰنَ بِٱلۡغَیۡبِ وَجَآءَ بِقَلۡبٖ مُّنِیبٍ٣٣﴾ چه صفات برجسته و چه القاب نیکی! ظاهراً فرشتگان مقرب، آنها را با القاب: اواب، حفیظ و منیب مورد خطاب قرار میدهند. زیرا ایشان دارای قلبهای رئوفی بودند و همواره دستورات خدای نادیده
۸۷۴
۱۳ بهمن ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.