بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
تا از مشکلاتی برهد و به منافعی زودگذر برسد! لذا همه امتحانات میباشند.
درس و عبرت :همگی میدانیم که عبادت هیچ کس، به اندازۀ ابلیس لعین نمیشود که دو رکعت نمازش، چند هزار سال به طول می انجامید و به خاطر همین عبادات، به درجاتی از ملکوت رسید، اما در یک امتحان، بیماری تکبرش بیرون زد و سبب سقوطش گردید - و نیز میدانیم که بلعم باعور، به مقامی رسید که مستجاب الدعوة بود وسامری گوساله ساز، از عرفای بزرگ بنی اسرائیل بود، تا جایی که در قرآن مجید، تصریح شده که گفت: من جای پای فرشته خدا را دیدم و از خاک آن برداشتم - همچنین میدانیم که نماز و دعا و تلاوت و حتی جنگ و جهاد خوارج در صدر اسلام، زبانزد بود؛ چنان که امروزه وهابیهای انگلیسی و تروریستهای وابسته چون القاعده، داعش، بوکوحرام و نماز و قرآن می خوانند!
بنابراین، باید درس و عبرت بگیریم که اگر چه نماز ستون دین است و قرآن مجید کلام الله است و در آن امر به دعا نیز نموده است؛ اما این عبادات، صرفاً گفتن الفاظ و یا انجام حرکات نمیباشند، بلکه بایدروح داشته باشند که بااخلاص، معرفت و ولایت حاصل می گردند و با مودّت ظهور و بروز محبّت در گفتار و رفتار تجلی مییابند و تشدید میگردند.
باید توجه کنیم که به همراه نماز و دعا، تفکر و تدبر و نیز برنامهریزی و سپس عمل صالح و به موقع لازم است که در قرآن مجید، به آنها نیز تصریح و تأکید شده است. لذا اگر کسی شبانه روز برای ثواب قرآن بخواند ولی در آیات تفکر و تدبر ننماید، بیثواب نمیماند، اما بهرهای برای رشد در زندگی نمیبرد!
بد آوردن : ما، خوشایندها و ناخشویند هایی داریم که حالا معلوم هم نیست که کدام به نفع و کدام به ضرر ماست؛ لذا همین که راهی را رفتیم، با مشکلاتی مواجه شدیم، مصائبی وارد شد و یا از نتایج خوشمان نیامد، میگوییم: بد آوردیم - همش بدبیاری : وَيَدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا -و انسان بر اثر نادانی وشتابزدگی بديها را طلب میكند آنگونه كه نيكیها را می طلبد، و انسان همواره عجول است.(سوره اسراء آیه 11)
گاهی آن چه آدمی از خداوند متعال مسئلت مینماید، به زیان اوست؛لذا نمی دهد تا بنده اش متضرر نگردد - گاهی آدمی راهی را خطا رفته و برای آن که متوجه شود و بازگردد، باید با برخی موانع و زیان هایش مواجه گردد - گاهی رسیدن به خیری،مستلزم گذر از مشکلات و مصائب فعلی میباشد؛ لذا نباید همه را بد آوردن تلقی نمود!(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
تا از مشکلاتی برهد و به منافعی زودگذر برسد! لذا همه امتحانات میباشند.
درس و عبرت :همگی میدانیم که عبادت هیچ کس، به اندازۀ ابلیس لعین نمیشود که دو رکعت نمازش، چند هزار سال به طول می انجامید و به خاطر همین عبادات، به درجاتی از ملکوت رسید، اما در یک امتحان، بیماری تکبرش بیرون زد و سبب سقوطش گردید - و نیز میدانیم که بلعم باعور، به مقامی رسید که مستجاب الدعوة بود وسامری گوساله ساز، از عرفای بزرگ بنی اسرائیل بود، تا جایی که در قرآن مجید، تصریح شده که گفت: من جای پای فرشته خدا را دیدم و از خاک آن برداشتم - همچنین میدانیم که نماز و دعا و تلاوت و حتی جنگ و جهاد خوارج در صدر اسلام، زبانزد بود؛ چنان که امروزه وهابیهای انگلیسی و تروریستهای وابسته چون القاعده، داعش، بوکوحرام و نماز و قرآن می خوانند!
بنابراین، باید درس و عبرت بگیریم که اگر چه نماز ستون دین است و قرآن مجید کلام الله است و در آن امر به دعا نیز نموده است؛ اما این عبادات، صرفاً گفتن الفاظ و یا انجام حرکات نمیباشند، بلکه بایدروح داشته باشند که بااخلاص، معرفت و ولایت حاصل می گردند و با مودّت ظهور و بروز محبّت در گفتار و رفتار تجلی مییابند و تشدید میگردند.
باید توجه کنیم که به همراه نماز و دعا، تفکر و تدبر و نیز برنامهریزی و سپس عمل صالح و به موقع لازم است که در قرآن مجید، به آنها نیز تصریح و تأکید شده است. لذا اگر کسی شبانه روز برای ثواب قرآن بخواند ولی در آیات تفکر و تدبر ننماید، بیثواب نمیماند، اما بهرهای برای رشد در زندگی نمیبرد!
بد آوردن : ما، خوشایندها و ناخشویند هایی داریم که حالا معلوم هم نیست که کدام به نفع و کدام به ضرر ماست؛ لذا همین که راهی را رفتیم، با مشکلاتی مواجه شدیم، مصائبی وارد شد و یا از نتایج خوشمان نیامد، میگوییم: بد آوردیم - همش بدبیاری : وَيَدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا -و انسان بر اثر نادانی وشتابزدگی بديها را طلب میكند آنگونه كه نيكیها را می طلبد، و انسان همواره عجول است.(سوره اسراء آیه 11)
گاهی آن چه آدمی از خداوند متعال مسئلت مینماید، به زیان اوست؛لذا نمی دهد تا بنده اش متضرر نگردد - گاهی آدمی راهی را خطا رفته و برای آن که متوجه شود و بازگردد، باید با برخی موانع و زیان هایش مواجه گردد - گاهی رسیدن به خیری،مستلزم گذر از مشکلات و مصائب فعلی میباشد؛ لذا نباید همه را بد آوردن تلقی نمود!(ادامه دارد...)
۲.۰k
۱۹ مرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.