تاریخ و تمدن موسیقی کردی بخش سیزدهم
تاریخ و تمدن موسیقی کردی بخش سیزدهم
شیوه هاوآوازها
هوره
هوره از دیگر شیوههای موسیقی کردی است. این آواز یک مقام بسیار زیباست که سوگ، ماتم، غریبی و عزاداری را به شیوههای ملیح و متین به گوش شنونده میرساند.
اعتقاد موسیقیدانان این است که هوره همان ستایش اهورامزدا بوده و کردها که پیروان آیین زرتشت بودهاند، با اهورامزدا شروع به خواندن میکنند.
این آواز در کرمانشاه، ایوان، ایلام، لرستان، سرپل زهاب، اسلامآباد غرب، کرند غرب، گیلان غرب، هرسین، ماهیدشت و سنقروکلیایی، وصحنه اجرا میگردد.
حیران
یکی دیگر از آوازهای کردی حیران میباشد که از دل بیت سر در آورده و اغلب از متنی عاشقانه و پرسوز و گداز با توسل جستن به خالق یکتا، ائمه و پیامبران برخوردار است. این آواز بیشتر در مناطق مکریان و مهاباد وجود دارد.
شیوه هاوآوازها
هوره
هوره از دیگر شیوههای موسیقی کردی است. این آواز یک مقام بسیار زیباست که سوگ، ماتم، غریبی و عزاداری را به شیوههای ملیح و متین به گوش شنونده میرساند.
اعتقاد موسیقیدانان این است که هوره همان ستایش اهورامزدا بوده و کردها که پیروان آیین زرتشت بودهاند، با اهورامزدا شروع به خواندن میکنند.
این آواز در کرمانشاه، ایوان، ایلام، لرستان، سرپل زهاب، اسلامآباد غرب، کرند غرب، گیلان غرب، هرسین، ماهیدشت و سنقروکلیایی، وصحنه اجرا میگردد.
حیران
یکی دیگر از آوازهای کردی حیران میباشد که از دل بیت سر در آورده و اغلب از متنی عاشقانه و پرسوز و گداز با توسل جستن به خالق یکتا، ائمه و پیامبران برخوردار است. این آواز بیشتر در مناطق مکریان و مهاباد وجود دارد.
۱.۸k
۰۶ آذر ۱۳۹۳
دیدگاه ها (۶)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.