بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا ماه صفر نحس است؟
در عالم هستی، موجودِ نحس و شوم و بد یُمن و شرّ بِالذّات وجود ندارد و تمامی موجودات، مخلوق خدا و خیر و زیبا و خوب اند.
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ(سوره سجده بخشی از آیه 7 )
آری، نحس و شرّ نسبی وجود دارد که آنهم از ناحیهٔ خود موجودات می باشد.
سال ها، ماه ها، روزها و ساعتها همه خوب و خیر هستند و سَعد و نحس بودنِ آنها به جهت رویدادها و حوادثی است که در آن ها اتفاق افتاده است؛ مانند نزول قرآن و ولادت های چهارده معصوم عليهم السلام که مبارک اند. یا به جهت نزول عذاب الهی برای قوم عاد در 8 روز، که خداوند در قرآن، آن روزها را - أَيَّامٍ نَحِسَاتٍ - نامیده است.(سورهٔ فصِّلت بخشی از آیه 16)
اگر کسی بخواهد مسئلهٔ نحس بودن را از جهت عقل و شرع بداند، به جلد 19 المیزانِ مرحوم علامهٔ طباطبایی در ذیل آیه : فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ- (سوره قمر بخشی از آیه 19)
که بیش از 10 صفحه،مطالبِ عمیقِ عقلی و روانشناسی و خلاصه بیش از 120 صفحه، احادیثِ بحارالأنوار و سایر کتب حدیث را به صورت تحلیلی مطرح کرده است.
نحوست ماه صفر : دلیل و سند و مدرک معتبری راجع به نحس بودن ماه صفر وجود ندارد.
اتفاقات در ماه صفر مانند اسارت اهل بیت (ع) و شهادت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن و امام رضا علیهما السلام دلیلی بر نحس بودن نیست چون شهادت امام حسین علیه السلام در محرم، بزرگترین مصیبت است و کسی نگفته محرم، نحس است؛ محزون و عزادار بودن نیز غیر از نحس بودن است. مرحوم علامه مجلسی در تسلط بر احادیث بمنزله عنقای علما می باشد در زاد المعاد می فرماید: این ماه به نحوست و شوم بودن مشهور است، بعد از نقل دو احتمال بر نحس بودن می نویسد: ولی در احادیث شیعه چیزی که دلالت بر نحوست کند ندیده ام و در روایات غیر معتبره عامه وارد شده است. (زاد المعاد، ص 373)
تاثیر افکار و تخیلات منفی و ناامیدی و تلقین به بدشانس و بدبخت بودن، از موانع بسیار خطرناک یک زندگی موفق و سالم و با نشاط است. در عین حال بعد از مدیریت صحیح ذهن ؛ زندگی هدفمند ؛ دعا و توسل ؛ ذکر و تلاوت قرآن ؛ توبه و استغفار ؛صدقه و انفاق برای دفع و رفع بلاها و گرفتاری ها مشکلات لازم و ضروری است. اللهم عجل لولیک الفرج
آیا ماه صفر نحس است؟
در عالم هستی، موجودِ نحس و شوم و بد یُمن و شرّ بِالذّات وجود ندارد و تمامی موجودات، مخلوق خدا و خیر و زیبا و خوب اند.
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ(سوره سجده بخشی از آیه 7 )
آری، نحس و شرّ نسبی وجود دارد که آنهم از ناحیهٔ خود موجودات می باشد.
سال ها، ماه ها، روزها و ساعتها همه خوب و خیر هستند و سَعد و نحس بودنِ آنها به جهت رویدادها و حوادثی است که در آن ها اتفاق افتاده است؛ مانند نزول قرآن و ولادت های چهارده معصوم عليهم السلام که مبارک اند. یا به جهت نزول عذاب الهی برای قوم عاد در 8 روز، که خداوند در قرآن، آن روزها را - أَيَّامٍ نَحِسَاتٍ - نامیده است.(سورهٔ فصِّلت بخشی از آیه 16)
اگر کسی بخواهد مسئلهٔ نحس بودن را از جهت عقل و شرع بداند، به جلد 19 المیزانِ مرحوم علامهٔ طباطبایی در ذیل آیه : فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ- (سوره قمر بخشی از آیه 19)
که بیش از 10 صفحه،مطالبِ عمیقِ عقلی و روانشناسی و خلاصه بیش از 120 صفحه، احادیثِ بحارالأنوار و سایر کتب حدیث را به صورت تحلیلی مطرح کرده است.
نحوست ماه صفر : دلیل و سند و مدرک معتبری راجع به نحس بودن ماه صفر وجود ندارد.
اتفاقات در ماه صفر مانند اسارت اهل بیت (ع) و شهادت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن و امام رضا علیهما السلام دلیلی بر نحس بودن نیست چون شهادت امام حسین علیه السلام در محرم، بزرگترین مصیبت است و کسی نگفته محرم، نحس است؛ محزون و عزادار بودن نیز غیر از نحس بودن است. مرحوم علامه مجلسی در تسلط بر احادیث بمنزله عنقای علما می باشد در زاد المعاد می فرماید: این ماه به نحوست و شوم بودن مشهور است، بعد از نقل دو احتمال بر نحس بودن می نویسد: ولی در احادیث شیعه چیزی که دلالت بر نحوست کند ندیده ام و در روایات غیر معتبره عامه وارد شده است. (زاد المعاد، ص 373)
تاثیر افکار و تخیلات منفی و ناامیدی و تلقین به بدشانس و بدبخت بودن، از موانع بسیار خطرناک یک زندگی موفق و سالم و با نشاط است. در عین حال بعد از مدیریت صحیح ذهن ؛ زندگی هدفمند ؛ دعا و توسل ؛ ذکر و تلاوت قرآن ؛ توبه و استغفار ؛صدقه و انفاق برای دفع و رفع بلاها و گرفتاری ها مشکلات لازم و ضروری است. اللهم عجل لولیک الفرج
- ۳۴۱
- ۰۳ مرداد ۱۴۰۴
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط