بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ قسمت دوم :
غیر مستیقم (و استنتاجها): اگر خداوند متعال در آیات متفاوت پیروی، اطاعت و تبعیت از رسول اکرم (ص) را امر فرمود و ایشان نیز مکرر بر وجود حضرت(عج) با اسم، رسم، لقب، شکل، نسل چندم، اسم پدر و تصریح نمودند، شکی باقی نمیماند که ایشان وجود دارند. چنان چه فرمود: اَلْمَهْدِیُّ مِنْ وَلَدِی، اِسْمُهُ اِسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی وَ هُوَ اَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقاً تَکُونُ لَهُ غَیْبَۀٌ وَ حَیْرَۀٌ فِی الْاُمَمِ حَتَّی تَضِلَّ الْخَلْقُ عَنْ اَدْیَانِهِمْ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَقْبَلُ کَالشَّهَابِ الثَّاقِبِ یَأتِی بِذَخِیرَۀِ الاَنْبِیَاءِ(ع) فَیَمْلَأُ الْاَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً- مهدی (عج) از فرزندان من است، اسم او اسم من است و کنیه او کنیه من میباشد، او از حیث آفرینش و اخلاق شبیهترین مردم به من است، او غائب خواهد شد و مردم دربارۀ دینشان سر گردان میشوند، در این هنگام مهدی(عج) مانند تیر شهاب با ذخیرۀ انبیاء خواهد آمد پس زمین را پر از عدل و داد میکند کما این که پر از ستمگر و ظلم شده است.(كمال الدين- ج 1 ص 286 ب 25 ح 1)
اگر خداوند متعال در قرآن کریم ضمن دستورات مکرر به اطاعت از پیامبر اکرم و ارجاع موارد اختلاف به ایشان، در آیه - الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا - خبر از کامل شدن دین داد و پیامبر اکرم (ص) نیز در خطبه غدیر فرمود که این آیه در شأن امامت است و کتاب خدا و امام همیشه با هم هستند و ازهم جدا نخواهند شد تا کنار حوض کوثر به من برسند، معلوم است که در هر زمانی امام برحقی وجود دارد. لذا ایشان در همان خطبه بخش مهمی را به معرفی حضرت مهدی (عج) اختصاص دادند.
اگر خداوند متعال امر به شناخت دین از طریق پیامبرش فرمود و ایشان تصریح نمود که - مَن ماتَ وَ لَم یَعرِِف إمام زمانهِ ماتَ مَیتةَ الجاهلیّة- یعنی: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است (علامه حلی در کتاب النافع یوم الحشر صفحه 117 )(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
غیر مستیقم (و استنتاجها): اگر خداوند متعال در آیات متفاوت پیروی، اطاعت و تبعیت از رسول اکرم (ص) را امر فرمود و ایشان نیز مکرر بر وجود حضرت(عج) با اسم، رسم، لقب، شکل، نسل چندم، اسم پدر و تصریح نمودند، شکی باقی نمیماند که ایشان وجود دارند. چنان چه فرمود: اَلْمَهْدِیُّ مِنْ وَلَدِی، اِسْمُهُ اِسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی وَ هُوَ اَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقاً تَکُونُ لَهُ غَیْبَۀٌ وَ حَیْرَۀٌ فِی الْاُمَمِ حَتَّی تَضِلَّ الْخَلْقُ عَنْ اَدْیَانِهِمْ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَقْبَلُ کَالشَّهَابِ الثَّاقِبِ یَأتِی بِذَخِیرَۀِ الاَنْبِیَاءِ(ع) فَیَمْلَأُ الْاَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً- مهدی (عج) از فرزندان من است، اسم او اسم من است و کنیه او کنیه من میباشد، او از حیث آفرینش و اخلاق شبیهترین مردم به من است، او غائب خواهد شد و مردم دربارۀ دینشان سر گردان میشوند، در این هنگام مهدی(عج) مانند تیر شهاب با ذخیرۀ انبیاء خواهد آمد پس زمین را پر از عدل و داد میکند کما این که پر از ستمگر و ظلم شده است.(كمال الدين- ج 1 ص 286 ب 25 ح 1)
اگر خداوند متعال در قرآن کریم ضمن دستورات مکرر به اطاعت از پیامبر اکرم و ارجاع موارد اختلاف به ایشان، در آیه - الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا - خبر از کامل شدن دین داد و پیامبر اکرم (ص) نیز در خطبه غدیر فرمود که این آیه در شأن امامت است و کتاب خدا و امام همیشه با هم هستند و ازهم جدا نخواهند شد تا کنار حوض کوثر به من برسند، معلوم است که در هر زمانی امام برحقی وجود دارد. لذا ایشان در همان خطبه بخش مهمی را به معرفی حضرت مهدی (عج) اختصاص دادند.
اگر خداوند متعال امر به شناخت دین از طریق پیامبرش فرمود و ایشان تصریح نمود که - مَن ماتَ وَ لَم یَعرِِف إمام زمانهِ ماتَ مَیتةَ الجاهلیّة- یعنی: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است (علامه حلی در کتاب النافع یوم الحشر صفحه 117 )(ادامه دارد...)
- ۲۰۵
- ۰۵ مرداد ۱۴۰۴
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط