بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
به تلخی و زهر آگینی آن نخواهد بود.
بنابراین، برای هر کسی، مرگی وجود دارد. انسان خواه ناخواه به سوی این مرگ پیش میرود تا برسد و آن را بچشد؛ چنان که امیر المؤمنین، امام علی علیه السلام فرمودند: هر نَفَسی که مرد - انسان میکِشد، گامیست که به سوی مرگ می نهد؛ و هم چنین در قرآن کریم، از آمدن مرگ به سوی انسان خبر میدهد:قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ - بگو: اين مرگى كه از آن فرار مىكنيد، سر انجام او با شما ملاقات خواهد كرد؛ سپس به سوى كسى كه داناى پنهان و آشكار است بازگردانده مىشويد؛ آن گاه شما را از آنچه انجام مىداديد خبر مىدهد!(سوره جمعه آیه 8)
بنابراین، انسان به سوی مرگ میرود و بالتبع مرگ نیز به سوی انسان میآید و در این آمد و شد، گاه انسان به واسطه کارهای خوبش از مرگ زودرس فاصله میگیرد وگاه مرگ به خاطرصدقات، دعاها وعقبتر رانده میشود؛ ولی بالاخره انسان و مرگ به هم میرسند.
در این ملاقات، حقیقت انسان که روح اوست، نمیمیرد، بلکه وقتی به مرگ رسید، آن را می چشد، هضم میکند، میمیراند و از آن عبور مینماید و در عوالم دیگر، به حیات خود ادامه میدهد.
وفات : کلمه فوت برای مردن غلط مصطلح است، چرا که فوت یعنی گُم شدن و حتی به اندازه ذره مثقالی ازعملکرد انسان گمُ نمی شود، چه رسد به خودش؛ بلکه واژه وفات صحیح است.
اگر چه متأسفانه ما در ترجمه فارسی، موت، مرگ، فوت و وفات را به یک معنا مُردن به کار میبریم، اما وفات نیز مُردن موت نیست، بلکه اتفاقی است که به هنگام مرگ موت رخ می دهد.
وفات، یعنی به تمام و کمال تحویل گرفتن. هنگامی که فرصت انسان برای حیات در دنیا به پایان میرسد و در واقع مرگ او فرا می رسد؛ فرشتهی مرگ هر کسی میآید و او را روحش را، به تمام و کمال تحویل میگیرد و به پیشگاه حق تعالی میبرد.
قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ - بگو: فرشته مرگی كه بر شما مأمور شده، روح شما را مىگيرد؛ سپس شما را بسوى پروردگار تان بازمى گردانند.(سوره سجده آیه 11)
وفات یا تحویل گرفتن توسط فرشتگان مرگ نیز مانند مرگ - موت، دو نوع است: یک عده را با احترام و سلام و صلوات تحویل می گیرند، و یک عده را با کتک میبرند!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
به تلخی و زهر آگینی آن نخواهد بود.
بنابراین، برای هر کسی، مرگی وجود دارد. انسان خواه ناخواه به سوی این مرگ پیش میرود تا برسد و آن را بچشد؛ چنان که امیر المؤمنین، امام علی علیه السلام فرمودند: هر نَفَسی که مرد - انسان میکِشد، گامیست که به سوی مرگ می نهد؛ و هم چنین در قرآن کریم، از آمدن مرگ به سوی انسان خبر میدهد:قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ - بگو: اين مرگى كه از آن فرار مىكنيد، سر انجام او با شما ملاقات خواهد كرد؛ سپس به سوى كسى كه داناى پنهان و آشكار است بازگردانده مىشويد؛ آن گاه شما را از آنچه انجام مىداديد خبر مىدهد!(سوره جمعه آیه 8)
بنابراین، انسان به سوی مرگ میرود و بالتبع مرگ نیز به سوی انسان میآید و در این آمد و شد، گاه انسان به واسطه کارهای خوبش از مرگ زودرس فاصله میگیرد وگاه مرگ به خاطرصدقات، دعاها وعقبتر رانده میشود؛ ولی بالاخره انسان و مرگ به هم میرسند.
در این ملاقات، حقیقت انسان که روح اوست، نمیمیرد، بلکه وقتی به مرگ رسید، آن را می چشد، هضم میکند، میمیراند و از آن عبور مینماید و در عوالم دیگر، به حیات خود ادامه میدهد.
وفات : کلمه فوت برای مردن غلط مصطلح است، چرا که فوت یعنی گُم شدن و حتی به اندازه ذره مثقالی ازعملکرد انسان گمُ نمی شود، چه رسد به خودش؛ بلکه واژه وفات صحیح است.
اگر چه متأسفانه ما در ترجمه فارسی، موت، مرگ، فوت و وفات را به یک معنا مُردن به کار میبریم، اما وفات نیز مُردن موت نیست، بلکه اتفاقی است که به هنگام مرگ موت رخ می دهد.
وفات، یعنی به تمام و کمال تحویل گرفتن. هنگامی که فرصت انسان برای حیات در دنیا به پایان میرسد و در واقع مرگ او فرا می رسد؛ فرشتهی مرگ هر کسی میآید و او را روحش را، به تمام و کمال تحویل میگیرد و به پیشگاه حق تعالی میبرد.
قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ - بگو: فرشته مرگی كه بر شما مأمور شده، روح شما را مىگيرد؛ سپس شما را بسوى پروردگار تان بازمى گردانند.(سوره سجده آیه 11)
وفات یا تحویل گرفتن توسط فرشتگان مرگ نیز مانند مرگ - موت، دو نوع است: یک عده را با احترام و سلام و صلوات تحویل می گیرند، و یک عده را با کتک میبرند!(ادامه دارد...)
۴۰۰
۰۷ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.