بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام -نهج البلاغه،خطبه 185 -خطبه منافقین
اُوصيكُمْ عِبادَاللّهِ بِتَقْوَى اللّهِ، وَاُحَذِّرُكُمْ اَهْلَ النِّفاقِ - بندگان خدا، شما را به تقوای الهی سفارش میکنم، و شما را از اهل نفاق برحذر میدارم،
فَاِنَّهُمُ الضّالُّونَ الْمُضِلُّونَ، وَ الزّالُّونَ الْمُزِلُّونَ - چرا که آنان گمراه و گمراه کنندهاند، و دچار لغزش شده و لغزانندهاند.
يَتَلَوَّنُونَ اَلْواناً، وَ يَفْتَنُّونَ افْتِناناً، وَ يَعْمِدُونَكُمْ بِكُلِّ عِماد، وَ يَرْصُدُونَكُمْ بِكُلِّ مِرْصاد - رنگ به رنگ میشوند، و به حالات فتنهانگیز گوناگون ظاهر میگردند، به هر وسیله کوبندهای برای در فشارقراردادن شما تکیه دارند،ودرهر کمینگاهی علیه شما کمین میگیرند.
قُلُوبُهُمْ دَوِيَّةٌ، وَ صِفاحُهُمْ نَقِيَّةٌ - قلوبشان فاسد، و ظاهرشان پاک مینماید.
يَمْشُونَ الْخَفاءَ، وَ يَدِبُّونَ الضَّراءَ -برای شناخته نشدن و فریب مردم به دور از دیدگان حرکت میکنند، و چون روباه در میان جنگل انبوه از درخت میجهند.
وَصْفُهُمْ دَواءٌ، وَ قَوْلُهُمْ شِفاءٌ، وَ فِعْلُهُمُ الدّاءُ الْعَياءُ - وصفشان به ظاهر دوای درد و گفتار شان شفاست، امّا عملشان دردی است بی دوا و درمان است.
حَسَدَةُ الرَّخاءِ، وَ مُؤَكِّدُوا الْبَلاءِ، وَ مُقَنِّطُوا الرَّجاءِ - بر راحتی مردمان حسد میبرند، بر گرفتاری دیگران میافزایند،و امیدواران را نومید میکنند.
لَهُمْ بِكُلِّ طَريق صَريعٌ، وَ اِلى كُلِّ قَلْب شَفيعٌ، وَ لِكُلِّ شَجْو دُمُوعٌ -اینان را به هر راهی افتادهای، و در هر دلی شفیعی، و در هر غم و اندوهی اشکی است.
شرح بیشتر : نفاق یعنی دو رویی که به خودی خود از صفات کمال میباشد، مانند کسی که از امور ومشکلات روزمره، خسته و ناراحت است، اما در خانه، خود را با نشاط نشان میدهد؛ اما اگر این نفاق و دو رویی در ظاهر و باطن، برای نفوذ، دشمنی و ضربه زدن از داخل برای گمراه کردن مردم و ظلم به آنان باشد، از بدترین صفات رذیله میباشد!
بدیهی است که چنین نفاقی، هیچ علّتی به غیر از دشمنی شدید ندارد، منتهی منافق، جرأت آشکار ساختن درون خود را ندارد، و ثانیاً میخواهد با خودی نشان دادن خود، نفوذ کند، فریب دهد، تا از دورن ضربه بزند!
امیرالمؤمنین علیه السلام، پس از سفارش به تقوا، که تمام شئون آن، از جمله تقوای سیاسی را در برمی گیرد، به دوری از اهل نفاق متذکر گردیدند و علّت اصلی این سفارش را نیز بیان نمودند که آنان، هم خودشان منحرفند و هم منحرف کننده میباشند.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام -نهج البلاغه،خطبه 185 -خطبه منافقین
اُوصيكُمْ عِبادَاللّهِ بِتَقْوَى اللّهِ، وَاُحَذِّرُكُمْ اَهْلَ النِّفاقِ - بندگان خدا، شما را به تقوای الهی سفارش میکنم، و شما را از اهل نفاق برحذر میدارم،
فَاِنَّهُمُ الضّالُّونَ الْمُضِلُّونَ، وَ الزّالُّونَ الْمُزِلُّونَ - چرا که آنان گمراه و گمراه کنندهاند، و دچار لغزش شده و لغزانندهاند.
يَتَلَوَّنُونَ اَلْواناً، وَ يَفْتَنُّونَ افْتِناناً، وَ يَعْمِدُونَكُمْ بِكُلِّ عِماد، وَ يَرْصُدُونَكُمْ بِكُلِّ مِرْصاد - رنگ به رنگ میشوند، و به حالات فتنهانگیز گوناگون ظاهر میگردند، به هر وسیله کوبندهای برای در فشارقراردادن شما تکیه دارند،ودرهر کمینگاهی علیه شما کمین میگیرند.
قُلُوبُهُمْ دَوِيَّةٌ، وَ صِفاحُهُمْ نَقِيَّةٌ - قلوبشان فاسد، و ظاهرشان پاک مینماید.
يَمْشُونَ الْخَفاءَ، وَ يَدِبُّونَ الضَّراءَ -برای شناخته نشدن و فریب مردم به دور از دیدگان حرکت میکنند، و چون روباه در میان جنگل انبوه از درخت میجهند.
وَصْفُهُمْ دَواءٌ، وَ قَوْلُهُمْ شِفاءٌ، وَ فِعْلُهُمُ الدّاءُ الْعَياءُ - وصفشان به ظاهر دوای درد و گفتار شان شفاست، امّا عملشان دردی است بی دوا و درمان است.
حَسَدَةُ الرَّخاءِ، وَ مُؤَكِّدُوا الْبَلاءِ، وَ مُقَنِّطُوا الرَّجاءِ - بر راحتی مردمان حسد میبرند، بر گرفتاری دیگران میافزایند،و امیدواران را نومید میکنند.
لَهُمْ بِكُلِّ طَريق صَريعٌ، وَ اِلى كُلِّ قَلْب شَفيعٌ، وَ لِكُلِّ شَجْو دُمُوعٌ -اینان را به هر راهی افتادهای، و در هر دلی شفیعی، و در هر غم و اندوهی اشکی است.
شرح بیشتر : نفاق یعنی دو رویی که به خودی خود از صفات کمال میباشد، مانند کسی که از امور ومشکلات روزمره، خسته و ناراحت است، اما در خانه، خود را با نشاط نشان میدهد؛ اما اگر این نفاق و دو رویی در ظاهر و باطن، برای نفوذ، دشمنی و ضربه زدن از داخل برای گمراه کردن مردم و ظلم به آنان باشد، از بدترین صفات رذیله میباشد!
بدیهی است که چنین نفاقی، هیچ علّتی به غیر از دشمنی شدید ندارد، منتهی منافق، جرأت آشکار ساختن درون خود را ندارد، و ثانیاً میخواهد با خودی نشان دادن خود، نفوذ کند، فریب دهد، تا از دورن ضربه بزند!
امیرالمؤمنین علیه السلام، پس از سفارش به تقوا، که تمام شئون آن، از جمله تقوای سیاسی را در برمی گیرد، به دوری از اهل نفاق متذکر گردیدند و علّت اصلی این سفارش را نیز بیان نمودند که آنان، هم خودشان منحرفند و هم منحرف کننده میباشند.(ادامه دارد...)
۳۳۷
۱۲ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.