بخش هفتم: ئاسو نادری
بخش هفتم: ئاسو نادری
کردپرس-فرم و اجرای (هه لپه رکه )ها در شهرها و روستاهای مناطق کردنشین چه تفاوتی باهم دارند.
وقتی از نظر فرم اجرای حرکات که همان
زبان بدن است از جنبه روانشناسی به آن نگاه کنیم به راحتی می توانیم تفاوت محکم گام برداشتن در روستا ها را که کمی خشن تر به نسبت اجرای حرکات مناطق شهر نشین است مشاهده کرد چرا که محیط طبیعی زندگی کاملا تاثیر گذار بر روحیات و عواطف و احساساتشان می باشد و می توان به راحتی تاثیر آن را در اجرای حرکات نیز مشاهده کرد.
مثال در مناطق کوهستانی که کوه و سنگ های بزرگ و کوچک بیشتر از جای تخت در محیطشان دیده می شود قطعا نوع و نحوه اجرای حرکاتشان نیز هم سو در جهت تاثیری می باشد که آن محیط بر روحیات آنها می گذارد و حرکاتشان تند و تیزترو خشن تراست. مثال نه زم گه ریان ( گشت و گزار، راه رفتن ) که داری دو مقام شهری و روستای بوده که مقام شهری آن بسیار زیبا طراحی شده.
کردپرس-می توانید که چند نمونه از نماد ها و فلسفه وجودی حرکاتی که در( هه لپه رکی ) وجود دارد را عنوان کنید .
به صورت خلاصه نماد ها و فلسلفه چند نوع از هه لپه رکی ها تو ضیحی خواهم داد .
۱_پشت بندی که سه گره دارد در لباس کردی ( که وا پانتول (مه له کی ) : نماد ۳ پند زرتشت است.
۲_گیوه ها : اگر دقت کرده باشید کف گیوه را در اصل از دونوع رنگ درست می کنند یک رنگ کف گیوه و دوم رنگی که به صورت خط در کف گیوه دیده میشود. نماد : بدی های که زیر پا می اندازند و سه بار رو آن می کوبند.
۳_نحوه جمع شدن و کامل شدن گروه : نماد حرکت و تکامل
۴_نحوه دست گرفتن : نماد اتحاد و همبستگی است. به قول نیچه: فردیت سرچشمه ی تمامی رنج ها، و وحدت و یگانگی پایه رهایی و کامیابی همه ی موجودات است.
5_به نظرم کشیدن پا بر زمین نشان دهنده تعیین قلمرو است. وبه قول دکتر قطب الدین صادقی کوبیدن پا بر زمین بیدار کردن زمین مادینه و باردار کردن زمین است.
۶_سرچوپی : نقطه ی عطف در(هه لپه رکی) کردی است. نماد رهبر گروه. نماد عدد ( ۱ ) نماینده خدا بر زمین و حاکم بودن بر گروهش و یا نمادی از خدا در میان آن جمع که به رهبری آنها تن داده است.
۷_دستمال سرچوپی : نماد پرچم / رهایی
۸_دستمال نفر دوم ( شان چوپی ) : رابط بین فرد و جمع. رابط بین رهبرو گروه
۹_دستمال نفر آخر ( گاوانی ) : همرنگ دستمال سرچوپی نشان از این است که در (هه لپه رکی) نفراول و آخر معنایی ندارد و همه برابرند. دست در دست یک نفر هستی و با جمع می هه لپه رکیی.
۱۰_دایره وار حرکت کردن : در آیین مهر پرستی دایره نماد کامل ترین و مقدس ترین شکل هندسی است. اولین شکل هندسی که انسان اولیه قادر به درست کردن و درک آن شد و با کمک آن ترس را از خود دور وروحیه جمع را تقویت کردند.
۱۱_دهل : نماد خورشید.
۱۲_گروه هه لپه رکی : نماد زمین.
۱۳_هه لپه رکی شه لان : نماد اسطوره ی قدرت است.( رهبر دراین هه لپه رکی دارای این نماد است )
#کوردیش_فایل
#کورد_کوردستان_فرهنگ_تمدن_اصالت
کردپرس-فرم و اجرای (هه لپه رکه )ها در شهرها و روستاهای مناطق کردنشین چه تفاوتی باهم دارند.
وقتی از نظر فرم اجرای حرکات که همان
زبان بدن است از جنبه روانشناسی به آن نگاه کنیم به راحتی می توانیم تفاوت محکم گام برداشتن در روستا ها را که کمی خشن تر به نسبت اجرای حرکات مناطق شهر نشین است مشاهده کرد چرا که محیط طبیعی زندگی کاملا تاثیر گذار بر روحیات و عواطف و احساساتشان می باشد و می توان به راحتی تاثیر آن را در اجرای حرکات نیز مشاهده کرد.
مثال در مناطق کوهستانی که کوه و سنگ های بزرگ و کوچک بیشتر از جای تخت در محیطشان دیده می شود قطعا نوع و نحوه اجرای حرکاتشان نیز هم سو در جهت تاثیری می باشد که آن محیط بر روحیات آنها می گذارد و حرکاتشان تند و تیزترو خشن تراست. مثال نه زم گه ریان ( گشت و گزار، راه رفتن ) که داری دو مقام شهری و روستای بوده که مقام شهری آن بسیار زیبا طراحی شده.
کردپرس-می توانید که چند نمونه از نماد ها و فلسفه وجودی حرکاتی که در( هه لپه رکی ) وجود دارد را عنوان کنید .
به صورت خلاصه نماد ها و فلسلفه چند نوع از هه لپه رکی ها تو ضیحی خواهم داد .
۱_پشت بندی که سه گره دارد در لباس کردی ( که وا پانتول (مه له کی ) : نماد ۳ پند زرتشت است.
۲_گیوه ها : اگر دقت کرده باشید کف گیوه را در اصل از دونوع رنگ درست می کنند یک رنگ کف گیوه و دوم رنگی که به صورت خط در کف گیوه دیده میشود. نماد : بدی های که زیر پا می اندازند و سه بار رو آن می کوبند.
۳_نحوه جمع شدن و کامل شدن گروه : نماد حرکت و تکامل
۴_نحوه دست گرفتن : نماد اتحاد و همبستگی است. به قول نیچه: فردیت سرچشمه ی تمامی رنج ها، و وحدت و یگانگی پایه رهایی و کامیابی همه ی موجودات است.
5_به نظرم کشیدن پا بر زمین نشان دهنده تعیین قلمرو است. وبه قول دکتر قطب الدین صادقی کوبیدن پا بر زمین بیدار کردن زمین مادینه و باردار کردن زمین است.
۶_سرچوپی : نقطه ی عطف در(هه لپه رکی) کردی است. نماد رهبر گروه. نماد عدد ( ۱ ) نماینده خدا بر زمین و حاکم بودن بر گروهش و یا نمادی از خدا در میان آن جمع که به رهبری آنها تن داده است.
۷_دستمال سرچوپی : نماد پرچم / رهایی
۸_دستمال نفر دوم ( شان چوپی ) : رابط بین فرد و جمع. رابط بین رهبرو گروه
۹_دستمال نفر آخر ( گاوانی ) : همرنگ دستمال سرچوپی نشان از این است که در (هه لپه رکی) نفراول و آخر معنایی ندارد و همه برابرند. دست در دست یک نفر هستی و با جمع می هه لپه رکیی.
۱۰_دایره وار حرکت کردن : در آیین مهر پرستی دایره نماد کامل ترین و مقدس ترین شکل هندسی است. اولین شکل هندسی که انسان اولیه قادر به درست کردن و درک آن شد و با کمک آن ترس را از خود دور وروحیه جمع را تقویت کردند.
۱۱_دهل : نماد خورشید.
۱۲_گروه هه لپه رکی : نماد زمین.
۱۳_هه لپه رکی شه لان : نماد اسطوره ی قدرت است.( رهبر دراین هه لپه رکی دارای این نماد است )
#کوردیش_فایل
#کورد_کوردستان_فرهنگ_تمدن_اصالت
۶.۰k
۰۹ آذر ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۴)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.