احادیث مربوط به آیه ۱۳-سوره مؤمنون
احادیث مربوط به آیه ۱۳-سوره مؤمنون
امام باقر ع؛سپس خداوند دو فرشته
آفرینشگر را مبعوث میکند و آن دو،
آنچه را که خداوند اراده میفرماید، در
ارحام میآفرینند. آن دو از دهان زن وارد
شکم او میشوند و از آنجا به رحم
میروند. جنین، روحی را که از صلب مرد
و رحم زن به او منتقل شده را دارد. آن
دو فرشته، روح حیات و بقا را در پیکر
جنین میدمند و برای او به اذن خداوند
متعال، گوش، چشم و تمامی اعضا و
جوارح و احشا را خلق میکنند. سپس
خداوند به این دو فرشته وحی میکند:
«قضا و قدر و امر حتمی مرا بر او
بنویسید و هرآنچه را که مینویسید،
برای من در آن بدا [و قدرت تغییر]
هست». آن دو میگویند: «خداوندا! چه
بنویسیم»؟ خداوند به آنها وحی میکند
که سر خود را بهسمت سر مادر بالا
بگیرید، آن دو سرهای خود را بالا
میگیرند وقتیکه لوح با پیشانی مادر
تماس پیدا میکند، دو فرشته در آن
لوح، صورت کودک، زینتش، مدّت زندگی،
عهدنامه، خوشبختی و بدبختیاش و
هرچیزی که به او مربوط میشود را
میبینند. دراینهنگام یکی از آن دو، این
چیزها را بر دیگری املا میکند و او
آنها را مینویسد و این شرط را هم
مینویسند: در تمامی این موارد، برای
خداوند بدا هست. سپس نوشته را مهر
میزنند و آن را در پیشانی جنین قرار
میدهند و کودک را در شکم مادر
میایستانند». حضرت فرمود: «و چهبسا
که جنین کرنش میکند و واژگون
میشود و این مسئله فقط برای سرکشان
و عصیانگران اتّفاق میافتد».
هنگامیکه موقع ولادت کودک میرسد،
خواه نه ماه تمام باشد یا کمتر خداوند
عزّوجلّ به رحم وحی میکند که راه خود
را باز کن تا مخلوقم به زمینم راه یابد و
امرم در مورد او اجرا شود؛ که زمان خروج
او فرا رسیده است. رحم راه جنین را باز
میکند و خداوند فرشتهای را به نام زاجر
مبعوث میکند که کودک را چنان میراند
که کودک میترسد و واژگون میشود و
پاهایش بالای سرش قرار میگیرد و
سرش در پایین شکم قرار میگیرد تا
وضع حمل هم برای مادر و هم برای
کودک آسان شود. اگر زایمان و خروج
نوزاد سخت شود، فرشتهی زاجر بار دیگر
کودک را میترساند و کودک میترسد و
گریهکنان و هراسان به زمین میافتد».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰،
ص۳۶ الکافی، ج۶، ص۱۳ / البرهان/
نورالثقلین
http://alvahy.com/مؤمنون/13
#تقدیر
#سرنوشت
#قضا_و_قدر
#مقدر
#مقدرات
#جنین
#بدا
امام باقر ع؛سپس خداوند دو فرشته
آفرینشگر را مبعوث میکند و آن دو،
آنچه را که خداوند اراده میفرماید، در
ارحام میآفرینند. آن دو از دهان زن وارد
شکم او میشوند و از آنجا به رحم
میروند. جنین، روحی را که از صلب مرد
و رحم زن به او منتقل شده را دارد. آن
دو فرشته، روح حیات و بقا را در پیکر
جنین میدمند و برای او به اذن خداوند
متعال، گوش، چشم و تمامی اعضا و
جوارح و احشا را خلق میکنند. سپس
خداوند به این دو فرشته وحی میکند:
«قضا و قدر و امر حتمی مرا بر او
بنویسید و هرآنچه را که مینویسید،
برای من در آن بدا [و قدرت تغییر]
هست». آن دو میگویند: «خداوندا! چه
بنویسیم»؟ خداوند به آنها وحی میکند
که سر خود را بهسمت سر مادر بالا
بگیرید، آن دو سرهای خود را بالا
میگیرند وقتیکه لوح با پیشانی مادر
تماس پیدا میکند، دو فرشته در آن
لوح، صورت کودک، زینتش، مدّت زندگی،
عهدنامه، خوشبختی و بدبختیاش و
هرچیزی که به او مربوط میشود را
میبینند. دراینهنگام یکی از آن دو، این
چیزها را بر دیگری املا میکند و او
آنها را مینویسد و این شرط را هم
مینویسند: در تمامی این موارد، برای
خداوند بدا هست. سپس نوشته را مهر
میزنند و آن را در پیشانی جنین قرار
میدهند و کودک را در شکم مادر
میایستانند». حضرت فرمود: «و چهبسا
که جنین کرنش میکند و واژگون
میشود و این مسئله فقط برای سرکشان
و عصیانگران اتّفاق میافتد».
هنگامیکه موقع ولادت کودک میرسد،
خواه نه ماه تمام باشد یا کمتر خداوند
عزّوجلّ به رحم وحی میکند که راه خود
را باز کن تا مخلوقم به زمینم راه یابد و
امرم در مورد او اجرا شود؛ که زمان خروج
او فرا رسیده است. رحم راه جنین را باز
میکند و خداوند فرشتهای را به نام زاجر
مبعوث میکند که کودک را چنان میراند
که کودک میترسد و واژگون میشود و
پاهایش بالای سرش قرار میگیرد و
سرش در پایین شکم قرار میگیرد تا
وضع حمل هم برای مادر و هم برای
کودک آسان شود. اگر زایمان و خروج
نوزاد سخت شود، فرشتهی زاجر بار دیگر
کودک را میترساند و کودک میترسد و
گریهکنان و هراسان به زمین میافتد».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰،
ص۳۶ الکافی، ج۶، ص۱۳ / البرهان/
نورالثقلین
http://alvahy.com/مؤمنون/13
#تقدیر
#سرنوشت
#قضا_و_قدر
#مقدر
#مقدرات
#جنین
#بدا
۱.۳k
۲۸ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.