حقیقت عذاب
#حقیقت_عذاب
#ویلیام_چیتیک
مردم نه تنها بهشت های خود، بلکه جهنم های خویش را نیز می سازند.
شیخ(ابن عربی) می نویسد:
اهل جهنم اگر خوف از عذابی بزرگتر از آنچه را در حال چشیدن هستند، در ذهن داشته باشند، آن #عذاب در درون آنها و یا برای آنها تحقق پیدا می کند،
و این عین تحقق پیدا کردن افکار و خواطر است.
وی به نحوی کلی تر چنین می نویسد که:
آتش #جهنم در واقع چیزی جز #تجسم_اعمال و افکار نیست.
این اعمال و افکار مبین آن قیود خاص انسانی اند که صورت الهی را مقید می سازند و آن را از ظهور کامل باز می دارند.
#آتش تنها کسانی از بنی آدم را طلب می کند که صورت الهی آنها، ظاهرا و باطنا آشکار نشده باشد.
این امر می تواند روشن کند که چرا شیخ به کرات می گوید حتی آتش جهنم نیز ریشه در رحمت خدا دارد و غرض از آن تطهیر کسانی است که به آن وارد می شوند.
تطهیر انسانها به معنی سوزاندن هر آن چیزی است که با #فطرت آنان در تقابل است.
پروفسور ویلیام چیتیک
کتاب عوالم خیال(ابن عربی و مسئله اختلاف ادیان)، ترجمه: دکتر قاسم کاکایی، صفحه 174
@apmkadeh
#ویلیام_چیتیک
مردم نه تنها بهشت های خود، بلکه جهنم های خویش را نیز می سازند.
شیخ(ابن عربی) می نویسد:
اهل جهنم اگر خوف از عذابی بزرگتر از آنچه را در حال چشیدن هستند، در ذهن داشته باشند، آن #عذاب در درون آنها و یا برای آنها تحقق پیدا می کند،
و این عین تحقق پیدا کردن افکار و خواطر است.
وی به نحوی کلی تر چنین می نویسد که:
آتش #جهنم در واقع چیزی جز #تجسم_اعمال و افکار نیست.
این اعمال و افکار مبین آن قیود خاص انسانی اند که صورت الهی را مقید می سازند و آن را از ظهور کامل باز می دارند.
#آتش تنها کسانی از بنی آدم را طلب می کند که صورت الهی آنها، ظاهرا و باطنا آشکار نشده باشد.
این امر می تواند روشن کند که چرا شیخ به کرات می گوید حتی آتش جهنم نیز ریشه در رحمت خدا دارد و غرض از آن تطهیر کسانی است که به آن وارد می شوند.
تطهیر انسانها به معنی سوزاندن هر آن چیزی است که با #فطرت آنان در تقابل است.
پروفسور ویلیام چیتیک
کتاب عوالم خیال(ابن عربی و مسئله اختلاف ادیان)، ترجمه: دکتر قاسم کاکایی، صفحه 174
@apmkadeh
۱.۵k
۲۳ شهریور ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.