بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
دامنۀ تبیین، بسیار گسترده و فراگیر است، حتی پاسخ به این پرسش، خودش از مصادیق تبیین میباشد.
دقت نماییم که وسیلۀ انتقال هر پیامی چه حق و چه باطل، کلام میباشد؛ منشأ تمامی آگاهیها، هوشیاریها، بصیرتها و هدایتها کلام میباشد، چنان که منشأ تمامی تحریفها، بدعتها، انحرافات و گمراهیها نیز همان کلام میباشد و هر معرفی، تبلیغ و دعوتی نیز با کلام صورت میپذیرد؛ و کلام از جملاتی متشکل از کلمات با معانی و مفاهیم خاص خود پدید میآید و بر زبان جاری میشود و یا به نگارش در میآید.
از اینرو، باید به معانی دقیق کلمات در هر بیانی دقت نمود؛ به ویژه اگر کلام از ناحیۀ خداوند متعال، اهل عصمت علیهم السلام و یا هر شخص عالِم و حکیم دیگری ابلاغ گردد.
تبیین : تبیین، یعنی آشکار و روشن نمودن ؛ چنان که در قرآن کریم فرمود: لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ - در دین اصول عقاید، اجبار بدآمدنی وجود ندارد، چرا که راه رشد از گمراهی، روشن شده است.(سوره بقره بخشی از آیه 256)
و نیز در مورد قرآن کریم فرمود: وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ - و ما اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيانگر روشنگر همه چيز، و مايۀ هدايت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است. (سوره نّحل بخشی از آیه 89)
و یا فرمود که تمامی انبیا و رسولان علیهم السلام، با بیّنات به سوی مردم گسیل شدهاند: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ- ما رسولان خود را با بیّنات دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب - آسمانى و ميزان شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند.(سوره حدید بخشی از آیه 25)
جهاد : محور دیگر در فرمایشات ایشان، واژۀ جهاد میباشد که متأسفانه در اذهان به معنای تلاش شناخته شده است؛ در حالی که معادل واژۀ تلاش در عربی، کلمۀ سعی میباشد و در قرآن کریم، هر دو کلمۀ سعی و جهاد، جداگانه به کار رفته است؛ مانند: وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا - و آن كس كه سراى آخرت را بطلبد، و براى آن سعى كوشش - تلاش كند در حالى كه ايمان داشته باشد سعى تلاش او، از سوى خدا پاداش داده خواهد شد.(سوره اسراء آیه 19)(ص 1)
دامنۀ تبیین، بسیار گسترده و فراگیر است، حتی پاسخ به این پرسش، خودش از مصادیق تبیین میباشد.
دقت نماییم که وسیلۀ انتقال هر پیامی چه حق و چه باطل، کلام میباشد؛ منشأ تمامی آگاهیها، هوشیاریها، بصیرتها و هدایتها کلام میباشد، چنان که منشأ تمامی تحریفها، بدعتها، انحرافات و گمراهیها نیز همان کلام میباشد و هر معرفی، تبلیغ و دعوتی نیز با کلام صورت میپذیرد؛ و کلام از جملاتی متشکل از کلمات با معانی و مفاهیم خاص خود پدید میآید و بر زبان جاری میشود و یا به نگارش در میآید.
از اینرو، باید به معانی دقیق کلمات در هر بیانی دقت نمود؛ به ویژه اگر کلام از ناحیۀ خداوند متعال، اهل عصمت علیهم السلام و یا هر شخص عالِم و حکیم دیگری ابلاغ گردد.
تبیین : تبیین، یعنی آشکار و روشن نمودن ؛ چنان که در قرآن کریم فرمود: لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ - در دین اصول عقاید، اجبار بدآمدنی وجود ندارد، چرا که راه رشد از گمراهی، روشن شده است.(سوره بقره بخشی از آیه 256)
و نیز در مورد قرآن کریم فرمود: وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ - و ما اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيانگر روشنگر همه چيز، و مايۀ هدايت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است. (سوره نّحل بخشی از آیه 89)
و یا فرمود که تمامی انبیا و رسولان علیهم السلام، با بیّنات به سوی مردم گسیل شدهاند: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ- ما رسولان خود را با بیّنات دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب - آسمانى و ميزان شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند.(سوره حدید بخشی از آیه 25)
جهاد : محور دیگر در فرمایشات ایشان، واژۀ جهاد میباشد که متأسفانه در اذهان به معنای تلاش شناخته شده است؛ در حالی که معادل واژۀ تلاش در عربی، کلمۀ سعی میباشد و در قرآن کریم، هر دو کلمۀ سعی و جهاد، جداگانه به کار رفته است؛ مانند: وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا - و آن كس كه سراى آخرت را بطلبد، و براى آن سعى كوشش - تلاش كند در حالى كه ايمان داشته باشد سعى تلاش او، از سوى خدا پاداش داده خواهد شد.(سوره اسراء آیه 19)(ص 1)
۲۵۰
۲۸ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.