دوست داران ستایش
دوست داران ستایش
🕋 روزی یک آیه از #قرآن_کریم 🕋
لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا بِما لَمْ یَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ . گمان مبر کسانی که به آنچه کرده اند، شادمانی می کنند و دوست دارند برای آنچه نکرده اند ستایش شوند، مپندار که آنها از عذاب الهی رسته اند، (زیرا) برای آنها عذابی دردناک است.
نکته ها و پیام های این آیه :
نکته ها : مردم سه دسته اند:
1. گروهی که کار میکنند وانتظار پاداش یا تشکّر از مردم ندارند.«لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً»«انسان. آیه9»
2. گروهی که کار میکنند تا مردم بدانند و ستایش کنند.«رِئاءَ النَّاسِ»«نساء آیه 38»
3. گروهی که کار نکرده، انتظار ستایش از مردم دارند.«یُحْمَدُوا بِما لَمْ یَفْعَلُوا ...» از مواردی که غیبت جایز است، کسی است که ادّعای مقام یا تخصّص یا مسئولیّتی را میکند که صلاحیّت آن را ندارد.«یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا بِما لَمْ یَفْعَلُوا» برای اینکه تمایل نابجای ستایش بدون عمل از بین برود، در اسلام هرگونه تملّق و چاپلوسی منع شده است.
پیام ها :
1- رذایل اخلاقی، همچون عُجب و غرور و انتظار تملّق از مردم، هلاکت قطعی را به دنبال دارد.«یَفْرَحُونَ ... یُحِبُّونَ ... فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ»
2- قرآن، هرگونه تحلیل و تفسیر نابجا را نسبت به هر کس و هر موردی محکوم میکند.«لا تَحْسَبَنَّ ... فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ» آیاتی که با کلماتِ «لا تَحْسَبَنَّ»*، «لا یَحْسَبَنَّ»*، «أَ فَحَسِبْتُمْ» آغاز شده، بیانگر همین معناست.
3- خداوند نه تنها برای رفتار، بلکه برای خواستههای خیر و شرّ انسان نیز حساب باز میکند. «یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا ... لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ» در آیه 19 سوره نور نیز نسبت به کسانی که دوست دارند فحشا در جامعه رواج یابد وعدهی عذاب میدهد. «یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ ... لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ»
4- آنچه خطرش بیشتر است، توقّع حمد است، نه توقّع شکر و مدح. زیرا در حمد، نوعی ستایش آمیخته با پرستش نهفته است. «یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا»
5- گنهکار ممکن است پشیمان شده، توبه کند و نجات یابد، ولی افراد مغرور، حتی در صدد توبه برنمیآیند، لذا امیدی به نجات آنان نیست. «فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ»
6- کسانی که در دنیا گرفتار اوهامِ خودپرستی و اسیر زندان «منیّت» هستند، در قیامت نیز اسیر و گرفتار عذاب الهیاند.«وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ»
• منبع : #تفسیر_نور #استاد_حجه_الاسلام_محسن_قرائتی . جلد 1 . ص 672
#قرآن_کریم . #سوره_آل_عمران . آیه 188
🎁 #گنجینه_علوی_ساوجی 🎁 7805
@srazsaveh
#قرآن #قرآن_مجید #کلام_الهی #کلام_وحی #ترجمه_قرآن #تفسیر_قرآن #استاد_قرائتی #تفسیر_قرآن_استاد_قرائتی #آیه188سوره_آل_عمران #آل_عمران_آیه188
🕋 روزی یک آیه از #قرآن_کریم 🕋
لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا بِما لَمْ یَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ . گمان مبر کسانی که به آنچه کرده اند، شادمانی می کنند و دوست دارند برای آنچه نکرده اند ستایش شوند، مپندار که آنها از عذاب الهی رسته اند، (زیرا) برای آنها عذابی دردناک است.
نکته ها و پیام های این آیه :
نکته ها : مردم سه دسته اند:
1. گروهی که کار میکنند وانتظار پاداش یا تشکّر از مردم ندارند.«لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً»«انسان. آیه9»
2. گروهی که کار میکنند تا مردم بدانند و ستایش کنند.«رِئاءَ النَّاسِ»«نساء آیه 38»
3. گروهی که کار نکرده، انتظار ستایش از مردم دارند.«یُحْمَدُوا بِما لَمْ یَفْعَلُوا ...» از مواردی که غیبت جایز است، کسی است که ادّعای مقام یا تخصّص یا مسئولیّتی را میکند که صلاحیّت آن را ندارد.«یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا بِما لَمْ یَفْعَلُوا» برای اینکه تمایل نابجای ستایش بدون عمل از بین برود، در اسلام هرگونه تملّق و چاپلوسی منع شده است.
پیام ها :
1- رذایل اخلاقی، همچون عُجب و غرور و انتظار تملّق از مردم، هلاکت قطعی را به دنبال دارد.«یَفْرَحُونَ ... یُحِبُّونَ ... فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ»
2- قرآن، هرگونه تحلیل و تفسیر نابجا را نسبت به هر کس و هر موردی محکوم میکند.«لا تَحْسَبَنَّ ... فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ» آیاتی که با کلماتِ «لا تَحْسَبَنَّ»*، «لا یَحْسَبَنَّ»*، «أَ فَحَسِبْتُمْ» آغاز شده، بیانگر همین معناست.
3- خداوند نه تنها برای رفتار، بلکه برای خواستههای خیر و شرّ انسان نیز حساب باز میکند. «یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا ... لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ» در آیه 19 سوره نور نیز نسبت به کسانی که دوست دارند فحشا در جامعه رواج یابد وعدهی عذاب میدهد. «یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ ... لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ»
4- آنچه خطرش بیشتر است، توقّع حمد است، نه توقّع شکر و مدح. زیرا در حمد، نوعی ستایش آمیخته با پرستش نهفته است. «یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا»
5- گنهکار ممکن است پشیمان شده، توبه کند و نجات یابد، ولی افراد مغرور، حتی در صدد توبه برنمیآیند، لذا امیدی به نجات آنان نیست. «فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ»
6- کسانی که در دنیا گرفتار اوهامِ خودپرستی و اسیر زندان «منیّت» هستند، در قیامت نیز اسیر و گرفتار عذاب الهیاند.«وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ»
• منبع : #تفسیر_نور #استاد_حجه_الاسلام_محسن_قرائتی . جلد 1 . ص 672
#قرآن_کریم . #سوره_آل_عمران . آیه 188
🎁 #گنجینه_علوی_ساوجی 🎁 7805
@srazsaveh
#قرآن #قرآن_مجید #کلام_الهی #کلام_وحی #ترجمه_قرآن #تفسیر_قرآن #استاد_قرائتی #تفسیر_قرآن_استاد_قرائتی #آیه188سوره_آل_عمران #آل_عمران_آیه188
۲.۳k
۱۷ مرداد ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.