بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قسمت اول : جادو و جادوگر و سرکتاب ؛ سندیت ندارد.
لا یُفلِحُ السّاحِرُ حَیثُ اَتَی - ساحر هر جا که رود موفق نخواهد بود!(سوره طه بخشی از آیه 69)
جادو به معنای فریب و خیال افکنیِ خالی از حقیقت است و از این روست که در قرآن مورد مذمّت قرار گرفته است اما این بدان معنا نیست که خالی از اثر گذاری است.
جادو زمانی به وقوع می پیوندد که جادوگر بتواند ذهن قربانی خود را در اختیار بگیرد زیرا مجموعه طرفندهای شعبده و سحر و جادو در طبقات زیر ذهنی قابل اجراست.
این مقولات هر چند در روندِ کار و در شدّت و حِدَّت و تاثیرگذاری متفاوتند اما درجوهره کارشان که فریب است مشترک اند استفاده از انرژی های مخرّب و گسیل شان بسوی قربانی،روندِ اصلی جادوست.
او باید با جهت دهی انرژی های مخرّب کاری کند تا دیگران چیزی را بشنوند یا ببیند یا حس کنند که حقیقت ندارد انسانهای ذهنی و شرطی شده و وَهمگرا به سرعت تحت تاثیر افسون قرار می گیرند
و بالعکس، انسانهای مراقبه گر که کیفیت بی ذهنی را دریافته اند، از تیر رس آن به دورند زیرا همانطور که گفته شد، ذهنِ قربانی همان قابلیت پذیرش جادوست بدون این قابلیت، کاری از جادوگر بر نمی آید اگر چه در کار خویش متبحر باشد.
حال به آیه باز گردیم قرآن می فرماید؛ ساحر موفق و رستگار نیست چرا؟!
زیرا جادو، حقیقت ندارداز منظر قرآن، این تنها حقیقت است که رمز پیروزی و موفقیت است واقعیت جادو،یک واقعیت ذهنی است نه حقیقت و این دو با هم متفاوت اند به تعبیری، جادوگر در بیرون، چیزی را به وجود نمی آورد، در ذهن تو به وجود می آورد برای همین است که قرآن در باره جادوگران فرعون می گوید؛ آنها با انداختن طنابهایشان بر زمین، کاری کردند که مردمان خیال کنند که آنها چون مارِ جنبنده اند - یُخَیَّلُ اِلَیهِم مِن سِحرِهِم اَنَّها تَسعَی - چنین چیزی تصرف در نگاه دیگران است.(سوره طه بخشی از آیه 66)
سَحرُوا اَعیُنَ النّاسِ - چشم مردم را جادو کردند!(سوره اعراف بخشی از آیه 116)
حال نکته این است که وقتی مردمان آنچه را که درک کنند، مطابق واقع بپندارند، طبعاً بر اساس همان نیز عمل می کنند زیرا ذهن شان که مقر تصمیم گیری شان است، در اختیار قرار گرفته است و اینگونه است که به دام می افتند، دچار تفرقه و جدایی می شوند و از یکدیگر نفرت زده می گردند.
ای دوست، جریان مراقبه اصیل که خود از بالاترین دعاهای عملی است تو را از چنین دوزخ های ساختگی رهایی می بخشد تو با مراقبه می توانی از خود یک وجود آینه ای بسازی، که هر که، هر چه در آن بتاباند بی کم و کاست بسوی خودش باز گردد.(ادامه دارد...)
قسمت اول : جادو و جادوگر و سرکتاب ؛ سندیت ندارد.
لا یُفلِحُ السّاحِرُ حَیثُ اَتَی - ساحر هر جا که رود موفق نخواهد بود!(سوره طه بخشی از آیه 69)
جادو به معنای فریب و خیال افکنیِ خالی از حقیقت است و از این روست که در قرآن مورد مذمّت قرار گرفته است اما این بدان معنا نیست که خالی از اثر گذاری است.
جادو زمانی به وقوع می پیوندد که جادوگر بتواند ذهن قربانی خود را در اختیار بگیرد زیرا مجموعه طرفندهای شعبده و سحر و جادو در طبقات زیر ذهنی قابل اجراست.
این مقولات هر چند در روندِ کار و در شدّت و حِدَّت و تاثیرگذاری متفاوتند اما درجوهره کارشان که فریب است مشترک اند استفاده از انرژی های مخرّب و گسیل شان بسوی قربانی،روندِ اصلی جادوست.
او باید با جهت دهی انرژی های مخرّب کاری کند تا دیگران چیزی را بشنوند یا ببیند یا حس کنند که حقیقت ندارد انسانهای ذهنی و شرطی شده و وَهمگرا به سرعت تحت تاثیر افسون قرار می گیرند
و بالعکس، انسانهای مراقبه گر که کیفیت بی ذهنی را دریافته اند، از تیر رس آن به دورند زیرا همانطور که گفته شد، ذهنِ قربانی همان قابلیت پذیرش جادوست بدون این قابلیت، کاری از جادوگر بر نمی آید اگر چه در کار خویش متبحر باشد.
حال به آیه باز گردیم قرآن می فرماید؛ ساحر موفق و رستگار نیست چرا؟!
زیرا جادو، حقیقت ندارداز منظر قرآن، این تنها حقیقت است که رمز پیروزی و موفقیت است واقعیت جادو،یک واقعیت ذهنی است نه حقیقت و این دو با هم متفاوت اند به تعبیری، جادوگر در بیرون، چیزی را به وجود نمی آورد، در ذهن تو به وجود می آورد برای همین است که قرآن در باره جادوگران فرعون می گوید؛ آنها با انداختن طنابهایشان بر زمین، کاری کردند که مردمان خیال کنند که آنها چون مارِ جنبنده اند - یُخَیَّلُ اِلَیهِم مِن سِحرِهِم اَنَّها تَسعَی - چنین چیزی تصرف در نگاه دیگران است.(سوره طه بخشی از آیه 66)
سَحرُوا اَعیُنَ النّاسِ - چشم مردم را جادو کردند!(سوره اعراف بخشی از آیه 116)
حال نکته این است که وقتی مردمان آنچه را که درک کنند، مطابق واقع بپندارند، طبعاً بر اساس همان نیز عمل می کنند زیرا ذهن شان که مقر تصمیم گیری شان است، در اختیار قرار گرفته است و اینگونه است که به دام می افتند، دچار تفرقه و جدایی می شوند و از یکدیگر نفرت زده می گردند.
ای دوست، جریان مراقبه اصیل که خود از بالاترین دعاهای عملی است تو را از چنین دوزخ های ساختگی رهایی می بخشد تو با مراقبه می توانی از خود یک وجود آینه ای بسازی، که هر که، هر چه در آن بتاباند بی کم و کاست بسوی خودش باز گردد.(ادامه دارد...)
۱.۰k
۲۳ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.