فرق عشق و هوس از نگاه استاد شهید مطهری (ره) :
فرق عشق و هوس از نگاه استاد شهید مطهری (ره) :
️ عشق ، عمیق و متمرکز کننده نیروها و تقویت کننده نیروی تخیل و یگانه پرست است ، و اما هوس ، سطحی و پخش کننده نیروها و متمایل به تنوع و تفنن و هرزه صفت است .
️این نوع از عطش که هوس نامیده میشود ارضاء شدنی نیست . اگر مردی در این مجرا بیفتد ، فرضا حرمسرائی نظیر حرمسرای هارون الرشید و خسرو پرویز داشته باشد پر از زیبا رویان که سالی یک بار به هر یک نوبت نرسد ، باز اگر بشنود که در اقصی نقاط جهان یک زیباروی دیگر هست ، طالب آن خواهد شد . نمیگوید بس است دیگر …..
سیر شده ام . حالت جهنم را دارد که هر چه به آن داده شود باز هم به دنبال زیادتر است .
خدا در قرآن میفرماید :
« یوم نقول لجهنم هل امتعت و تقول هل من مزید » به جهنم میگوئیم پر شدی ؟ سیر شدی ؟ میگوید آیا بازهم هست ؟ چشم هرگز از دیدن زیبا رویان سیر نمیشود و دل هم به دنبال چشم میرود .
به قول شاعر :
دل برود ، چشم چو مایل بود / دست نظر رشته کش دل بود
در اینگونه حالات سیر کردن و ارضاء از راه فراوانی ، امکان ندارد و اگر کسی بخواهد از این راه وارد شود درست مثل آن است که بخواهد آتش را با هیزم سیر کند .
به طور کلی در طبیعت انسانی از نظر خواسته های روحی ، محدودیت در کار نیست . انسان روحا طالب بی نهایت آفریده شده است . وقتی هم که خواسته های روحی در مسیر مادیات قرار گرفت به هیچ حدی متوقف نمیشود ، رسیدن به هر مرحلهای میل و طلب مرحله دیگر را در او به وجود می آورد .
اشتباه کرده اند کسانی که طغیان نفس اماره و احساسات شهوانی را تنها معلول محرومیتها و عقده های ناشی از محرومیتها دانسته اند .
همانطور که محرومیتها سبب طغیان و شعله ور شدن شهوات میگردد ، پیروی و اطاعت و تسلیم مطلق نیز سبب طغیان و شعله ور شدن آتش شهوات میگردد . امثال فروید آن طرف سکه را خوانده اند و از این طرف سکه غافل مانده اند .
( کتاب مسئله حجاب ص۱۱۷ )
❤️کپی با ذکر صلوات آزاد است❤
️ @clad_girls
#دختران_چادری
️ عشق ، عمیق و متمرکز کننده نیروها و تقویت کننده نیروی تخیل و یگانه پرست است ، و اما هوس ، سطحی و پخش کننده نیروها و متمایل به تنوع و تفنن و هرزه صفت است .
️این نوع از عطش که هوس نامیده میشود ارضاء شدنی نیست . اگر مردی در این مجرا بیفتد ، فرضا حرمسرائی نظیر حرمسرای هارون الرشید و خسرو پرویز داشته باشد پر از زیبا رویان که سالی یک بار به هر یک نوبت نرسد ، باز اگر بشنود که در اقصی نقاط جهان یک زیباروی دیگر هست ، طالب آن خواهد شد . نمیگوید بس است دیگر …..
سیر شده ام . حالت جهنم را دارد که هر چه به آن داده شود باز هم به دنبال زیادتر است .
خدا در قرآن میفرماید :
« یوم نقول لجهنم هل امتعت و تقول هل من مزید » به جهنم میگوئیم پر شدی ؟ سیر شدی ؟ میگوید آیا بازهم هست ؟ چشم هرگز از دیدن زیبا رویان سیر نمیشود و دل هم به دنبال چشم میرود .
به قول شاعر :
دل برود ، چشم چو مایل بود / دست نظر رشته کش دل بود
در اینگونه حالات سیر کردن و ارضاء از راه فراوانی ، امکان ندارد و اگر کسی بخواهد از این راه وارد شود درست مثل آن است که بخواهد آتش را با هیزم سیر کند .
به طور کلی در طبیعت انسانی از نظر خواسته های روحی ، محدودیت در کار نیست . انسان روحا طالب بی نهایت آفریده شده است . وقتی هم که خواسته های روحی در مسیر مادیات قرار گرفت به هیچ حدی متوقف نمیشود ، رسیدن به هر مرحلهای میل و طلب مرحله دیگر را در او به وجود می آورد .
اشتباه کرده اند کسانی که طغیان نفس اماره و احساسات شهوانی را تنها معلول محرومیتها و عقده های ناشی از محرومیتها دانسته اند .
همانطور که محرومیتها سبب طغیان و شعله ور شدن شهوات میگردد ، پیروی و اطاعت و تسلیم مطلق نیز سبب طغیان و شعله ور شدن آتش شهوات میگردد . امثال فروید آن طرف سکه را خوانده اند و از این طرف سکه غافل مانده اند .
( کتاب مسئله حجاب ص۱۱۷ )
❤️کپی با ذکر صلوات آزاد است❤
️ @clad_girls
#دختران_چادری
۷۲۴
۳۰ بهمن ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.