تالارموسیقی عالی قاپو
#تالارموسیقی #عالی_قاپو
#آکوستیک
از میان بناهای موجود در میدان عظیم و تاریخی نقش جهان اصفهان، کاخ عالی قاپو تنها بنایی است که دیواره ی پیرامون آن به جای پس رفتگی دارای پیش آمدگی به میزان تقریبی 7 متر می باشد.
آنچه عالی قاپو را جزو آثار با شکوه و بسیار نفیس قرار داده است گچبریهای آخرین طبقه (طبقه ششم) است که تالار آن به اتاق موسیقی یا اتاق صوت نیز معروف است. در این قسمت از کاخ شکل انواع جام و صراحی در دیوار تعبییه شده است که این اشکال علاوه بر نمایش زیبا و خلاق، گویای ابتکار هنرمندان گچکار آن بوده است که انعکاس حاصل از نغمههای نوازندگان به وسیله این اشکال گرفته شود و صداها طبیعی بدون انعکاس صوت به گوش برسند. تالار موسیقی از 14 فضا تشکیل شده که با احتساب دو غرفه کوچک ویژه استقرار نوازندگان تعداد آنها به 16 فضا می رسد. با توجه به وجود غرفه های دوگانه، ظرافت بیش از اندازه فضاهای تو خالی که بر روی مقرنس ها کار شده اند می توان نتیجه گرفت که ویژگی آکوستیکی آن بیشتر مورد نظر بوده است.
فرایند صوتی ایجاد شده در اینجا بر اساس یکی از تئوری های فیزیکی در مبحث اصوات، تحت عنوان «فضاهای لانه زنبوری» قابل توضیح می باشد. هنگامی که اصوات موسیقی وارد محفظه های تو خالی و هم تراز با کف اتاقک نوازنده می شوند، به دلیل متفاوت بودن حجم هر کدام از فضاهای تو خالی در دل مقرنس ها اندکی در فرکانس اصوات تفاوت حاصل می گردد که نهایتأ منجر به گسترش باند فرکانس اصوات شده و آن را با کیفیتی بسیار عالی تر به گوش شنونده می رساند. به طوری که اگر نوازنده ای سازی بنوازد، شنونده احساس می نماید که به جای یک نفر یک گروه به طور همزمان مشغول همنوازی هستند.
نویسنده کتاب تاریخچه اصفهان این چنین نوشته است: « می گویند که در این اتاق، موسیقی دانان می نواختند و درها را می بستند و بعد چون درها را می گشودند تا مدتی صدای آواز شنیده می شد. این اتاق ها را دیدم مطلب فوق افسانه است ولی چیزی که هست چون هر اتاق زوایای زیادی دارد بطوری که از یک ذرع از کف اتاق به بالا تا طاق تمام گچ بری توخالی است از این جهت چون صدا کنید انعکاس رخ می دهد و تموج هوا پیدا می کند.
#آکوستیک
از میان بناهای موجود در میدان عظیم و تاریخی نقش جهان اصفهان، کاخ عالی قاپو تنها بنایی است که دیواره ی پیرامون آن به جای پس رفتگی دارای پیش آمدگی به میزان تقریبی 7 متر می باشد.
آنچه عالی قاپو را جزو آثار با شکوه و بسیار نفیس قرار داده است گچبریهای آخرین طبقه (طبقه ششم) است که تالار آن به اتاق موسیقی یا اتاق صوت نیز معروف است. در این قسمت از کاخ شکل انواع جام و صراحی در دیوار تعبییه شده است که این اشکال علاوه بر نمایش زیبا و خلاق، گویای ابتکار هنرمندان گچکار آن بوده است که انعکاس حاصل از نغمههای نوازندگان به وسیله این اشکال گرفته شود و صداها طبیعی بدون انعکاس صوت به گوش برسند. تالار موسیقی از 14 فضا تشکیل شده که با احتساب دو غرفه کوچک ویژه استقرار نوازندگان تعداد آنها به 16 فضا می رسد. با توجه به وجود غرفه های دوگانه، ظرافت بیش از اندازه فضاهای تو خالی که بر روی مقرنس ها کار شده اند می توان نتیجه گرفت که ویژگی آکوستیکی آن بیشتر مورد نظر بوده است.
فرایند صوتی ایجاد شده در اینجا بر اساس یکی از تئوری های فیزیکی در مبحث اصوات، تحت عنوان «فضاهای لانه زنبوری» قابل توضیح می باشد. هنگامی که اصوات موسیقی وارد محفظه های تو خالی و هم تراز با کف اتاقک نوازنده می شوند، به دلیل متفاوت بودن حجم هر کدام از فضاهای تو خالی در دل مقرنس ها اندکی در فرکانس اصوات تفاوت حاصل می گردد که نهایتأ منجر به گسترش باند فرکانس اصوات شده و آن را با کیفیتی بسیار عالی تر به گوش شنونده می رساند. به طوری که اگر نوازنده ای سازی بنوازد، شنونده احساس می نماید که به جای یک نفر یک گروه به طور همزمان مشغول همنوازی هستند.
نویسنده کتاب تاریخچه اصفهان این چنین نوشته است: « می گویند که در این اتاق، موسیقی دانان می نواختند و درها را می بستند و بعد چون درها را می گشودند تا مدتی صدای آواز شنیده می شد. این اتاق ها را دیدم مطلب فوق افسانه است ولی چیزی که هست چون هر اتاق زوایای زیادی دارد بطوری که از یک ذرع از کف اتاق به بالا تا طاق تمام گچ بری توخالی است از این جهت چون صدا کنید انعکاس رخ می دهد و تموج هوا پیدا می کند.
۲.۳k
۰۶ دی ۱۳۹۵