بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت اول :
متأسفانه فضای مجازی برای بسیاری از مردم، همانند یک منبع موثق شده است! در حالی که درباره بسیاری از حقایق و نیز منبع احادیث معتبر تردید و تشکیک میکنند، هر آن چه در شبکههای مجازی منتشر شود را مانند یک اصل علمی تثبیت شده و یا یک آیه مُنزل از ناحیه پروردگار عالم، و یا یک منبع معتبر برای احادیث و حتی اذکار میپذیرند! دوستی گفت: در اسلام چنین دستوری آمده؟! پرسیدم: از کجا دانستی؟ چنان با قاطعیت و اطمینان گفت: در اینترنت تلگرام و ... خواندم، که گویی همین دیشت به او وحی شده است!
در هر حال حدیثی تحت عنوان- لَیسَ لِلنّساء نَصیبٌ فِی الخُروج الّا مُضطَرّة ...، که فقط در کتاب کنزالعمال آمده، نه به عنوان یک حدیث معتبر، بلکه به عنوان یک نقل آمده است. چرا که خودش از طبرانی محدث بزرگ اهل سنت نقل میکند و طبرانی نیز بدون ذکر واسطه مشخص شدن ناقلین آن را از صحابه نقل میکند. پس، از اعتبار حدیثی ساقط میگردد.
نکته: دقت کنید هر مطلبی که تحت عنوان حدیث در کتب آمده باشد، حتماً و یقیناً یک حدیث محکم و معتبر نمیباشد. در دورههایی مثل صفویه و ...، دانشمندان فرصت را برای جمعآوری هر چه به عنوان حدیث نقل شده معتبر دانستند و آن را نوشتند، بعد خودشان و دیگران بر اساس عقل، وحی، علم حدیث، علم رجال ... به تفکیک آنها پرداختند، تا معلوم شود که کدام حدیث محکم، مرسل یا مرفوع متواتر، واحد و میباشد.
حقوق زن : در عین حال توجه داشته باشیم که از یک سو اطلاعات و آگاهی ما بسیار ضعیف است و از سویی دیگر، سطحی نگر هستیم. البته نه فقط در مورد معارف، آموزهها و احکام اسلامی، بلکه در بیشتر مواقف و موارد چنین است، و همین ضعف، سبب افراط و تفریطهای بسیاری میگردد که گاه به لجاجت، گاه به انحراف و حتی گاه به دشمنی و نیز از هم پاشیدن کانونهای اجتماعی از جمله خانواده میگردد.
به عنوان مثال:
خانه : بر اساس تبلیغات دروغین، خانه برای زن، به مثابه یک زندان تعریف شده است، بنابراین خود را در آن محبوس میبیند و اگر کاری کند نیز احساس بیگاری به او دست میدهد!
در حالی که خانه برای خانواده، اولین و مهمترین نهاد زندگی انسانی و اجتماعی میباشد؛ عشق و محبت و تعهد در این نهاد شکل میگیرد و نسل در این نهاد ازدیاد یافته و تربیت میگردد و بالتبع بنیان ساختار و شاکله جامعه، در همین نهاد و سنگر میباشد.
در این نهاد، مانند هر نهاد سازمانیافته دیگری، جایگاه اعضا همسر، پدر و مادر، فرزندان، تعیین شده است و مسئولیتها و حقوق هر کدام نسبت به خودشان و سایرین نیز تعریف شده است؛(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت اول :
متأسفانه فضای مجازی برای بسیاری از مردم، همانند یک منبع موثق شده است! در حالی که درباره بسیاری از حقایق و نیز منبع احادیث معتبر تردید و تشکیک میکنند، هر آن چه در شبکههای مجازی منتشر شود را مانند یک اصل علمی تثبیت شده و یا یک آیه مُنزل از ناحیه پروردگار عالم، و یا یک منبع معتبر برای احادیث و حتی اذکار میپذیرند! دوستی گفت: در اسلام چنین دستوری آمده؟! پرسیدم: از کجا دانستی؟ چنان با قاطعیت و اطمینان گفت: در اینترنت تلگرام و ... خواندم، که گویی همین دیشت به او وحی شده است!
در هر حال حدیثی تحت عنوان- لَیسَ لِلنّساء نَصیبٌ فِی الخُروج الّا مُضطَرّة ...، که فقط در کتاب کنزالعمال آمده، نه به عنوان یک حدیث معتبر، بلکه به عنوان یک نقل آمده است. چرا که خودش از طبرانی محدث بزرگ اهل سنت نقل میکند و طبرانی نیز بدون ذکر واسطه مشخص شدن ناقلین آن را از صحابه نقل میکند. پس، از اعتبار حدیثی ساقط میگردد.
نکته: دقت کنید هر مطلبی که تحت عنوان حدیث در کتب آمده باشد، حتماً و یقیناً یک حدیث محکم و معتبر نمیباشد. در دورههایی مثل صفویه و ...، دانشمندان فرصت را برای جمعآوری هر چه به عنوان حدیث نقل شده معتبر دانستند و آن را نوشتند، بعد خودشان و دیگران بر اساس عقل، وحی، علم حدیث، علم رجال ... به تفکیک آنها پرداختند، تا معلوم شود که کدام حدیث محکم، مرسل یا مرفوع متواتر، واحد و میباشد.
حقوق زن : در عین حال توجه داشته باشیم که از یک سو اطلاعات و آگاهی ما بسیار ضعیف است و از سویی دیگر، سطحی نگر هستیم. البته نه فقط در مورد معارف، آموزهها و احکام اسلامی، بلکه در بیشتر مواقف و موارد چنین است، و همین ضعف، سبب افراط و تفریطهای بسیاری میگردد که گاه به لجاجت، گاه به انحراف و حتی گاه به دشمنی و نیز از هم پاشیدن کانونهای اجتماعی از جمله خانواده میگردد.
به عنوان مثال:
خانه : بر اساس تبلیغات دروغین، خانه برای زن، به مثابه یک زندان تعریف شده است، بنابراین خود را در آن محبوس میبیند و اگر کاری کند نیز احساس بیگاری به او دست میدهد!
در حالی که خانه برای خانواده، اولین و مهمترین نهاد زندگی انسانی و اجتماعی میباشد؛ عشق و محبت و تعهد در این نهاد شکل میگیرد و نسل در این نهاد ازدیاد یافته و تربیت میگردد و بالتبع بنیان ساختار و شاکله جامعه، در همین نهاد و سنگر میباشد.
در این نهاد، مانند هر نهاد سازمانیافته دیگری، جایگاه اعضا همسر، پدر و مادر، فرزندان، تعیین شده است و مسئولیتها و حقوق هر کدام نسبت به خودشان و سایرین نیز تعریف شده است؛(ادامه دارد...)
۹۳۳
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.