آنان که از راه خلاف، به پول و ثروت می رسند، بازنده اند، ه
آنان که از راه خلاف، به پول و ثروت می رسند، بازنده اند، هر چند خود را خوشبخت پندارند؛ چون در حلال و حرام دنیا حساب و عقاب است و باید جوابگو بود.وای به حال آن مسئولی که بیت المال را به جیب میزند
حضرت رسول(ص) فرمود: هر کس لقمه ای حرام بخورد، تا چهل روز نماز او قبول نمی شود.(متقی هندی، کنز العمّال، حدیث9266.) و فرمود:خداوند، جسد و بدنی را که از حرام تغذیه کرده باشد، بر بهشت حرام نموده است.(متقی هندی، کنز العمّال، حدیث9261.)
کسی که به اندازه حقوق و دستمزدی که می گیرد، کار نکند، یا کارمندی که از کار بدزدد، یا پیمان کاری که تخلّف و سوء استفاده کند، یا فروشنده ای که سر مشتری کلاه بگذارد و به او نیرنگ زند، گناه کرده و ثروتی که از این راه به دست می آید و صرف زندگی می شود، مصداق «حرام خواری» است.
مسلمان متعهد، برای آن که زندگی اش چراگاه شیطان نشود،(برای این تعبیر ر.ک: امام سجاد(ع)، صحیفه سجادیه، دعای مکارم الاخلاق.) باید نسبت به حلال و حرام بودن درآمدهایش حساسیت و دقت داشته باشد.
مال حرام، خیر و برکت ندارد.
امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
مال حرام رشد نمی کند. اگر هم رشد کند، برکتی در آن نیست. آدمی آنچه را هم که از حرام انفاق کند، پاداشی ندارد و آنچه را هم که باقی گذارد، ره توشه او به سوی آتش جهنم است.
مسند الامام الکاظم(ع)، ج2، ص379
حضرت رسول(ص) فرمود: هر کس لقمه ای حرام بخورد، تا چهل روز نماز او قبول نمی شود.(متقی هندی، کنز العمّال، حدیث9266.) و فرمود:خداوند، جسد و بدنی را که از حرام تغذیه کرده باشد، بر بهشت حرام نموده است.(متقی هندی، کنز العمّال، حدیث9261.)
کسی که به اندازه حقوق و دستمزدی که می گیرد، کار نکند، یا کارمندی که از کار بدزدد، یا پیمان کاری که تخلّف و سوء استفاده کند، یا فروشنده ای که سر مشتری کلاه بگذارد و به او نیرنگ زند، گناه کرده و ثروتی که از این راه به دست می آید و صرف زندگی می شود، مصداق «حرام خواری» است.
مسلمان متعهد، برای آن که زندگی اش چراگاه شیطان نشود،(برای این تعبیر ر.ک: امام سجاد(ع)، صحیفه سجادیه، دعای مکارم الاخلاق.) باید نسبت به حلال و حرام بودن درآمدهایش حساسیت و دقت داشته باشد.
مال حرام، خیر و برکت ندارد.
امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
مال حرام رشد نمی کند. اگر هم رشد کند، برکتی در آن نیست. آدمی آنچه را هم که از حرام انفاق کند، پاداشی ندارد و آنچه را هم که باقی گذارد، ره توشه او به سوی آتش جهنم است.
مسند الامام الکاظم(ع)، ج2، ص379
۶.۵k
۱۸ مهر ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.