بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
اما ایشان هر دو کار را با هم انجام دادند. وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ .
ج) - حال چه نماز ایشان را واجب بگویند و یا مستحب، به احکام فقهی برای همگان و خودمان توجه نماییم: فرض نمایید که در حال اقامه نماز یومیه واجب هستید، در خانه و یا مسجد و یا اداره. یکی وارد میشود و سلام میدهد. حکم چیست؟! پاسخش واجب کفایی است، باید در هر کجای نماز که هستید، مکث نمایید، پاسخ او را به کوتاهترین صورت ممکن فقط کلمه سلام بدهید، و سپس به نماز ادامه دهید؛ چرا که او با سلام دادنش، صاحب حقی شده است که ادای آن پاسخ سلام واجب است.
فرض نمایید که در حال اقامه نماز یومیه واجب هستید، طلبکاری میآید و حقش را میخواهد. اگر برای نماز فرصت دارید، جایز است که نماز خود را بشکنید و پاسخ او را بدهید. اگر دارید، حقش را بدهید و اگر ندارید، فرصت بگیرید و یا بنابراین، زکات انگشتری در حال رکوع، نه با نماز و احکامش چه واجب و چه مستحب منافات داشت و نه با فضیلت.
حق سائل و محروم : در نگاه بسیاری از ما مسلمانان و حتی غیر مسلمانان، کارهای خیری چون: انفاق، صدقه، خیرات و بخششهای گوناگون که سر جمع به آنها زکات نیز اطلاق میگردد و هر گونه رسیدگی و کمک به نیازمندان، یک کار زیاده، افزون بر وظیفه، ولی خوب میباشد، صواب است و اگر برای خدا باشد، ثواب پاداش نیز دارد. اما در بسیاری از موارد میبینیم که آن چه بر خود مستحب میدانستیم، طبق حکم عقل و وحی، واجب بوده است؛ یا دست کم و عدهای مستحب و بر عدهای واجب میباشد. مثل این است که بگوییم: بیداری پاسی از شب برای عبادت مستحب است؛ و البته برای نگهبان، مرزبان، کشیک بیمارستان و ...، واجب است و اگر برای خدا باشد، عبادت است، و اگر پستش را ترک نموده و به نماز شب قیام کند، حماقت و معصیت نموده است.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: نوع انسان جزع و فزع میکند، بیتابی دارد، کم حوصله و عجول است، به غیر از نمازگزارانی که به این وصل (صلاة) تداوم میبخشند و بلافاصله میفرماید: در اموال آنان حق معلومی برای سائل و محرم وجود دارد:
إِلَّا الْمُصَلِّينَ -به غیر از نمازگزاران. (22)
الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ - همان كسانى كه بر نمازشان پايدارى مىكنند. (23)
وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ - و همانان كه در اموالشان حقى معلوم است.(24)
لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ - برای تقاضاکننده و محروم.(25)(سوره معارج آیه 22 تا 25)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
اما ایشان هر دو کار را با هم انجام دادند. وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ .
ج) - حال چه نماز ایشان را واجب بگویند و یا مستحب، به احکام فقهی برای همگان و خودمان توجه نماییم: فرض نمایید که در حال اقامه نماز یومیه واجب هستید، در خانه و یا مسجد و یا اداره. یکی وارد میشود و سلام میدهد. حکم چیست؟! پاسخش واجب کفایی است، باید در هر کجای نماز که هستید، مکث نمایید، پاسخ او را به کوتاهترین صورت ممکن فقط کلمه سلام بدهید، و سپس به نماز ادامه دهید؛ چرا که او با سلام دادنش، صاحب حقی شده است که ادای آن پاسخ سلام واجب است.
فرض نمایید که در حال اقامه نماز یومیه واجب هستید، طلبکاری میآید و حقش را میخواهد. اگر برای نماز فرصت دارید، جایز است که نماز خود را بشکنید و پاسخ او را بدهید. اگر دارید، حقش را بدهید و اگر ندارید، فرصت بگیرید و یا بنابراین، زکات انگشتری در حال رکوع، نه با نماز و احکامش چه واجب و چه مستحب منافات داشت و نه با فضیلت.
حق سائل و محروم : در نگاه بسیاری از ما مسلمانان و حتی غیر مسلمانان، کارهای خیری چون: انفاق، صدقه، خیرات و بخششهای گوناگون که سر جمع به آنها زکات نیز اطلاق میگردد و هر گونه رسیدگی و کمک به نیازمندان، یک کار زیاده، افزون بر وظیفه، ولی خوب میباشد، صواب است و اگر برای خدا باشد، ثواب پاداش نیز دارد. اما در بسیاری از موارد میبینیم که آن چه بر خود مستحب میدانستیم، طبق حکم عقل و وحی، واجب بوده است؛ یا دست کم و عدهای مستحب و بر عدهای واجب میباشد. مثل این است که بگوییم: بیداری پاسی از شب برای عبادت مستحب است؛ و البته برای نگهبان، مرزبان، کشیک بیمارستان و ...، واجب است و اگر برای خدا باشد، عبادت است، و اگر پستش را ترک نموده و به نماز شب قیام کند، حماقت و معصیت نموده است.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: نوع انسان جزع و فزع میکند، بیتابی دارد، کم حوصله و عجول است، به غیر از نمازگزارانی که به این وصل (صلاة) تداوم میبخشند و بلافاصله میفرماید: در اموال آنان حق معلومی برای سائل و محرم وجود دارد:
إِلَّا الْمُصَلِّينَ -به غیر از نمازگزاران. (22)
الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ - همان كسانى كه بر نمازشان پايدارى مىكنند. (23)
وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ - و همانان كه در اموالشان حقى معلوم است.(24)
لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ - برای تقاضاکننده و محروم.(25)(سوره معارج آیه 22 تا 25)(ادامه دارد...)
۳۳۲
۰۸ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.