بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت چهارم :
چقدر این بیان سیدالشهداء، امام حسین علیه السلام، منطبق با سیاق همان آیه است. آنجا فرمود که حرام نخورید و سپس به امر ولایت و امامت تصریح نمود، اینجا نیز فرمود: حرف حق را نمیفهمند و به حق نمیگروند، چون حرام خوردهاند.
نتیجه : بنابراین، قرار گرفتن - الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ، پس از بحث از حلال و حرام، گوشت خوک و حتی هر گوشت حلالی که ذبح اسلامی نشده باشد، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه امتداد ظاهر و باطن، هدایت تکوینی و تشریعی، مدیریت جسم و مدیریت روح در تعلقات و ولایتپذیری میباشد.
درس و اشاره : در تمامی این آیات و احادیث، یک درس مهم و اشاره ظریف وجود دارد مبتنی بر این که: همان که گوشت حلال و حرام، خوردنیها و نوشیدنیهای حلال و حرام، و به طور کلی واجبات و محرمات را برای شما تشریع کرده است، ولایت و امامت امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان او را نیز در هدایت تکوینی و تشریعی شما، معین نموده است و همان که آن آیات و احکام را از سوی خدا به شما ابلاغ نموده است، این معارف و بایدها و نبایدها را به شما ابلاغ کرده است. پس چرا آنها را از هم جدا - تجزیه میکنید، به برخی ایمان میآورید و به برخی دیگر کفر میورزید؟! چرا به جای آن که ایراد بگیرید چرا اینجا و یک جا آمده و در جایی دیگر و به صورت جدا نیامده؟ به صورت یکجا به هر دو ایمان نمیآورید؟! مگر هر دو در یک آیه بیان نشده است؟ چرا حلال و حرام گوشت و ذبح را فهمیدید و ایمان آوردید و به آن عمل میکنید، اما حلال و حرام دین، حدود دین، ولایت و امامت را نمی خواهید بفهمید، باور و عمل کنید؟! چرا دین خدا و آیات او را تجزیه میکنید؟!
دقت:حلال و حرام گوشتها، خوردنیها، نوشیدنیها و کارهایی چون قمار و ...، امر جدیدی نبود و همه میدانند که نه دین خدا با این احکام کامل و تمام میشود و نه دشمنان خدا با احکامی چون حرام شدن گوشت خوک و ...، از شکست دادن اسلام و قرآن ناامید می شوند؛ بلکه بقای دین خدا، قرآن، اسلام، حلال و حرامهای مادی و معنوی آن، که به استمرار ولایت و امامت محقق می گردد، دین را کامل و دشمنان را مأیوس میسازد.(پایان)
پاسخ قسمت چهارم :
چقدر این بیان سیدالشهداء، امام حسین علیه السلام، منطبق با سیاق همان آیه است. آنجا فرمود که حرام نخورید و سپس به امر ولایت و امامت تصریح نمود، اینجا نیز فرمود: حرف حق را نمیفهمند و به حق نمیگروند، چون حرام خوردهاند.
نتیجه : بنابراین، قرار گرفتن - الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ، پس از بحث از حلال و حرام، گوشت خوک و حتی هر گوشت حلالی که ذبح اسلامی نشده باشد، نه تنها هیچ اشکالی ندارد، بلکه امتداد ظاهر و باطن، هدایت تکوینی و تشریعی، مدیریت جسم و مدیریت روح در تعلقات و ولایتپذیری میباشد.
درس و اشاره : در تمامی این آیات و احادیث، یک درس مهم و اشاره ظریف وجود دارد مبتنی بر این که: همان که گوشت حلال و حرام، خوردنیها و نوشیدنیهای حلال و حرام، و به طور کلی واجبات و محرمات را برای شما تشریع کرده است، ولایت و امامت امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان او را نیز در هدایت تکوینی و تشریعی شما، معین نموده است و همان که آن آیات و احکام را از سوی خدا به شما ابلاغ نموده است، این معارف و بایدها و نبایدها را به شما ابلاغ کرده است. پس چرا آنها را از هم جدا - تجزیه میکنید، به برخی ایمان میآورید و به برخی دیگر کفر میورزید؟! چرا به جای آن که ایراد بگیرید چرا اینجا و یک جا آمده و در جایی دیگر و به صورت جدا نیامده؟ به صورت یکجا به هر دو ایمان نمیآورید؟! مگر هر دو در یک آیه بیان نشده است؟ چرا حلال و حرام گوشت و ذبح را فهمیدید و ایمان آوردید و به آن عمل میکنید، اما حلال و حرام دین، حدود دین، ولایت و امامت را نمی خواهید بفهمید، باور و عمل کنید؟! چرا دین خدا و آیات او را تجزیه میکنید؟!
دقت:حلال و حرام گوشتها، خوردنیها، نوشیدنیها و کارهایی چون قمار و ...، امر جدیدی نبود و همه میدانند که نه دین خدا با این احکام کامل و تمام میشود و نه دشمنان خدا با احکامی چون حرام شدن گوشت خوک و ...، از شکست دادن اسلام و قرآن ناامید می شوند؛ بلکه بقای دین خدا، قرآن، اسلام، حلال و حرامهای مادی و معنوی آن، که به استمرار ولایت و امامت محقق می گردد، دین را کامل و دشمنان را مأیوس میسازد.(پایان)
۴۶۵
۳۱ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.