بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخ قسمت اول :
برخی گمان دارند که آن چه در قرآن کریم به عنوان آیات الهی نازل شده و پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به مردم ابلاغ نمودهاند، همه سخنان جدیدی است که پیش از نزول وحی به ایشان، گفته نشده بود و همگان نسبت به آنها بیگانه بودند! در حالی که اگر چنین بود، مردم هیچ یک از سخنان و آیات را فهم نمیکردند و ایمان نمیآوردند!
خداوند سبحان، از حضرت آدم تا پیامبر خاتم، 124 هزار نبی و 313 رسول و 5 پیامبر صاحب کتاب و شریعت فرستاد که عبارتند از حضرات نوح، ابراهیم، موسی، عیسی محمد صلوات الله علیهم اجمعین؛ و هدف اول و آخر تمامی این فرستادگان، دعوت به توحید یکتا پرستی بود؛ لذا همگی به معرفی الله جلّ جلاله، به عنوان خالق یکتایی که مالک، ربّ و رازق می باشد، و نیر وجوب پرستش او و شریک قرار ندادن برای او پرداختند؛ لذا در آیات متعددی به اهل کتاب متذکر شد که این کتاب، تصدیق کنندۀ همان کتابی است که شما در دست دارید و پیش روی شماست، مانند: وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ إِنَّ اللَّهَ بِعِبَادِهِ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ - آنچه از كتاب به تو وحی كرديم حق است، و تصدیق کننده هماهنگ با كتب پيش از آن، خداوند نسبت به بندگانش خبير و بيناست.(سوره فاطر آیه 31)بنابراین، نام الله برای مردم جدید و ناآشنا نبود.
کفار و مشرکان : بیشتر کفار و مشرکان، بعثت و نبوت حضرت محمد صلوات الله علیه و آله را انکار مینمودند و وحیانیت قرآن مجید را تکذیب میکردند و دین و شریعت اسلام را نمی پذیرفتند، نه این که خداوند متعال را به نام الله یا نامهای دیگرش نشناسند؛حتی کفاری که کلاًمادهگرادهری، ماتریالیست بودند نیز می دانستند که موحدان خدایی به نام الله را خالق عالَم هستی میدانند و او را میپرستند؛ لذا این نام برای آنها نیز جدید و ناآشنا نبود.
انحراف کفار و مشرکان در این بود که میگفتند: ما خدا را به عنوان خالق قبول داریم، حال چه این خالق را الله بنامید یا خدا؛ اما او را فقط به عنوان خالق قبول داریم؛ لذا برای پرستش ، با دست خود خدایانی را به عنوان واسطه می سازیم و آنها را به عنوان إلههها میپرستیم! چنان که فرمود: وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ - و اگر از آنها بپرسى چه كسى آسمانها و زمين را آفريده است؟ مسلماً خواهند گفت: الله، بگو ستايش از آن خداست،ولى بيشترشان نمىدانند.(سوره لقمان آیه 25)(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
برخی گمان دارند که آن چه در قرآن کریم به عنوان آیات الهی نازل شده و پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به مردم ابلاغ نمودهاند، همه سخنان جدیدی است که پیش از نزول وحی به ایشان، گفته نشده بود و همگان نسبت به آنها بیگانه بودند! در حالی که اگر چنین بود، مردم هیچ یک از سخنان و آیات را فهم نمیکردند و ایمان نمیآوردند!
خداوند سبحان، از حضرت آدم تا پیامبر خاتم، 124 هزار نبی و 313 رسول و 5 پیامبر صاحب کتاب و شریعت فرستاد که عبارتند از حضرات نوح، ابراهیم، موسی، عیسی محمد صلوات الله علیهم اجمعین؛ و هدف اول و آخر تمامی این فرستادگان، دعوت به توحید یکتا پرستی بود؛ لذا همگی به معرفی الله جلّ جلاله، به عنوان خالق یکتایی که مالک، ربّ و رازق می باشد، و نیر وجوب پرستش او و شریک قرار ندادن برای او پرداختند؛ لذا در آیات متعددی به اهل کتاب متذکر شد که این کتاب، تصدیق کنندۀ همان کتابی است که شما در دست دارید و پیش روی شماست، مانند: وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ إِنَّ اللَّهَ بِعِبَادِهِ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ - آنچه از كتاب به تو وحی كرديم حق است، و تصدیق کننده هماهنگ با كتب پيش از آن، خداوند نسبت به بندگانش خبير و بيناست.(سوره فاطر آیه 31)بنابراین، نام الله برای مردم جدید و ناآشنا نبود.
کفار و مشرکان : بیشتر کفار و مشرکان، بعثت و نبوت حضرت محمد صلوات الله علیه و آله را انکار مینمودند و وحیانیت قرآن مجید را تکذیب میکردند و دین و شریعت اسلام را نمی پذیرفتند، نه این که خداوند متعال را به نام الله یا نامهای دیگرش نشناسند؛حتی کفاری که کلاًمادهگرادهری، ماتریالیست بودند نیز می دانستند که موحدان خدایی به نام الله را خالق عالَم هستی میدانند و او را میپرستند؛ لذا این نام برای آنها نیز جدید و ناآشنا نبود.
انحراف کفار و مشرکان در این بود که میگفتند: ما خدا را به عنوان خالق قبول داریم، حال چه این خالق را الله بنامید یا خدا؛ اما او را فقط به عنوان خالق قبول داریم؛ لذا برای پرستش ، با دست خود خدایانی را به عنوان واسطه می سازیم و آنها را به عنوان إلههها میپرستیم! چنان که فرمود: وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ - و اگر از آنها بپرسى چه كسى آسمانها و زمين را آفريده است؟ مسلماً خواهند گفت: الله، بگو ستايش از آن خداست،ولى بيشترشان نمىدانند.(سوره لقمان آیه 25)(ادامه دارد...)
- ۱۰۰
- ۰۱ تیر ۱۴۰۵
دیدگاه ها (۰)
در حال بارگزاری
خطا در دریافت مطلب های مرتبط