توضیحی پیرامون زبان کوردی......بخش ششم
توضیحی پیرامون زبان کوردی......بخش ششم
ملک الشعرای بهار در سبکشناسی میگوید: «مادها نخستین کسانی بودند که خط را در ایران بوجود آوردند، هخامنشیان سنگنوشتههای خود را با خط مادی مینوشتند و در واقع پارسها خط میخی خود را از مادها اقتباس کردند» (جلد اول سبکشناسی چاپ 1356 تهران صفحة 65)
بنابراین ما اکنون باید از زبان کوردهای قسمت آرارات صرفنظر کنیم و در اطراف زبان طبقه دوم کورد یعنی کورد خاور صحبت کنیم «ادارمیس لتر» مولف کتاب «تبلیغات ایران» میگوید: «زبان مادها همان زبان اوستا: «آویستا» بوده ولی تا کنون مدرکی به زبان مادی به دست نیامده تا با اوستا تطبیق شود».
استرابون جغرافیدان یونانی «که در اوائل قرن اول میلادی مرده است» درباره «ایران قدیم» میگوید: « ماد و پارس زبان همدیگر را بخوبی میدانستند، پس معلوم میشود که زبان پارس و ماد خیلی نزدیک به هم بوده، مانند زبان کوردی و پارسی که امروزه (اتنوگرافی =Ethnography) علم قوم شناسی بر آن تاکید میکند (جدول زبان چهارگانه که بعد ذکر میشود) و اکثر تواریخ هم تصریح کردهاند به اینکه زبان مادها همین زبان کوردی مکری بوده است. چنان که زند و اوستا که به زبان مادی نوشته شده خیلی نزدیک به لهجة مکری است و یا همان زبان کوردی مکری است.
این نظریه از طرف هوارت و دارمستتر و بعضی دیگر از کارشناسان تایید شده است و نتیجه این است که زبان اوستا (آویستا) ی زرتشت زبان کوردی مادی است. زبان پارسی هم در آن دوره همان زبانی بوده که در آثار پرسپلیس (= استخر پارس) نوشته شده است.
تفاوتی که در اکتشاف اخیر حاصل شده است، کوردها و واژگان زیادی از عربی داخل زبان خود نکردهاند و به عکس زبان فارسی شکل افعال خود را تا حد امکان حفظ کردهاند. چنانچه نوشتن نامه به زبان کوردی ساده خیلی آسان است اما به زبان فارسیِ ساده، دشوار است.
#کورد
#کوردستان
#تمدن
#اصالت
#فرهنگ
ملک الشعرای بهار در سبکشناسی میگوید: «مادها نخستین کسانی بودند که خط را در ایران بوجود آوردند، هخامنشیان سنگنوشتههای خود را با خط مادی مینوشتند و در واقع پارسها خط میخی خود را از مادها اقتباس کردند» (جلد اول سبکشناسی چاپ 1356 تهران صفحة 65)
بنابراین ما اکنون باید از زبان کوردهای قسمت آرارات صرفنظر کنیم و در اطراف زبان طبقه دوم کورد یعنی کورد خاور صحبت کنیم «ادارمیس لتر» مولف کتاب «تبلیغات ایران» میگوید: «زبان مادها همان زبان اوستا: «آویستا» بوده ولی تا کنون مدرکی به زبان مادی به دست نیامده تا با اوستا تطبیق شود».
استرابون جغرافیدان یونانی «که در اوائل قرن اول میلادی مرده است» درباره «ایران قدیم» میگوید: « ماد و پارس زبان همدیگر را بخوبی میدانستند، پس معلوم میشود که زبان پارس و ماد خیلی نزدیک به هم بوده، مانند زبان کوردی و پارسی که امروزه (اتنوگرافی =Ethnography) علم قوم شناسی بر آن تاکید میکند (جدول زبان چهارگانه که بعد ذکر میشود) و اکثر تواریخ هم تصریح کردهاند به اینکه زبان مادها همین زبان کوردی مکری بوده است. چنان که زند و اوستا که به زبان مادی نوشته شده خیلی نزدیک به لهجة مکری است و یا همان زبان کوردی مکری است.
این نظریه از طرف هوارت و دارمستتر و بعضی دیگر از کارشناسان تایید شده است و نتیجه این است که زبان اوستا (آویستا) ی زرتشت زبان کوردی مادی است. زبان پارسی هم در آن دوره همان زبانی بوده که در آثار پرسپلیس (= استخر پارس) نوشته شده است.
تفاوتی که در اکتشاف اخیر حاصل شده است، کوردها و واژگان زیادی از عربی داخل زبان خود نکردهاند و به عکس زبان فارسی شکل افعال خود را تا حد امکان حفظ کردهاند. چنانچه نوشتن نامه به زبان کوردی ساده خیلی آسان است اما به زبان فارسیِ ساده، دشوار است.
#کورد
#کوردستان
#تمدن
#اصالت
#فرهنگ
۱.۸k
۲۴ تیر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.