بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول :
لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ - هيچ قومی را كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد نمیيابی كه با دشمنان خدا و رسولش دوستی كنند، هر چند پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندان آنها باشند، آنها كسانی هستند كه خدا ايمان را بر صفحه قلوبشان نوشته و با روحی از ناحيه خودش آنها را تقويت فرموده،آنها را در باغهائی ازبهشت داخل میكند كه نهرها از زيردرختانش جاری است، جاودانه در آن میمانند خدا از آنها خشنود و آنها نيز از خدا خشنودند آنها حزب الله اند بدانيد حزب الله پيروز است.(سوره مجادله آیه 22)
يُوَادُّونَ، از ریشۀ مودّت گرفته شده و مودّت به معنای محبّت و دوست داشتن نمیباشد، بلکه یعنی بروز و ظهور محبّت، در اتخاذ مواضع، گفتار و کردار رفتار.
شاید هنگامی که مواضع به حقی اتخاذ میکنیم و مبتنی بر آن کار درستی انجام می دهیم، یا هنگامی که مواضع ناحقی اتخاذ می کنیم و متعاقب آن کار نادرستی انجام می دهیم، توجه نداشته باشیم که همه ریشه در محبوبها و محبّتها دارند.
در این حقیقت که محبّت ریشه و علت هر نوع گرایش، رویکرد و کاری می باشد، هیچ تفاوتی بین مؤمن و کافر وجود ندارد، بلکه محبوبهای متفاوت میباشد.
دربارۀ مؤمنان فرمود: وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ (سوره بقره بخشی از آیه 165)؛ یعنی: شدت محبّت آنها و محبوب غایی آنها، الله جلّ جلاله میباشد؛ هر چه را او دوست بدارد، اینها هم دوست دارند و هر چه را دوست دارند، در راستای دوست داشتن اوست.
دربارۀ کافران فرمود: إِنَّ هَؤُلَاءِ يُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَيَذَرُونَ وَرَاءَهُمْ يَوْمًا ثَقِيلًا - یعنی : اینان، دنیای زودگذر، منافع و لذت زودرس را دوست دارند و معاد و عاقبتی که پیش رو دارند را پشت سر میگذارند!(سوره انسان آیه 27)
بنابراین، هر دو مبتنی بر محبّتها و برای نزدیک شدن به محبوبهای خود حرکت می کنند و مودّت، ظاهر نمودن و بیرون ریختن این محبّتهای قلبی میباشد.(ادامه دارد...)
قسمت اول :
لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُولَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ - هيچ قومی را كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد نمیيابی كه با دشمنان خدا و رسولش دوستی كنند، هر چند پدران يا فرزندان يا برادران يا خويشاوندان آنها باشند، آنها كسانی هستند كه خدا ايمان را بر صفحه قلوبشان نوشته و با روحی از ناحيه خودش آنها را تقويت فرموده،آنها را در باغهائی ازبهشت داخل میكند كه نهرها از زيردرختانش جاری است، جاودانه در آن میمانند خدا از آنها خشنود و آنها نيز از خدا خشنودند آنها حزب الله اند بدانيد حزب الله پيروز است.(سوره مجادله آیه 22)
يُوَادُّونَ، از ریشۀ مودّت گرفته شده و مودّت به معنای محبّت و دوست داشتن نمیباشد، بلکه یعنی بروز و ظهور محبّت، در اتخاذ مواضع، گفتار و کردار رفتار.
شاید هنگامی که مواضع به حقی اتخاذ میکنیم و مبتنی بر آن کار درستی انجام می دهیم، یا هنگامی که مواضع ناحقی اتخاذ می کنیم و متعاقب آن کار نادرستی انجام می دهیم، توجه نداشته باشیم که همه ریشه در محبوبها و محبّتها دارند.
در این حقیقت که محبّت ریشه و علت هر نوع گرایش، رویکرد و کاری می باشد، هیچ تفاوتی بین مؤمن و کافر وجود ندارد، بلکه محبوبهای متفاوت میباشد.
دربارۀ مؤمنان فرمود: وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ (سوره بقره بخشی از آیه 165)؛ یعنی: شدت محبّت آنها و محبوب غایی آنها، الله جلّ جلاله میباشد؛ هر چه را او دوست بدارد، اینها هم دوست دارند و هر چه را دوست دارند، در راستای دوست داشتن اوست.
دربارۀ کافران فرمود: إِنَّ هَؤُلَاءِ يُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَيَذَرُونَ وَرَاءَهُمْ يَوْمًا ثَقِيلًا - یعنی : اینان، دنیای زودگذر، منافع و لذت زودرس را دوست دارند و معاد و عاقبتی که پیش رو دارند را پشت سر میگذارند!(سوره انسان آیه 27)
بنابراین، هر دو مبتنی بر محبّتها و برای نزدیک شدن به محبوبهای خود حرکت می کنند و مودّت، ظاهر نمودن و بیرون ریختن این محبّتهای قلبی میباشد.(ادامه دارد...)
۵۲۳
۱۰ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.