نکتهها و پیام های سوره مائده آیه 82:
نکتهها و پیام های سوره مائده آیه 82:
1- «قِسّیس»، به معنای کشیش است و به عالمان دینی که عهدهدار ریاست مذهبی مسیحیان هستند، گفته میشود. و «رهبان» به معنی تَرسا به عابدان مسیحی گفته میشود.
2- شأن نزول این آیه تا آیهی 85، خوشرفتاری نجاشی، پادشاه حبشه و مسیحیان آن کشور را با مسلمانان مهاجری گفتهاند که به ریاست جعفربن ابیطالب علیهما السلام در سال پنجم بعثت از مکّه به آن دیار هجرت کردند و در حمایت نجاشی، از تعرّض مشرکان و فرستادگانشان به حبشه مصون ماندند. در همان حال که یهودیان مدینه با دیدن معجزات و اخلاق والای پیامبر، ایمان نمیآوردند و در توطئهها علیه مسلمانان شرکت میکردند، پیمان میشکستند و فتنه بر میانگیختند، روحانیون مسیحی در حبشه، با شنیدن آیات سورهی مریم، گریستند و از مسلمانان جانبداری کردند.
3- امام صادق علیه السلام پس از تلاوت این آیه فرمود: «أولئک کانوا قوما بین عیسی و محمّد و ینتظرون محمّد صلی الله علیه و آله» این علمای مسیحی و راهبان گروهی بودند که در زمانی میان حضرت عیسی علیه السلام و حضرت محمّد صلی الله علیه و آله زندگی میکردند و منتظر آمدن پیامبر اسلام بودند.
4- دشمنی یهود با مسلمانان، تاریخی و ریشهدار است.
5- با دشمنان اسلام و غیر مسلمانان، باید با هر یک برخوردی مناسب با رفتار خودشان شود.
6- دوستان و دشمنان خود را همراه با تحلیل صحیح و عوامل روحی و اجتماعی آنان بشناسیم.
7- زمینههای رشد در جامعه، سه چیز است: دانشمند بودن، خداترسی و نداشتن روحیّهی استکباری.
8- عالمان دینی و عابدان خداترس در اصلاح عقائد و اخلاق جامعه، نقش مؤثر دارند.
9- اگر علم و عبادت و اخلاق به هم پیوند خورد، انسان حقّگرا میشود و تعصب را کنار میگذارد.
10- اسلام تعصّب نابجا ندارد و از علمای سایر ادیان که خدا ترس و با انصاف باشند، منصفانه تمجید میکند.
11- تبلیغ اسلام در بین مسیحیان مؤثّرتر است. (با آنکه مسیحیان، عقیدهی انحرافی «تثلیث» دارند، ولی به خاطر روحیهی سالمتر، آمادگی بیشتری برای حقّ پذیری دارند.)
1- «قِسّیس»، به معنای کشیش است و به عالمان دینی که عهدهدار ریاست مذهبی مسیحیان هستند، گفته میشود. و «رهبان» به معنی تَرسا به عابدان مسیحی گفته میشود.
2- شأن نزول این آیه تا آیهی 85، خوشرفتاری نجاشی، پادشاه حبشه و مسیحیان آن کشور را با مسلمانان مهاجری گفتهاند که به ریاست جعفربن ابیطالب علیهما السلام در سال پنجم بعثت از مکّه به آن دیار هجرت کردند و در حمایت نجاشی، از تعرّض مشرکان و فرستادگانشان به حبشه مصون ماندند. در همان حال که یهودیان مدینه با دیدن معجزات و اخلاق والای پیامبر، ایمان نمیآوردند و در توطئهها علیه مسلمانان شرکت میکردند، پیمان میشکستند و فتنه بر میانگیختند، روحانیون مسیحی در حبشه، با شنیدن آیات سورهی مریم، گریستند و از مسلمانان جانبداری کردند.
3- امام صادق علیه السلام پس از تلاوت این آیه فرمود: «أولئک کانوا قوما بین عیسی و محمّد و ینتظرون محمّد صلی الله علیه و آله» این علمای مسیحی و راهبان گروهی بودند که در زمانی میان حضرت عیسی علیه السلام و حضرت محمّد صلی الله علیه و آله زندگی میکردند و منتظر آمدن پیامبر اسلام بودند.
4- دشمنی یهود با مسلمانان، تاریخی و ریشهدار است.
5- با دشمنان اسلام و غیر مسلمانان، باید با هر یک برخوردی مناسب با رفتار خودشان شود.
6- دوستان و دشمنان خود را همراه با تحلیل صحیح و عوامل روحی و اجتماعی آنان بشناسیم.
7- زمینههای رشد در جامعه، سه چیز است: دانشمند بودن، خداترسی و نداشتن روحیّهی استکباری.
8- عالمان دینی و عابدان خداترس در اصلاح عقائد و اخلاق جامعه، نقش مؤثر دارند.
9- اگر علم و عبادت و اخلاق به هم پیوند خورد، انسان حقّگرا میشود و تعصب را کنار میگذارد.
10- اسلام تعصّب نابجا ندارد و از علمای سایر ادیان که خدا ترس و با انصاف باشند، منصفانه تمجید میکند.
11- تبلیغ اسلام در بین مسیحیان مؤثّرتر است. (با آنکه مسیحیان، عقیدهی انحرافی «تثلیث» دارند، ولی به خاطر روحیهی سالمتر، آمادگی بیشتری برای حقّ پذیری دارند.)
۱.۲k
۲۲ فروردین ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.