بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
بدین معناست که دیگر شرابخواری و قمار حلال میباشد؟!
خداوند ارحم الرّاحمین، ابلیس لعین را فقط به خاطر یک سجده نکردن، از آن مقام اخراج ننمود و اهل دوزخش نساخت، بلکه به خاطر تمرد و عصیان از روی تکبرش، ملعون و معذب نمود.
دختر خانمی که سخن یک روحانینما به او خوش آمده بود گفت: خدا ارحم الرّاحمین است و کسی را برای دوتا تارمو به جهنم نمیبرد!
به او گفتم: به فرض که بیرون بودن دوتا تارمو را که الزاماً زیبا و دلربا هم نیست، بر شما ببخشد؛ اما اگر پرسید: بندۀ من، تو چرا برای بیرون انداختن دوتا تارمو، در مقابل امر من عصیان کردی؟! چه پاسخی میدهید و به نظر شما عذاب این عصیان چقدر است؟!
نکات:
1- اینها کسانی هستند که خودشان، دین شان، آیات و احکام خداوند متعال، و دنیا و آخرتشان را بسیار ارزان می فروشند؛ و همین جرم اهمیّت ندادن به احکام خداوند سبحان و ارزان فروشی، سبب میشود که خداوند متعال در قیامت با آنان قهر کند؛ نه یک نظر لطف به آنها بنماید و نه دیگر یک کلام با آنها سخن بگوید؛ که این خود عذابی بدتر از آتش جهنم است:
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ - به يقين كسانى كه پيمان الهى و سوگند هايشان را به بهايى اندك مىفروشند، آنان در آخرت هيچ نصيبى نخواهند داشت و خداوند در روز قيامت با آنها سخن نمىگويد و به ايشان نظر نمى اندازد و پاكيزه شان نمىكند و براى آنها عذابى دردناك خواهد بود.(سوره آل عمران آیه 77)
2 - به خودمان و دیگران متذکر گردیم که اگر خدایی ناکرده مرتکب گناهی می شویم و بدتر آن که به انجام آن عادت کردهایم، بهتر آن است که ابتدا استغفار طلب بخشش و پوشش نماییم، سپس از آن گناه توبه بازگشت از گناه به سوی خدا کنیم؛ نه این که به خاطر توجیه آن گناه، مرتکب گناهان بزرگتر و غیر قابل بخششی چون: شریعتسازی سبک شمردن احکام الهی ناچیز شمردن گناه - داوری در قیاس سنگینی گناهان نسبت به یک دیگر مجاز شمردن برخی از گناهان و گردیم! ارتکاب به این گناهان، به مراتب سنگینتر از بدحجابی و می باشد.
3 - اگر چه تمامی مردم مکلف و موظف هستند که در مقابل منکرات بایستند و به ویژه مقامات و دستگاهها را مخاطب امر به معروف و نهی از منکر قرار دهند و با رصد و مطالبۀ خود، مانع از وقوع جرم و فساد شوند؛ اما دقت به این نکتۀ بسیار مهم لازم است(پایان)(ص 1)
پاسخ قسمت دوم :
بدین معناست که دیگر شرابخواری و قمار حلال میباشد؟!
خداوند ارحم الرّاحمین، ابلیس لعین را فقط به خاطر یک سجده نکردن، از آن مقام اخراج ننمود و اهل دوزخش نساخت، بلکه به خاطر تمرد و عصیان از روی تکبرش، ملعون و معذب نمود.
دختر خانمی که سخن یک روحانینما به او خوش آمده بود گفت: خدا ارحم الرّاحمین است و کسی را برای دوتا تارمو به جهنم نمیبرد!
به او گفتم: به فرض که بیرون بودن دوتا تارمو را که الزاماً زیبا و دلربا هم نیست، بر شما ببخشد؛ اما اگر پرسید: بندۀ من، تو چرا برای بیرون انداختن دوتا تارمو، در مقابل امر من عصیان کردی؟! چه پاسخی میدهید و به نظر شما عذاب این عصیان چقدر است؟!
نکات:
1- اینها کسانی هستند که خودشان، دین شان، آیات و احکام خداوند متعال، و دنیا و آخرتشان را بسیار ارزان می فروشند؛ و همین جرم اهمیّت ندادن به احکام خداوند سبحان و ارزان فروشی، سبب میشود که خداوند متعال در قیامت با آنان قهر کند؛ نه یک نظر لطف به آنها بنماید و نه دیگر یک کلام با آنها سخن بگوید؛ که این خود عذابی بدتر از آتش جهنم است:
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ - به يقين كسانى كه پيمان الهى و سوگند هايشان را به بهايى اندك مىفروشند، آنان در آخرت هيچ نصيبى نخواهند داشت و خداوند در روز قيامت با آنها سخن نمىگويد و به ايشان نظر نمى اندازد و پاكيزه شان نمىكند و براى آنها عذابى دردناك خواهد بود.(سوره آل عمران آیه 77)
2 - به خودمان و دیگران متذکر گردیم که اگر خدایی ناکرده مرتکب گناهی می شویم و بدتر آن که به انجام آن عادت کردهایم، بهتر آن است که ابتدا استغفار طلب بخشش و پوشش نماییم، سپس از آن گناه توبه بازگشت از گناه به سوی خدا کنیم؛ نه این که به خاطر توجیه آن گناه، مرتکب گناهان بزرگتر و غیر قابل بخششی چون: شریعتسازی سبک شمردن احکام الهی ناچیز شمردن گناه - داوری در قیاس سنگینی گناهان نسبت به یک دیگر مجاز شمردن برخی از گناهان و گردیم! ارتکاب به این گناهان، به مراتب سنگینتر از بدحجابی و می باشد.
3 - اگر چه تمامی مردم مکلف و موظف هستند که در مقابل منکرات بایستند و به ویژه مقامات و دستگاهها را مخاطب امر به معروف و نهی از منکر قرار دهند و با رصد و مطالبۀ خود، مانع از وقوع جرم و فساد شوند؛ اما دقت به این نکتۀ بسیار مهم لازم است(پایان)(ص 1)
۱.۱k
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.