شفاء در بال مگس
#شفاء_در_بال_مگس
پرسش
❔ آیا این روایت از پیامبر می باشد ودرست است ؛ هنگامی که مگسی در نوشیدنی یکی از شما افتاد ان را در اب فرو برید سپس از ان نوشیدنی استفاده کنید زیرا در یکی از بالهای مگس درد ودر یکی #درمان است .در جای دیگرم داریم که مگس الوده هست و باید دوری کرد از این حشره کثیف یه جوری متضاد همنن ❗ ️❗ ️
💠 #پاسخ💠
👌 علمای اهل سنت از پیامبر گرامی روایت می کنند که فرمود ؛
«در یکی از دو بال مگس سمّ است و در دیگری شفا. و تحقیقاً مگس بالی را که در آن سمّ می باشد مقدّم می دارد و آن بالی را که در آن شفا می باشد مؤخّر می دارد!
❕ «تحقیقاً در زیر بال راست مگس شفاء وجود دارد، و در زیر بال چپ مگس سمّ. بنابراین اگر مگسی در ظرفی، یا در آشامیدنی، یا در آبگوشت و خورش بیفتد آن را در آن غوطه دهید. به جهت آنکه مگس بالی را که در آن شفا می باشد از آن ظرف بالا نگه می دارد و بالی را که در آن سمّ می باشد در آن می افکند!»
📚 صحیح بخاری ج 9 ص 152 _ سنن ابن ماجه ج 5 ص 158 _ سنن نسائی ج 3 ص 88 _ مسند احمد ج 15 ص 449 _
👌 این حدیث به طوری در انتقاد اهل #بحث قرار گرفت که حدیثی همانند آن قرار نگرفت و این به سبب آن بود که مگس فی نفسه کثیف است و نفوس بشر از دیدنش تنفّر می نماید. پس چگونه پیغمبر امر می کند به غوطه ور ساختن او در ظرفی که در آن طعام یا شراب است، و پس از آن محتویات و آنچه را در ظرف می باشد بخورند و به یکدیگر بدهند؟
📚 امام شناسی ، ج 18 ص 379
🔸 نقل فوق در برخی روایات شیعه چون طب الائمه ، عوالی اللئالی ، مکارم الاخلاق و ...نیز #نقل شده است اما عموما سند آن ضعیف است و قابل اعتنا نمی باشد .
❕ از سوی دیگر غوطه ور کردن مگس در غذا یا آب با تمام آلودگی و کثیفی که دارد ، مصداق بارز خوردن چیز مشمئز کننده و خبیث است ، در حالی که خداوند می فرماید ؛
« پیامبر پاکیزه ها را برای آنان حلال می شمرد و ناپاکها و خبائث را تحریم می کند»
🔷 اعراف157
👌 درباره خبائث گفته شده است که مراد هر آنچه است که انسان در ذات و طبع سالم خود از آن متنفر باشد .
📚 زبده البیان ، محقق اردبیلی ، ص631 _ مسالک الافهام ج1 ص146
🔶 مرحوم نراقی می نویسد:
« اصل در خبائث حرمت است به چند دلیل؛
🔷 1- اجماع
🔷 2- خداوند می فرماید خبائث حرام است
🔷 3- و می فرماید طیبات حلال می باشد که مقابل خبائث است .
📚 مستند الشیعه ج15 ص10
❕ اما اخیرا نقل قولی از دانشمندان غیر مسلمان در برخی از خبرگزاری ها شده است به این بیان ؛
« مگسی که بیشتر بیماریها را حمل می کند، بیشترین پادزهر را که منجر به شفای بیماریها می شود، نیز حمل می کند؛ به گونه ای که تنها ناقل امراضی که حمل می کند، نیست. وجود این مسئله امری منطقی است، زیرا مگس باکتریهای مضر زیادی در جسمش حمل می کند تا بتواند به زندگی ادامه دهد؛ بنابراین باید ضد این باکتریها را نیز حمل کند و این مواد را که خداوند افزایش داده برای این است که از برخورد ویروسها و بیماریها با او جلوگیری کند. محققان می گویند: مگس انواع زیادی از باکتری، ویروسها و میکروبهای بیماری زا را حمل می کند، اما همزمان در سطح جسمش مواد ضد این میکروبها را نیز حمل می کند. بهترین شیوه برای آزادسازی پادزهر از مگس فروبردن آن در مایعات است. این کشف جدیدی است که محققان را متحیر کرده و هرگز توقع نداشتند که بیماری و دارو را در یک مخلوق و آن هم در مگس بیابند و سؤال این است: آیا این همان چیزی نیست که حضرت محمد قرنها پیش بیان کرده بود؟
❕ محققان به صورت ناگهانی دریافتند که بهترین شیوه برای آزاد سازی این مواد یا همان پادزهرها فروبردن مگس در مایع است. زیرا پادزهرها بر سطح خارجی جسم مگس و بالهایش وجود دارد. »
💠 این که مطلب فوق چقدر واقعیت دارد و این که آیا این نقل مانند اخبار خلافی که برخی از خبرگزاری ها بدون تحقیق لازم منتشر می کنند است یا خیر ، محل بحث و نظر است ، اما به هر حال به فرض هم که صحیح باشد ، عاقلانه نیست که غذای آلوده شده به کثیفی مگس را به امید استفاده از پاد زهر آن بخوریم و اساسا لزومی ندارد که برای استفاده از پاد زهر مگس ، غذای آلوده شده به کثیفی مگس را که جزء خبائث است و مورد نهی قرآن قرار گرفته
پرسش
❔ آیا این روایت از پیامبر می باشد ودرست است ؛ هنگامی که مگسی در نوشیدنی یکی از شما افتاد ان را در اب فرو برید سپس از ان نوشیدنی استفاده کنید زیرا در یکی از بالهای مگس درد ودر یکی #درمان است .در جای دیگرم داریم که مگس الوده هست و باید دوری کرد از این حشره کثیف یه جوری متضاد همنن ❗ ️❗ ️
💠 #پاسخ💠
👌 علمای اهل سنت از پیامبر گرامی روایت می کنند که فرمود ؛
«در یکی از دو بال مگس سمّ است و در دیگری شفا. و تحقیقاً مگس بالی را که در آن سمّ می باشد مقدّم می دارد و آن بالی را که در آن شفا می باشد مؤخّر می دارد!
❕ «تحقیقاً در زیر بال راست مگس شفاء وجود دارد، و در زیر بال چپ مگس سمّ. بنابراین اگر مگسی در ظرفی، یا در آشامیدنی، یا در آبگوشت و خورش بیفتد آن را در آن غوطه دهید. به جهت آنکه مگس بالی را که در آن شفا می باشد از آن ظرف بالا نگه می دارد و بالی را که در آن سمّ می باشد در آن می افکند!»
📚 صحیح بخاری ج 9 ص 152 _ سنن ابن ماجه ج 5 ص 158 _ سنن نسائی ج 3 ص 88 _ مسند احمد ج 15 ص 449 _
👌 این حدیث به طوری در انتقاد اهل #بحث قرار گرفت که حدیثی همانند آن قرار نگرفت و این به سبب آن بود که مگس فی نفسه کثیف است و نفوس بشر از دیدنش تنفّر می نماید. پس چگونه پیغمبر امر می کند به غوطه ور ساختن او در ظرفی که در آن طعام یا شراب است، و پس از آن محتویات و آنچه را در ظرف می باشد بخورند و به یکدیگر بدهند؟
📚 امام شناسی ، ج 18 ص 379
🔸 نقل فوق در برخی روایات شیعه چون طب الائمه ، عوالی اللئالی ، مکارم الاخلاق و ...نیز #نقل شده است اما عموما سند آن ضعیف است و قابل اعتنا نمی باشد .
❕ از سوی دیگر غوطه ور کردن مگس در غذا یا آب با تمام آلودگی و کثیفی که دارد ، مصداق بارز خوردن چیز مشمئز کننده و خبیث است ، در حالی که خداوند می فرماید ؛
« پیامبر پاکیزه ها را برای آنان حلال می شمرد و ناپاکها و خبائث را تحریم می کند»
🔷 اعراف157
👌 درباره خبائث گفته شده است که مراد هر آنچه است که انسان در ذات و طبع سالم خود از آن متنفر باشد .
📚 زبده البیان ، محقق اردبیلی ، ص631 _ مسالک الافهام ج1 ص146
🔶 مرحوم نراقی می نویسد:
« اصل در خبائث حرمت است به چند دلیل؛
🔷 1- اجماع
🔷 2- خداوند می فرماید خبائث حرام است
🔷 3- و می فرماید طیبات حلال می باشد که مقابل خبائث است .
📚 مستند الشیعه ج15 ص10
❕ اما اخیرا نقل قولی از دانشمندان غیر مسلمان در برخی از خبرگزاری ها شده است به این بیان ؛
« مگسی که بیشتر بیماریها را حمل می کند، بیشترین پادزهر را که منجر به شفای بیماریها می شود، نیز حمل می کند؛ به گونه ای که تنها ناقل امراضی که حمل می کند، نیست. وجود این مسئله امری منطقی است، زیرا مگس باکتریهای مضر زیادی در جسمش حمل می کند تا بتواند به زندگی ادامه دهد؛ بنابراین باید ضد این باکتریها را نیز حمل کند و این مواد را که خداوند افزایش داده برای این است که از برخورد ویروسها و بیماریها با او جلوگیری کند. محققان می گویند: مگس انواع زیادی از باکتری، ویروسها و میکروبهای بیماری زا را حمل می کند، اما همزمان در سطح جسمش مواد ضد این میکروبها را نیز حمل می کند. بهترین شیوه برای آزادسازی پادزهر از مگس فروبردن آن در مایعات است. این کشف جدیدی است که محققان را متحیر کرده و هرگز توقع نداشتند که بیماری و دارو را در یک مخلوق و آن هم در مگس بیابند و سؤال این است: آیا این همان چیزی نیست که حضرت محمد قرنها پیش بیان کرده بود؟
❕ محققان به صورت ناگهانی دریافتند که بهترین شیوه برای آزاد سازی این مواد یا همان پادزهرها فروبردن مگس در مایع است. زیرا پادزهرها بر سطح خارجی جسم مگس و بالهایش وجود دارد. »
💠 این که مطلب فوق چقدر واقعیت دارد و این که آیا این نقل مانند اخبار خلافی که برخی از خبرگزاری ها بدون تحقیق لازم منتشر می کنند است یا خیر ، محل بحث و نظر است ، اما به هر حال به فرض هم که صحیح باشد ، عاقلانه نیست که غذای آلوده شده به کثیفی مگس را به امید استفاده از پاد زهر آن بخوریم و اساسا لزومی ندارد که برای استفاده از پاد زهر مگس ، غذای آلوده شده به کثیفی مگس را که جزء خبائث است و مورد نهی قرآن قرار گرفته
۳.۲k
۱۵ بهمن ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.