بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
از اسمهای خداوند متعال، حفیظ است. پس او نه تنها حضرت مهدی (عج)، بلکه همگان را حفظ مینماید. اما حفظ نمودن دلیل نمیشود که نظم خلقت که بر اساس علم و حکمت او استوار است، به غیر نظم مبدل گردد. لذا اگر نوع بشر در معرض بیماری و شفا باشد، ایشان نیز هستند. برای روشنتر شدن موضوع و نیز پاسخ به نکات ذیل توجه شود:
الف) - امام زمان سلامالله علیه نیز مانند پیامبر اکرم (ص) و سایر معصومین (ع)، به لحاظ بشری (قوانین حاکم بر جسم، روح و روان بشر)، با بقیه اولاد آدم ابوالبشر (ع) هیچ فرقی ندارند. لذا در کلام وحی به پیامبرش فرمود:
قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً - گو من فقط بشرى هستم همانند شما، كه به من وحى مى شود، حق اين است كه خداى شما يگانه است پس هر كه اميد دارد كه به پيشگاه پروردگار خويش رود بايد عمل شايسته كند و هيچكس را در عبادت پروردگارش شريك نكند.(سوره کهف آیه 110)
توضیح: دقت شود که فرمود بشری هستم مانند شما و فرق است بین بشر که به نوع و گروه خلقت مثل: ملک، بشر، جن، حیوان، گیاه، نبات اطلاق میگردد با انسان. لذا ادامه داد که به من وحی میشود. یعنی از نظر انسان بودن، در اوج مرتبه کمال است و انسان کامل است و با دیگران متفاوت میباشد.
پس، امام زمان (عج) نیز به لحاظ نوع و گروه خلقت بشر هستند. لذا اگر ابناء بشر غذا می خورند، میخوابند، لباس می پوشند، بیمار میگردند، بهبود می یابند و ...، ایشان نیز همینطور هستند.
ب) - خداوند متعال کریم، رحیم، لطیف، شافی، کافی، معافی ... و حفیظ است. اما شامل شدن این اسماء که به آنه صفات نیز میگویند، مستلزم فراهم بودن شرایط، مساعد بودن زمینه و ... میباشد. چنان چه او رحمان و رحیم است، اما رحمتش به کسی که از رحمت او نا امید است تعلق نمیگیرد و یا هادی است، اما کسی که با لجاج و عناد کفر ورزد مشمول آن هدایت نمیگردد.
مضافاً بر این که تحقق اراده و مشیت الهی، با وسیله انجام میپذیرد. وحی به وسیله ملک وحی نازل میگردد، رزق به وسیله ملک رزق میکائیل و گروهش توزیع میگردد، جان به وسیله جبرئیل و جنودش ملائکه موت اخذ میگردد، یا انسان به وسیله علم، ایمان، عمل صالح، توبه و امید رشد نموده و مقرب می گردد. به همین دلیل دستور بر توسل داده و میفرماید:(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
از اسمهای خداوند متعال، حفیظ است. پس او نه تنها حضرت مهدی (عج)، بلکه همگان را حفظ مینماید. اما حفظ نمودن دلیل نمیشود که نظم خلقت که بر اساس علم و حکمت او استوار است، به غیر نظم مبدل گردد. لذا اگر نوع بشر در معرض بیماری و شفا باشد، ایشان نیز هستند. برای روشنتر شدن موضوع و نیز پاسخ به نکات ذیل توجه شود:
الف) - امام زمان سلامالله علیه نیز مانند پیامبر اکرم (ص) و سایر معصومین (ع)، به لحاظ بشری (قوانین حاکم بر جسم، روح و روان بشر)، با بقیه اولاد آدم ابوالبشر (ع) هیچ فرقی ندارند. لذا در کلام وحی به پیامبرش فرمود:
قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً - گو من فقط بشرى هستم همانند شما، كه به من وحى مى شود، حق اين است كه خداى شما يگانه است پس هر كه اميد دارد كه به پيشگاه پروردگار خويش رود بايد عمل شايسته كند و هيچكس را در عبادت پروردگارش شريك نكند.(سوره کهف آیه 110)
توضیح: دقت شود که فرمود بشری هستم مانند شما و فرق است بین بشر که به نوع و گروه خلقت مثل: ملک، بشر، جن، حیوان، گیاه، نبات اطلاق میگردد با انسان. لذا ادامه داد که به من وحی میشود. یعنی از نظر انسان بودن، در اوج مرتبه کمال است و انسان کامل است و با دیگران متفاوت میباشد.
پس، امام زمان (عج) نیز به لحاظ نوع و گروه خلقت بشر هستند. لذا اگر ابناء بشر غذا می خورند، میخوابند، لباس می پوشند، بیمار میگردند، بهبود می یابند و ...، ایشان نیز همینطور هستند.
ب) - خداوند متعال کریم، رحیم، لطیف، شافی، کافی، معافی ... و حفیظ است. اما شامل شدن این اسماء که به آنه صفات نیز میگویند، مستلزم فراهم بودن شرایط، مساعد بودن زمینه و ... میباشد. چنان چه او رحمان و رحیم است، اما رحمتش به کسی که از رحمت او نا امید است تعلق نمیگیرد و یا هادی است، اما کسی که با لجاج و عناد کفر ورزد مشمول آن هدایت نمیگردد.
مضافاً بر این که تحقق اراده و مشیت الهی، با وسیله انجام میپذیرد. وحی به وسیله ملک وحی نازل میگردد، رزق به وسیله ملک رزق میکائیل و گروهش توزیع میگردد، جان به وسیله جبرئیل و جنودش ملائکه موت اخذ میگردد، یا انسان به وسیله علم، ایمان، عمل صالح، توبه و امید رشد نموده و مقرب می گردد. به همین دلیل دستور بر توسل داده و میفرماید:(ادامه دارد...)
۵۱۰
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.