بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول : زاویۀ دید، تفکر است :
قرآن کریم، شبیه کتابهای علمی نیست؛ کتاب بصیرت است و با شیوۀ خاصی طراحی شده است تا طرز نگاه ما را تنظیم کند. قرآن نمی گوید چه چیزی خوب است، و چه چیزی بد است؛ بلکه بیان میکند آن موردِ خوب یا بد، چه مقدار خوب یا بد است؟ بدی یا خوبی اش به چیست؟ یعنی قرآن دستت را میگیرد تا از زاویهای که خدا میخواهد به همهچیز نگاه کنی.
قرآن قلب انسان را تکان میدهد. اگر قرآن روی ما تأثیر بگذارد، سبک نگاه خدا به ما منتقل می شود! نگاه قرآنی، زاویۀ دید انسان را به مرگ و زندگی تغییر میدهد و روحیات انسان را عوض میکند.
امام خمینی(ره) میفرمود آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند و خیلی هم جدی و محکم این حرف را میزد، چون امام(ره) نگاهِ قرآنی پیدا کرده بود. قرآن، انسان را بزرگ میکند، زیرا خدا درقرآن با مقیاس ها واندازههای کهکشانی حرف میزند! گاهی به همین علت، برخی از طلبهها در امر تبلیغ دین، دچار مبالغه گویی می شوند. البته اگر کسی دقت کند می فهمد که قرآن با مبالغه حرف نمیزند، بلکه خیلی دقیق حرف میزند.
کسانی که کار تبلیغی میکنند و می خواهند یک کالای معنوی یا کالای دنیایی را تبلیغ کنند، در معرض مبالغه گویی بزرگنمایی و کوچک نمایی هستند. هنرمندان نیز گاهی در نشان دادن یک موضوع دچار مبالغه میشوند مثلاً گاهی ازدواج و عشق بین زن و مرد را خیلی مبالغهآمیز تعریف میکنند، در صورتی که یک امر طبیعی است.
اهل دنیا هم معمولاً خیلی مبالغهآمیز دربارۀ دنیا سخن میگویند و الا واقعیتِ دنیا، خودش جذابیت چندانی ندارد.باید مراقب باشیم مبالغه آمیز فکر نکنیم، چه رسد به اینکه مبالغه آمیز حرف بزنیم! حتی از دین هم مبالغهآمیز سخن نگوییم.
اگر کسی از راه دور، ما و فرهنگ دینیِ ما را ببیند، میگوید: شما چقدر آدمها را نسبت به خیلی چیزها سرد میکنید! ما در پاسخ می گوییم: بله؛ چون میخواهیم فقط نسبت به چیزهایی که ارزشش را دارد گرم بشوند! اگر این گرمیهای بیخود علاقههای بیارزش را دور بریزی، دست و بالت باز میشود و بعد، گرمیهای اصلی که واقعاً ارزش دارد به سراغت میآید!
خداوند در قرآن، بزرگنمایی یا کوچک نمایی نمیکند و مبالغه هم نمیکند؛ بلکه اندازۀ واقعیِ هرچیزی را بیان میکند. مثلاً می فرماید: (سوره محمد آیه 4 تا 6)وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ -(4)سَیَهْدیهِمْ وَ یُصْلِحُ بالَهُم - (5)وَ یُدْخِلُهُمُ الْجَنَّة -(6)(ادامه دارد...)
قسمت اول : زاویۀ دید، تفکر است :
قرآن کریم، شبیه کتابهای علمی نیست؛ کتاب بصیرت است و با شیوۀ خاصی طراحی شده است تا طرز نگاه ما را تنظیم کند. قرآن نمی گوید چه چیزی خوب است، و چه چیزی بد است؛ بلکه بیان میکند آن موردِ خوب یا بد، چه مقدار خوب یا بد است؟ بدی یا خوبی اش به چیست؟ یعنی قرآن دستت را میگیرد تا از زاویهای که خدا میخواهد به همهچیز نگاه کنی.
قرآن قلب انسان را تکان میدهد. اگر قرآن روی ما تأثیر بگذارد، سبک نگاه خدا به ما منتقل می شود! نگاه قرآنی، زاویۀ دید انسان را به مرگ و زندگی تغییر میدهد و روحیات انسان را عوض میکند.
امام خمینی(ره) میفرمود آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند و خیلی هم جدی و محکم این حرف را میزد، چون امام(ره) نگاهِ قرآنی پیدا کرده بود. قرآن، انسان را بزرگ میکند، زیرا خدا درقرآن با مقیاس ها واندازههای کهکشانی حرف میزند! گاهی به همین علت، برخی از طلبهها در امر تبلیغ دین، دچار مبالغه گویی می شوند. البته اگر کسی دقت کند می فهمد که قرآن با مبالغه حرف نمیزند، بلکه خیلی دقیق حرف میزند.
کسانی که کار تبلیغی میکنند و می خواهند یک کالای معنوی یا کالای دنیایی را تبلیغ کنند، در معرض مبالغه گویی بزرگنمایی و کوچک نمایی هستند. هنرمندان نیز گاهی در نشان دادن یک موضوع دچار مبالغه میشوند مثلاً گاهی ازدواج و عشق بین زن و مرد را خیلی مبالغهآمیز تعریف میکنند، در صورتی که یک امر طبیعی است.
اهل دنیا هم معمولاً خیلی مبالغهآمیز دربارۀ دنیا سخن میگویند و الا واقعیتِ دنیا، خودش جذابیت چندانی ندارد.باید مراقب باشیم مبالغه آمیز فکر نکنیم، چه رسد به اینکه مبالغه آمیز حرف بزنیم! حتی از دین هم مبالغهآمیز سخن نگوییم.
اگر کسی از راه دور، ما و فرهنگ دینیِ ما را ببیند، میگوید: شما چقدر آدمها را نسبت به خیلی چیزها سرد میکنید! ما در پاسخ می گوییم: بله؛ چون میخواهیم فقط نسبت به چیزهایی که ارزشش را دارد گرم بشوند! اگر این گرمیهای بیخود علاقههای بیارزش را دور بریزی، دست و بالت باز میشود و بعد، گرمیهای اصلی که واقعاً ارزش دارد به سراغت میآید!
خداوند در قرآن، بزرگنمایی یا کوچک نمایی نمیکند و مبالغه هم نمیکند؛ بلکه اندازۀ واقعیِ هرچیزی را بیان میکند. مثلاً می فرماید: (سوره محمد آیه 4 تا 6)وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ -(4)سَیَهْدیهِمْ وَ یُصْلِحُ بالَهُم - (5)وَ یُدْخِلُهُمُ الْجَنَّة -(6)(ادامه دارد...)
۳۵۳
۱۳ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.