ملا احمد نراقی(ره) در معراج السعاده:
ملا احمد نراقی(ره) در معراج السعاده:
ﻗﻮه ﻋﺎﻗﻠﻪ:و ﻣﺨﻔﯽ ﻧﻤﺎﻧـﺪ ﮐﻪ : ﻣﻨﺸـﺎ ﻧﺰاع و ﺳـﺒﺐ ﺟـﺪال در ﻣﻤﻠﮑﺖ ﻧﻔﺲ ، ﻗﻮه ﻋﺎﻗﻠﻪ اﺳﺖ ، زﯾﺮا ﮐﻪ آن ، ﻣﺎﻧﻊ ﺳﺎﯾﺮ ﻗﻮا ﻣﯽ ﺷﻮد از اﯾﻨﮑﻪ آﺛﺎر ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻇﻬﻮر رﺳﺎﻧﻨﺪ ، و ﻧﻤﯽ ﮔﺬارد ﮐﻪ ﻧﻔﺲ را ﻣﻄﯿﻊ و ﻣﻨﻘﺎد ﺧﻮد ﺳﺎزﻧﺪ ، ﭼﻮن ﮐﻪ اﻋﻤﺎل و اﻓﻌﺎل آﻧﻬﺎ ﺧﻼف ﺻﻮاﺑﺪﯾﺪ ﻋﻘﻞ وﻣﺨﺎﻟﻒ ﻣﻘﺘﻀﺎی آن اﺳﺖ .
اﻣـﺎ آن ﺳﻪ ﻗـﻮه دﯾﮕﺮ را ﺑـﺎ ﯾﮑـﺪﯾﮕﺮ ﻧﺰاﻋﯽ ﻧﯿﺴﺖ ، از اﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﮐﻪ : ﻫﯿـﭻ ﯾـﮏ ﺑﻪ ﺧـﻮدی ﺧﻮد ﻣﻨﮑﺮ ﻓﻌـﻞ دﯾﮕﺮی ﻧﯿﺴـﺘﻨﺪ ، و ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ از اﻋﻤﺎل دﯾﮕﺮی ﻧﻤﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨـﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ اﺷﺎره ﻋﻘﻞ ﺗﻮاﻧﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ : ﺑﺎﻟﺬات ﯾﺎ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺑﻌﻀـﯽ ﻋﻮارض ﺧﺎرﺟﯿﻪ ، ﺑﻌﻀـﯽ از اﯾﻦ ﻗﻮا راﺿـﻌﻔﯽ ، و ﺑﻌﻀـﯽ را ﻏﻠﺒﻪ و ﻗﻮﺗﯽ ﺑﺎﺷـﺪ ، و ﻟﯿﮑﻦ اﯾﻦ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﺎﻧﺪﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﯿﻤﺎ ﺑﯿﻦ اﯾﺸﺎن ﺑﺎﺷﺪ ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﺒﺐ اﺳﺖ ﮐﻪ : در ﻧﻔﻮس ﺳـﺎﯾﺮ ﺣﯿﻮاﻧـﺎت ﮐﻪ از ﻗﻮه ﻋـﺎﻗﻠﻪ ﺧـﺎﻟﯽ اﻧـﺪﻣﻨﺎزﻋﻪ ﻧﯿﺴﺖ ، اﮔﺮ ﭼﻪ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻧـﺪ در ﻗﻮه ای ﮐﻪ در آﻧﻬﺎ ﻏﻠﺒﻪ و ﺗﺴـﻠﻂ دارد . ﻫﻤﭽﻨﺎن ﮐﻪ ﻏﻠﺒﻪ در ﺟﻨﺪ ﺷـﯿﺎﻃﯿﻦ از ﺑﺮای ﻗﻮه واﻫﻤﻪ اﺳﺖ ، و در ﺧﯿﻞ ﺳﺒﺎع از ﺑﺮای ﻗﻮه ﻏﻀﺒﯿﻪ اﺳﺖ ، و در ﺣﺰب ﺑﻬﺎﯾﻢ از ﺑﺮای ﺷـﻬﻮﯾﻪ . و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻧﻔﻮس ﻣﻼﺋﮑﻪ ﻧﯿﺰ ﻣﻨﺎزﻋﻪ ﻧﯿﺴﺖ وﻣﺠﺎدﻟﻪ راه ﻧﺪارد ، زﯾﺮا ﮐﻪ ﻗﻮه اﯾﺸﺎن ﻣﻨﺤﺼﺮ اﺳﺖ در ﻋﺎﻗﻠﻪ ، و از آن ﺳﻪ ﻗﻮه دﯾﮕﺮ ﺧﺎﻟﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﭘﺲ ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ و ﺗﺪاﻓﻊ در آﻧﻬﺎ ﻧﯿﺴﺖ .
ﻗﻮه ﻋﺎﻗﻠﻪ:و ﻣﺨﻔﯽ ﻧﻤﺎﻧـﺪ ﮐﻪ : ﻣﻨﺸـﺎ ﻧﺰاع و ﺳـﺒﺐ ﺟـﺪال در ﻣﻤﻠﮑﺖ ﻧﻔﺲ ، ﻗﻮه ﻋﺎﻗﻠﻪ اﺳﺖ ، زﯾﺮا ﮐﻪ آن ، ﻣﺎﻧﻊ ﺳﺎﯾﺮ ﻗﻮا ﻣﯽ ﺷﻮد از اﯾﻨﮑﻪ آﺛﺎر ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻇﻬﻮر رﺳﺎﻧﻨﺪ ، و ﻧﻤﯽ ﮔﺬارد ﮐﻪ ﻧﻔﺲ را ﻣﻄﯿﻊ و ﻣﻨﻘﺎد ﺧﻮد ﺳﺎزﻧﺪ ، ﭼﻮن ﮐﻪ اﻋﻤﺎل و اﻓﻌﺎل آﻧﻬﺎ ﺧﻼف ﺻﻮاﺑﺪﯾﺪ ﻋﻘﻞ وﻣﺨﺎﻟﻒ ﻣﻘﺘﻀﺎی آن اﺳﺖ .
اﻣـﺎ آن ﺳﻪ ﻗـﻮه دﯾﮕﺮ را ﺑـﺎ ﯾﮑـﺪﯾﮕﺮ ﻧﺰاﻋﯽ ﻧﯿﺴﺖ ، از اﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﮐﻪ : ﻫﯿـﭻ ﯾـﮏ ﺑﻪ ﺧـﻮدی ﺧﻮد ﻣﻨﮑﺮ ﻓﻌـﻞ دﯾﮕﺮی ﻧﯿﺴـﺘﻨﺪ ، و ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ از اﻋﻤﺎل دﯾﮕﺮی ﻧﻤﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨـﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ اﺷﺎره ﻋﻘﻞ ﺗﻮاﻧﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ : ﺑﺎﻟﺬات ﯾﺎ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺑﻌﻀـﯽ ﻋﻮارض ﺧﺎرﺟﯿﻪ ، ﺑﻌﻀـﯽ از اﯾﻦ ﻗﻮا راﺿـﻌﻔﯽ ، و ﺑﻌﻀـﯽ را ﻏﻠﺒﻪ و ﻗﻮﺗﯽ ﺑﺎﺷـﺪ ، و ﻟﯿﮑﻦ اﯾﻦ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﺎﻧﺪﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﯿﻤﺎ ﺑﯿﻦ اﯾﺸﺎن ﺑﺎﺷﺪ ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﺒﺐ اﺳﺖ ﮐﻪ : در ﻧﻔﻮس ﺳـﺎﯾﺮ ﺣﯿﻮاﻧـﺎت ﮐﻪ از ﻗﻮه ﻋـﺎﻗﻠﻪ ﺧـﺎﻟﯽ اﻧـﺪﻣﻨﺎزﻋﻪ ﻧﯿﺴﺖ ، اﮔﺮ ﭼﻪ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻧـﺪ در ﻗﻮه ای ﮐﻪ در آﻧﻬﺎ ﻏﻠﺒﻪ و ﺗﺴـﻠﻂ دارد . ﻫﻤﭽﻨﺎن ﮐﻪ ﻏﻠﺒﻪ در ﺟﻨﺪ ﺷـﯿﺎﻃﯿﻦ از ﺑﺮای ﻗﻮه واﻫﻤﻪ اﺳﺖ ، و در ﺧﯿﻞ ﺳﺒﺎع از ﺑﺮای ﻗﻮه ﻏﻀﺒﯿﻪ اﺳﺖ ، و در ﺣﺰب ﺑﻬﺎﯾﻢ از ﺑﺮای ﺷـﻬﻮﯾﻪ . و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻧﻔﻮس ﻣﻼﺋﮑﻪ ﻧﯿﺰ ﻣﻨﺎزﻋﻪ ﻧﯿﺴﺖ وﻣﺠﺎدﻟﻪ راه ﻧﺪارد ، زﯾﺮا ﮐﻪ ﻗﻮه اﯾﺸﺎن ﻣﻨﺤﺼﺮ اﺳﺖ در ﻋﺎﻗﻠﻪ ، و از آن ﺳﻪ ﻗﻮه دﯾﮕﺮ ﺧﺎﻟﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﭘﺲ ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ و ﺗﺪاﻓﻊ در آﻧﻬﺎ ﻧﯿﺴﺖ .
۶۹۲
۰۴ تیر ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.