متن شایعه
متن شایعه
" خلاصه ی دلیل عقلی طرفداران ولایت مطلقه ی فقیه این است که چون هر جامعه ای به حکومت و رهبر نیاز دارد و فقیه از غیر فقیه شایسته تر است و نیز لازم است که احکام الهی در جامعه پیاده شود ، فلذا حکومت باید دینی و رهبر آن باید اعلم فقها باشد .
در جواب می گویم :
اولا: دلیل نقلی داریم که تا ظهور امام زمان علیه السلام قیام نکنید و حکومت تشکیل ندهید
ثانیا: لزوم تشکیل حکومت ، وجوب اطاعت مطلق از رهبر غیر معصوم را نمی رساند
ثالثا: اطاعت مطلق از کسی طبق اجماع علمای شیعه در بحث با اهل سنت ، لزوم و وجوب وجود عصمت در آن شخص را می رساند و چون آقایان خمینی و خامنه ای معصوم نیستند پس ولایت مطلقه هم ندارند .
رابعا: اختیار ، صلاحیت می خواهد و چون صلاحیت فقهای غیر معصوم با ائمه معصومین علیهم السلام یکی نیست فلذا اختیارات آنها هم متفاوت خواهد بود یعنی ولایت فقیه همان ولایت معصوم نیست !
خامسا: به باور شیعه حکومت باید به کسی داده شود که ولایت دارد و امام به این خاطر که اعلم است ، اشجع است ، مدبر است ، مؤمن است و از این قبیل بر مردم ولایت ندارد بلکه چون بر مردم ولایت دارد ، لازم است این ویژگی ها را داشته باشد ! ولی پیروان ولایت غیر معصوم در واقع خلاف این را می گویند ؛ زیرا در واقع مدعی هستند که صرف داشتن فقاهت و عدالت ، موجب کسب جواز ولایت می شود !
سادسا: دین "ظاهری" دارد و "باطنی" و کسی میتواند "ظاهر" دین و احکام را در جامعه محقق کند که به "باطن" آن دسترسی داشته باشد و چون تنها 12 معصوم به این باطن دسترسی دارند حکومت ظاهری نیز بایستی به آنان سپرده شود و چون امثال آقای خامنه ای به باطن دین دسترسی ندارند پس حق حکومت ظاهری نیز ندارند.
سابعا: خداوند در سوره نساء آیه 59 مرجع حل و فصل امور را خدا ( کتاب خدا ) و پیامبر ( سنت پیامبر ) می داند پس اگر ولایت مطلقه فقیه جزئی از دین است باید دلیل نقلی از کتاب و سنت داشته باشد ، وگرنه بدعت است . "
پاسخ شایعه
* در اثبات ولایت مطلقه فقیه دلایل عقلی و نقلی صریح و معتبری وجود دارد .
* نویسنده به جای پاسخ عقلی به دلایل عقلی ، از پاسخ نقلی استفاده نموده است !
* موارد مطروحه وی عموما فاقد اصالت و سند می باشند .
پاسخ به شبهات ، به ترتیب شماره در متن شبهه :
1. در هیچ یک از روایات ، اصل جواز قیام نفی نشده بلکه منع به خاطر جهاتی بوده که در لینک زیر اشاره شده است.
در مقابل ، روایات زیادی داریم که قیام قبل از ظهور حضرت مهدی (ع) را خبر و مورد تأیید قرار می دهد.
پیامبر اکرم (ص) :
مردمی از مشرق قیام می کنند و زمینه حکومت مهدی را فراهم می سازند.
همچنین قیامهایی قبل از ظهور صورت گرفته و مورد تأیید ائمه قرار گرفته است مانند قیام "زیدبن علی پسر حضرت سجاد (ع)" ، قیام "حسین بن علی شهید فخّ" ، قیام "مختار" ، قیام "توابین" .
لذا نه تنها قیام بلامانع است ، بلکه تشکیل حکومت نیز ضروریست .
http://www.pasokhgoo.ir/node/69190
2. در اثبات لزوم تشکیل حکومت و وجوب اطاعت مطلق از رهبر غیر معصوم دلایل بسیار است که به نقل این روایت از امام صادق (ع) بسنده می کنیم :
»مردم باید به کسانی از شما (شیعیان) که حدیث و سخنان ما را روایت میکنند و در حلال و حرام ما به دقت مینگرند و احکام ما را به خوبی باز میشناسند (عالم عادل)، مراجعه کنند و او را به عنوان حاکم بپذیرند. من چنین کسی را بر شما حاکم قرار دادم. پس هرگاه به حکم ما حکم کند و از او پذیرفته نشود، حکم خدا کوچک شمرده شده و بر ما رد شده است و آن که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و چنین چیزی در حد شرک به خداوند است« .
اصول کافی، دارالتعارف، 1401ق، ج 1، ص 67
3. حکومت جدا از مسئله عصمت است و حکومت یک نیاز همیشگی برای تمامی جوامع انسانی است .
لوازم آن نیز یکسان است و نمی توان در این خصوص بین تصدی حکومت توسط معصوم و غیر معصوم در حوزه اختیارات فرقی نهاد مگر تا حدی که خود معصومین و وحی الهی تصریح کنند .
http://www.andisheqom.com/public/application/index/viewData?c=4474&t=article
4. اتفاقا ولایت فقیه همان ولایت معصوم است و برای اثبات آن ، روایت امام صادق (ع) که در بند 2 ذکر شد ، کفایت می کند .
5. نویسنده در اینجا مغلطه نموده و و در ادامه ، شرایط ولی فقیه را نیز برای اثبات کلامش ، ناقص درج کرده است . شرایط ولی فقیه :
الف) فقاهت یا اجتهاد مطلق
ب) عدالت و تقوا
ج) شجاعت , قدرت مدیریت، تدبیر، و توان اداره کلان جامعه
http://porseman.org/q/show.aspx?id=24948
6. همانطور که در موارد قبل گفته شد ، اداره حکومت با بحث عصمت تفاوت دارد و امام صادق(ع) در روایت ذکر شده در بند 2 ، تایید می نمایند که علمای عادل احکام الهی را "به خوبی" می شناسند .
لذا فرض اولیه در ادعای ذکر شده م
" خلاصه ی دلیل عقلی طرفداران ولایت مطلقه ی فقیه این است که چون هر جامعه ای به حکومت و رهبر نیاز دارد و فقیه از غیر فقیه شایسته تر است و نیز لازم است که احکام الهی در جامعه پیاده شود ، فلذا حکومت باید دینی و رهبر آن باید اعلم فقها باشد .
در جواب می گویم :
اولا: دلیل نقلی داریم که تا ظهور امام زمان علیه السلام قیام نکنید و حکومت تشکیل ندهید
ثانیا: لزوم تشکیل حکومت ، وجوب اطاعت مطلق از رهبر غیر معصوم را نمی رساند
ثالثا: اطاعت مطلق از کسی طبق اجماع علمای شیعه در بحث با اهل سنت ، لزوم و وجوب وجود عصمت در آن شخص را می رساند و چون آقایان خمینی و خامنه ای معصوم نیستند پس ولایت مطلقه هم ندارند .
رابعا: اختیار ، صلاحیت می خواهد و چون صلاحیت فقهای غیر معصوم با ائمه معصومین علیهم السلام یکی نیست فلذا اختیارات آنها هم متفاوت خواهد بود یعنی ولایت فقیه همان ولایت معصوم نیست !
خامسا: به باور شیعه حکومت باید به کسی داده شود که ولایت دارد و امام به این خاطر که اعلم است ، اشجع است ، مدبر است ، مؤمن است و از این قبیل بر مردم ولایت ندارد بلکه چون بر مردم ولایت دارد ، لازم است این ویژگی ها را داشته باشد ! ولی پیروان ولایت غیر معصوم در واقع خلاف این را می گویند ؛ زیرا در واقع مدعی هستند که صرف داشتن فقاهت و عدالت ، موجب کسب جواز ولایت می شود !
سادسا: دین "ظاهری" دارد و "باطنی" و کسی میتواند "ظاهر" دین و احکام را در جامعه محقق کند که به "باطن" آن دسترسی داشته باشد و چون تنها 12 معصوم به این باطن دسترسی دارند حکومت ظاهری نیز بایستی به آنان سپرده شود و چون امثال آقای خامنه ای به باطن دین دسترسی ندارند پس حق حکومت ظاهری نیز ندارند.
سابعا: خداوند در سوره نساء آیه 59 مرجع حل و فصل امور را خدا ( کتاب خدا ) و پیامبر ( سنت پیامبر ) می داند پس اگر ولایت مطلقه فقیه جزئی از دین است باید دلیل نقلی از کتاب و سنت داشته باشد ، وگرنه بدعت است . "
پاسخ شایعه
* در اثبات ولایت مطلقه فقیه دلایل عقلی و نقلی صریح و معتبری وجود دارد .
* نویسنده به جای پاسخ عقلی به دلایل عقلی ، از پاسخ نقلی استفاده نموده است !
* موارد مطروحه وی عموما فاقد اصالت و سند می باشند .
پاسخ به شبهات ، به ترتیب شماره در متن شبهه :
1. در هیچ یک از روایات ، اصل جواز قیام نفی نشده بلکه منع به خاطر جهاتی بوده که در لینک زیر اشاره شده است.
در مقابل ، روایات زیادی داریم که قیام قبل از ظهور حضرت مهدی (ع) را خبر و مورد تأیید قرار می دهد.
پیامبر اکرم (ص) :
مردمی از مشرق قیام می کنند و زمینه حکومت مهدی را فراهم می سازند.
همچنین قیامهایی قبل از ظهور صورت گرفته و مورد تأیید ائمه قرار گرفته است مانند قیام "زیدبن علی پسر حضرت سجاد (ع)" ، قیام "حسین بن علی شهید فخّ" ، قیام "مختار" ، قیام "توابین" .
لذا نه تنها قیام بلامانع است ، بلکه تشکیل حکومت نیز ضروریست .
http://www.pasokhgoo.ir/node/69190
2. در اثبات لزوم تشکیل حکومت و وجوب اطاعت مطلق از رهبر غیر معصوم دلایل بسیار است که به نقل این روایت از امام صادق (ع) بسنده می کنیم :
»مردم باید به کسانی از شما (شیعیان) که حدیث و سخنان ما را روایت میکنند و در حلال و حرام ما به دقت مینگرند و احکام ما را به خوبی باز میشناسند (عالم عادل)، مراجعه کنند و او را به عنوان حاکم بپذیرند. من چنین کسی را بر شما حاکم قرار دادم. پس هرگاه به حکم ما حکم کند و از او پذیرفته نشود، حکم خدا کوچک شمرده شده و بر ما رد شده است و آن که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و چنین چیزی در حد شرک به خداوند است« .
اصول کافی، دارالتعارف، 1401ق، ج 1، ص 67
3. حکومت جدا از مسئله عصمت است و حکومت یک نیاز همیشگی برای تمامی جوامع انسانی است .
لوازم آن نیز یکسان است و نمی توان در این خصوص بین تصدی حکومت توسط معصوم و غیر معصوم در حوزه اختیارات فرقی نهاد مگر تا حدی که خود معصومین و وحی الهی تصریح کنند .
http://www.andisheqom.com/public/application/index/viewData?c=4474&t=article
4. اتفاقا ولایت فقیه همان ولایت معصوم است و برای اثبات آن ، روایت امام صادق (ع) که در بند 2 ذکر شد ، کفایت می کند .
5. نویسنده در اینجا مغلطه نموده و و در ادامه ، شرایط ولی فقیه را نیز برای اثبات کلامش ، ناقص درج کرده است . شرایط ولی فقیه :
الف) فقاهت یا اجتهاد مطلق
ب) عدالت و تقوا
ج) شجاعت , قدرت مدیریت، تدبیر، و توان اداره کلان جامعه
http://porseman.org/q/show.aspx?id=24948
6. همانطور که در موارد قبل گفته شد ، اداره حکومت با بحث عصمت تفاوت دارد و امام صادق(ع) در روایت ذکر شده در بند 2 ، تایید می نمایند که علمای عادل احکام الهی را "به خوبی" می شناسند .
لذا فرض اولیه در ادعای ذکر شده م
۶.۱k
۲۳ شهریور ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.