هو
هو
💠 انسان برتر است یا ملک
🔸 در کتب کلامی و شرح جوامع روایی اختلاف است که آیا انسان افضل است یا ملک.
خداوند میفرماید: وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلًا (اسرا: 70)
مرحوم خواجه در تجرید میفرماید:
«و هو (یعنی نبیّ، انسان) افضل من الملائکة لوجود المضاد»
یعنی وجود ضد در انسان، که انسان با خواستههای نفسانی که ضد و دشمن هم خانهاند میجنگد و صاحب نفس مطمئنه میشود , به خلاف ملائکه که ضد ندارند.
پس آن که مجاهد است بر این فضل دارد.
فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ عَلَی الْقاعِدِینَ أَجْراً عَظِیماً (نساء: 95)
🔸 شیخ أکبر گوید: نص الهی أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالِینَ
حاکی است که ملائکه عالین یعنی مهیمین بهتر از بنی آدمند.
و در فتوحات گوید:
رسول اللّه (ص) را دیدم و از او سؤال کردم آیا انسان افضل است یا ملائکه.
در جواب فرمود: آیا نشنیدی که خداوند میگوید: «من ذکرنی فی نفسه ذکرته فی نفسی و من ذکرنی فی ملإ ذکرته فی ملإ خیر منهم» پس من از شنیدن این جواب خوشحال شدم و این ملئی که بهتر از بنی آدم است ملائکه عالیناند.
🔸 قیصری گوید:
این فضل ملک بر انسان به حسب عموم افراد انسان است نه به حسب خصوص
زیرا در میان انسانها کسانی هستند که خلیفة اللّهاند و جامع جمیع صفات کمالیه کلمات وجودیهاند و هیچ موجودی بجز انسان را چنین مرتبت و منزلت نیست چه نص قرآن است که همه غیر از انسان مقام معلوم دارند، اما انسان را حد وقوف و مقام متعین نیست و این چنین اشخاص منتخب منتجب در میان انسانها افضل از جمیع ما سوی اللّه هستند مطلقا
از آنان که بگذریم دیگران را باید دو دسته کرد
عدهای در قوس صعودی ترقی و تعالیاند که بعضیها هم وزن ملائکه سماوی و ارضی و بعضی برتر از آنها و ملائکه فوق آنها و ما دون ملائکه مهیمین و عالیناند و دسته دیگر در قوس نزولی قرار گرفتند که تا ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِینَ قرار میگیرند.
آن قوس را درجات متفاوت است و این قوس را درکات متنازل.
این خلاصه و عصاره مباحثه و مشاجره بحث افضل بودن ملک بر انسان یا انسان بر ملک است.
_____________________
#ممدالهمم_در_شرح_فصوص_الحکم
حضرت علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه
💠 انسان برتر است یا ملک
🔸 در کتب کلامی و شرح جوامع روایی اختلاف است که آیا انسان افضل است یا ملک.
خداوند میفرماید: وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلًا (اسرا: 70)
مرحوم خواجه در تجرید میفرماید:
«و هو (یعنی نبیّ، انسان) افضل من الملائکة لوجود المضاد»
یعنی وجود ضد در انسان، که انسان با خواستههای نفسانی که ضد و دشمن هم خانهاند میجنگد و صاحب نفس مطمئنه میشود , به خلاف ملائکه که ضد ندارند.
پس آن که مجاهد است بر این فضل دارد.
فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ عَلَی الْقاعِدِینَ أَجْراً عَظِیماً (نساء: 95)
🔸 شیخ أکبر گوید: نص الهی أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالِینَ
حاکی است که ملائکه عالین یعنی مهیمین بهتر از بنی آدمند.
و در فتوحات گوید:
رسول اللّه (ص) را دیدم و از او سؤال کردم آیا انسان افضل است یا ملائکه.
در جواب فرمود: آیا نشنیدی که خداوند میگوید: «من ذکرنی فی نفسه ذکرته فی نفسی و من ذکرنی فی ملإ ذکرته فی ملإ خیر منهم» پس من از شنیدن این جواب خوشحال شدم و این ملئی که بهتر از بنی آدم است ملائکه عالیناند.
🔸 قیصری گوید:
این فضل ملک بر انسان به حسب عموم افراد انسان است نه به حسب خصوص
زیرا در میان انسانها کسانی هستند که خلیفة اللّهاند و جامع جمیع صفات کمالیه کلمات وجودیهاند و هیچ موجودی بجز انسان را چنین مرتبت و منزلت نیست چه نص قرآن است که همه غیر از انسان مقام معلوم دارند، اما انسان را حد وقوف و مقام متعین نیست و این چنین اشخاص منتخب منتجب در میان انسانها افضل از جمیع ما سوی اللّه هستند مطلقا
از آنان که بگذریم دیگران را باید دو دسته کرد
عدهای در قوس صعودی ترقی و تعالیاند که بعضیها هم وزن ملائکه سماوی و ارضی و بعضی برتر از آنها و ملائکه فوق آنها و ما دون ملائکه مهیمین و عالیناند و دسته دیگر در قوس نزولی قرار گرفتند که تا ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِینَ قرار میگیرند.
آن قوس را درجات متفاوت است و این قوس را درکات متنازل.
این خلاصه و عصاره مباحثه و مشاجره بحث افضل بودن ملک بر انسان یا انسان بر ملک است.
_____________________
#ممدالهمم_در_شرح_فصوص_الحکم
حضرت علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه
۳۵۶
۱۵ آذر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.