بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت چهارم :
حیوانات نیز در انتخاب دین ارادهای ندارند، همه عابد و تسبیحگو هستند و نمیتوانند اراده کنند که همچون فرشتگان یا آدم گردند!
جامدات و گیاهان نیز شعور دارند، اما نمی توانند اراده کنند که فرشته، یا انسان، یا حیوان، یا مثل آنان شوند!
انسان میتواند اراده کنند که به عالم ملکوت راه یابد و از فرشتگان نیز فراتر رود و یا هم چون سنگ شود و نگذارد قطرهای از علم و شناخت به عقلش و نوری از فهم و ایمان به قلبش نفوذ کند یا همچون حیوانات، فقط به بدن و ارضای غرایز حیوانی مشغول گردد یا مانند ابلیس لعین و سایر شیاطین، سعی در انحراف خود و دیگران نماید اما انسان می تواند اراده کنند که به عالم ملکوت راه یابد و از فرشتگان نیز فراتر رود - و یا همچون سنگ شود و نگذارد قطرهای از علم و شناخت به عقلش و نوری از فهم و ایمان به قلبش نفوذ کند - یا همچون حیوانات، فقط به بدن و ارضای غرایز حیوانی مشغول گردد - یا مانند ابلیس لعین و سایر شیاطین، سعی در انحراف خود و دیگران نماید.
ممکن است کسی ارادهای کند که محقق نشود، چنان که کفار اراده دارند نور خدا را خاموش کنند، اما نمیتوانند؛ و یا هیتلر و جهانخواران معاصر، ارادۀ سلطه بر کل جهان را دارند و موفق نمی شوند، اما مهم همان اراده است؛ لذا برای بهشت نیز اراده را مبنا قرار داد و فرمود:
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ - آن خانۀ برتر و والاى آخرت را از آن كسانى قرار مىدهيم كه در روى زمين ارادۀ برترى و تسلط بر ديگران و فساد و تباهى ندارند، و سرانجام نيك از آن پرهيزگاران است.( سوره قصص آیه 83)
بنابراین، حساب و کتاب و محاکمۀ الهی در روز قیامت، بر اساس قیاس انسان با ملک، حیوان و ابلیس لعین نمیباشد، حتی انسانها با یک دیگر نیز قیاس نمیشوند، چرا که شرایط، توانها و امکانات متفاوت است، بلکه بر اساس ارادهها، انتخابها، ایمان، تقوا و عمل صالح هر کسی، متناسب با امکاناتش میباشد.(پایان)
پاسخ قسمت چهارم :
حیوانات نیز در انتخاب دین ارادهای ندارند، همه عابد و تسبیحگو هستند و نمیتوانند اراده کنند که همچون فرشتگان یا آدم گردند!
جامدات و گیاهان نیز شعور دارند، اما نمی توانند اراده کنند که فرشته، یا انسان، یا حیوان، یا مثل آنان شوند!
انسان میتواند اراده کنند که به عالم ملکوت راه یابد و از فرشتگان نیز فراتر رود و یا هم چون سنگ شود و نگذارد قطرهای از علم و شناخت به عقلش و نوری از فهم و ایمان به قلبش نفوذ کند یا همچون حیوانات، فقط به بدن و ارضای غرایز حیوانی مشغول گردد یا مانند ابلیس لعین و سایر شیاطین، سعی در انحراف خود و دیگران نماید اما انسان می تواند اراده کنند که به عالم ملکوت راه یابد و از فرشتگان نیز فراتر رود - و یا همچون سنگ شود و نگذارد قطرهای از علم و شناخت به عقلش و نوری از فهم و ایمان به قلبش نفوذ کند - یا همچون حیوانات، فقط به بدن و ارضای غرایز حیوانی مشغول گردد - یا مانند ابلیس لعین و سایر شیاطین، سعی در انحراف خود و دیگران نماید.
ممکن است کسی ارادهای کند که محقق نشود، چنان که کفار اراده دارند نور خدا را خاموش کنند، اما نمیتوانند؛ و یا هیتلر و جهانخواران معاصر، ارادۀ سلطه بر کل جهان را دارند و موفق نمی شوند، اما مهم همان اراده است؛ لذا برای بهشت نیز اراده را مبنا قرار داد و فرمود:
تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ - آن خانۀ برتر و والاى آخرت را از آن كسانى قرار مىدهيم كه در روى زمين ارادۀ برترى و تسلط بر ديگران و فساد و تباهى ندارند، و سرانجام نيك از آن پرهيزگاران است.( سوره قصص آیه 83)
بنابراین، حساب و کتاب و محاکمۀ الهی در روز قیامت، بر اساس قیاس انسان با ملک، حیوان و ابلیس لعین نمیباشد، حتی انسانها با یک دیگر نیز قیاس نمیشوند، چرا که شرایط، توانها و امکانات متفاوت است، بلکه بر اساس ارادهها، انتخابها، ایمان، تقوا و عمل صالح هر کسی، متناسب با امکاناتش میباشد.(پایان)
۴۴۵
۱۶ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.