بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
معیارها :معیارهای تشخیص اصلح،برای همگان روشن و مبرهن میباشد، مضافاً بر این که امام خامنهای، بارها معیارهای تشخیص و انتخاب اصلح را تبیین نمودهاند، مانند: مؤمن و متقی باشد از کفایت و مدیریت لازم بر خوردار باشد ناامید و افسرده نباشد معتقد به توانمندیهای داخلی باشد به نیروی جوان باور داشته باشد عدالتخواه باشد مردمی و دلسوز مردم باشد. و بالاخره آن که اخیراً تأکید نمودند: نگاه کنید ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب نزدیکتر است و توانایی کار در جهت ملاکهای انقلاب را دارد.(1403/03/26)
بنابراین، اجماع، رویکرد اکثریت، اقتضای زمان، شهرت گذشته و قومیّت، نه تنها هیچ کدام معیار تشخیص اصلح نمی باشند، بلکه همان رویکرد سقیفهای می باشند!
تکلیف شرعی : تکالیف شرعی، همگی همان تکالیف عقلی میباشند و در امر انتخابات، تکلیف عقلی و شرعی،اولاً مشارکت همگانی و گسترده میباشد و ثانیاً انتخاب اصلح. همگان باید شرکت کنند و رأی بدهند، و البته بکوشند تا اصلح را بشناسند و به او رأی دهند.
امام خمینی رحمة الله علیه: احدی حق تحمیل خود یا کاندیداهای گروه یا گروهها را ندارد. هیچ مقامی و حزبی و گروهی و شخصی حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند.و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همۀ آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد. و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادند و از این تأیید برای رأی دهنده اطمینان حاصل شد، میتواند به آنها رأی دهد.(صحیفه امام جلد ۱۸ ص ۳۳۷)
امام خامنهای: در نهایت، رأی مردم تعیین کننده است. آنچه که اهمیت دارد، تشخیص شما و رأی شما است. باید خودتان تحقیق کنید، ملاحظه کنید، دقت کنید، از انسانهای مورد اعتمادتان بپرسید، تا به اصلح برسید و اصلح را انتخاب کنید. رهبری، یک رأی بیشتر ندارد. بنده حقیر مثل بقیه مردم، یک رأی دارم؛ این رأی هم تا وقتی که در صندوق انداخته نشود، هیچ کس از آن مطّلع نخواهد بود.(1392/01/01)
نقد نامزدها : طرفداران یکی از نامزدها، پس از آن که خود رقبا را نقد کردند و حتی علیه آنان لجنپراکنی کردند، گفتند: دیگر نباید هیچ نقدی صورت پذیرد و پیشاپیش تهمت زدند که هر که نقد کند، چنین و چنان است! اما انتخاب اصلح، بدون نقد، ممکن نیست و اساساً نامزدها برای توجه و نقد و بررسی اذهان عمومی حرف می زنند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
معیارها :معیارهای تشخیص اصلح،برای همگان روشن و مبرهن میباشد، مضافاً بر این که امام خامنهای، بارها معیارهای تشخیص و انتخاب اصلح را تبیین نمودهاند، مانند: مؤمن و متقی باشد از کفایت و مدیریت لازم بر خوردار باشد ناامید و افسرده نباشد معتقد به توانمندیهای داخلی باشد به نیروی جوان باور داشته باشد عدالتخواه باشد مردمی و دلسوز مردم باشد. و بالاخره آن که اخیراً تأکید نمودند: نگاه کنید ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب نزدیکتر است و توانایی کار در جهت ملاکهای انقلاب را دارد.(1403/03/26)
بنابراین، اجماع، رویکرد اکثریت، اقتضای زمان، شهرت گذشته و قومیّت، نه تنها هیچ کدام معیار تشخیص اصلح نمی باشند، بلکه همان رویکرد سقیفهای می باشند!
تکلیف شرعی : تکالیف شرعی، همگی همان تکالیف عقلی میباشند و در امر انتخابات، تکلیف عقلی و شرعی،اولاً مشارکت همگانی و گسترده میباشد و ثانیاً انتخاب اصلح. همگان باید شرکت کنند و رأی بدهند، و البته بکوشند تا اصلح را بشناسند و به او رأی دهند.
امام خمینی رحمة الله علیه: احدی حق تحمیل خود یا کاندیداهای گروه یا گروهها را ندارد. هیچ مقامی و حزبی و گروهی و شخصی حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند.و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همۀ آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد. و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادند و از این تأیید برای رأی دهنده اطمینان حاصل شد، میتواند به آنها رأی دهد.(صحیفه امام جلد ۱۸ ص ۳۳۷)
امام خامنهای: در نهایت، رأی مردم تعیین کننده است. آنچه که اهمیت دارد، تشخیص شما و رأی شما است. باید خودتان تحقیق کنید، ملاحظه کنید، دقت کنید، از انسانهای مورد اعتمادتان بپرسید، تا به اصلح برسید و اصلح را انتخاب کنید. رهبری، یک رأی بیشتر ندارد. بنده حقیر مثل بقیه مردم، یک رأی دارم؛ این رأی هم تا وقتی که در صندوق انداخته نشود، هیچ کس از آن مطّلع نخواهد بود.(1392/01/01)
نقد نامزدها : طرفداران یکی از نامزدها، پس از آن که خود رقبا را نقد کردند و حتی علیه آنان لجنپراکنی کردند، گفتند: دیگر نباید هیچ نقدی صورت پذیرد و پیشاپیش تهمت زدند که هر که نقد کند، چنین و چنان است! اما انتخاب اصلح، بدون نقد، ممکن نیست و اساساً نامزدها برای توجه و نقد و بررسی اذهان عمومی حرف می زنند.(ادامه دارد...)
۳۹۸
۰۳ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.