نکتهها و پیام های سوره مائده آیه 90:
نکتهها و پیام های سوره مائده آیه 90:
1- عرب، به شعر و شراب، علاقهی شدید داشت، به همین جهت تحریم شراب به صورت تدریجی انجام گرفت. در ابتدا آیه آمد که از خرما و انگور میتوان هم رزق خوب تهیه کرد، هم شرابی مست کننده، « نحل، 67» در آیهای دیگر به منافع قمار و شراب و بیشتر بودن گناهش از منافعش اشاره کرده است. « بقره، 219» بعد از مدتی آیه آمد که در حال مستی نماز نخوانید. « نساء، 43» سپس آیهی فوق نازل شد و آن را پلید و عمل شیطانی دانست و دستور اجتناب از آن را صادر کرد.
2- «خمر»، به معنای پوشاندن با کلمهی «خِمار» از یک ریشه است. به مقنعهی زنان خِمار میگویند، چون موی سر را میپوشاند. شراب را هم خَمر میگویند، چون عقل را میپوشاند.
3- «میسر» از «یسر»، به معنای آسانی است. چون در قمار، افراد بدون زحمت، پول به دست میآورند، به آن مَیسر گویند.
کلمه «أنصاب» جمع «نصب»، به معنای سنگهایی است که اطراف کعبه نصب و روی آن قربانی میکردند و به آنها تبرّک میجستند. و یا مراد خود قربانی است که روی سنگها ذبح میکردند.
در حدیث میخوانیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله در معنای انصاب فرمود: چیزی است که مشرکان برای بتها قربانی میکردند.
4- «ازلام»، نوعی قرعهکشی و قمار با چوب است که در جاهلیّت رواج داشته.
5- امام باقر علیه السلام در بارهی خمر فرمود: کلّ مسکر ... اذا أخمر فهو حرام - هر چیزی که انسان را مست کند، حرام است.
6- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «قمار با هر وسیلهای که باشد، حتّی گردو، حرام است».
7- در حدیث آمده است: «شارب الخمر کعابد الوثن» شرابخوار، مثل بتپرست است.
در شراب، هر نوع همکاری در تولید، توزیع ومصرف آن حرام است.
امام باقر علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل میکند که آن حضرت ده گروه را که به نحوی در شرابخواری مؤثّرند، لعنت کرد: «غارسها و حارسها و عاصرها و شاربها و ساقیها و حاملها و المحمول الیه و بایعها و مشتریها و آکل ثمنها» آنکه نهال انگور را میکارد، آنکه به ثمر میرساند، سازنده، نوشنده، ساقی، حمل کننده، دریافت کننده، فروشنده و خریدار و هر کس که به نحوی از درآمد آن بهرهمند میشود، ملعون است.
8- ایمان، با شرابخواری و قماربازی سازگاری ندارد.
9- شراب و قمار، در ردیف بتپرستی است. (بنابر اینکه مراد از انصاب، بتها باشد)
10- اسلام از پلیدیها نهی میکند.
11- خوردن لقمهی حلال و پرهیز از حرامخواری، در سعادت و رستگاری انسان مؤثّر است.
1- عرب، به شعر و شراب، علاقهی شدید داشت، به همین جهت تحریم شراب به صورت تدریجی انجام گرفت. در ابتدا آیه آمد که از خرما و انگور میتوان هم رزق خوب تهیه کرد، هم شرابی مست کننده، « نحل، 67» در آیهای دیگر به منافع قمار و شراب و بیشتر بودن گناهش از منافعش اشاره کرده است. « بقره، 219» بعد از مدتی آیه آمد که در حال مستی نماز نخوانید. « نساء، 43» سپس آیهی فوق نازل شد و آن را پلید و عمل شیطانی دانست و دستور اجتناب از آن را صادر کرد.
2- «خمر»، به معنای پوشاندن با کلمهی «خِمار» از یک ریشه است. به مقنعهی زنان خِمار میگویند، چون موی سر را میپوشاند. شراب را هم خَمر میگویند، چون عقل را میپوشاند.
3- «میسر» از «یسر»، به معنای آسانی است. چون در قمار، افراد بدون زحمت، پول به دست میآورند، به آن مَیسر گویند.
کلمه «أنصاب» جمع «نصب»، به معنای سنگهایی است که اطراف کعبه نصب و روی آن قربانی میکردند و به آنها تبرّک میجستند. و یا مراد خود قربانی است که روی سنگها ذبح میکردند.
در حدیث میخوانیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله در معنای انصاب فرمود: چیزی است که مشرکان برای بتها قربانی میکردند.
4- «ازلام»، نوعی قرعهکشی و قمار با چوب است که در جاهلیّت رواج داشته.
5- امام باقر علیه السلام در بارهی خمر فرمود: کلّ مسکر ... اذا أخمر فهو حرام - هر چیزی که انسان را مست کند، حرام است.
6- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «قمار با هر وسیلهای که باشد، حتّی گردو، حرام است».
7- در حدیث آمده است: «شارب الخمر کعابد الوثن» شرابخوار، مثل بتپرست است.
در شراب، هر نوع همکاری در تولید، توزیع ومصرف آن حرام است.
امام باقر علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل میکند که آن حضرت ده گروه را که به نحوی در شرابخواری مؤثّرند، لعنت کرد: «غارسها و حارسها و عاصرها و شاربها و ساقیها و حاملها و المحمول الیه و بایعها و مشتریها و آکل ثمنها» آنکه نهال انگور را میکارد، آنکه به ثمر میرساند، سازنده، نوشنده، ساقی، حمل کننده، دریافت کننده، فروشنده و خریدار و هر کس که به نحوی از درآمد آن بهرهمند میشود، ملعون است.
8- ایمان، با شرابخواری و قماربازی سازگاری ندارد.
9- شراب و قمار، در ردیف بتپرستی است. (بنابر اینکه مراد از انصاب، بتها باشد)
10- اسلام از پلیدیها نهی میکند.
11- خوردن لقمهی حلال و پرهیز از حرامخواری، در سعادت و رستگاری انسان مؤثّر است.
۱.۹k
۲۳ فروردین ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.