بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ :
حیات دنیوی از دیدگاه اسلام نه تنها نعمت است، بلکه محل رشد، صعود و تکامل انسان است و گذرگاه ورود به حیات اخروی و ابدی است.
لذا از چنان اهمیتی در چگونگی جایگاه و حیات پس از مرگ برخوردار است که پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: الدنيا مَزرَعةُ الآخِرَةِ - یعنی دنیا مزرعه آخرت است.(عوالی اللآلی - 1/267/66)
هر چه این جا بکارید و هر گونه کاشته خود را زراعت کنید، در آخرت نیز همان را درو خواهید کرد.
به جرأت میتوان اذعان داشت که هیچ دین و مکتبی به حد اسلام به زندگی دنیوی توجه حکیمانه و عاقلانه ننموده است. تمامی احکام اسلام، از طهارت گرفته تا ازدواج تا تجارت تا حقوق فردی، جمعی، کیفری، جزایی و تا عبادات، همه مربوط به همین زندگی دنیوی و ساختار نیکو و احسن آن است.
رفاه و برخورداری از نعمات دنیوی نیز در اسلام نه تنها نکوهیده نیست، بلکه بسیار ارزنده نیز هست و حکمت همه احکام اسلام نیز برای بهرهوری و بهرهمندی درست از نعمات دنیا و زندگی در رفاه و امنیت و سلامت می باشد. اسلام با ثروت نیز مخالف نیست.
بلکه اسلام با تعلق و وابستگی پیدا کردن به دنیا، هدف گرفتن دنیا، بندگی نفس، تکثر گرایی، زیاده طلبی، خود بینی، تکبر و تفخر، طغیان به خاطر غنا و ثروت، کسب از راه حرام، اسراف و مخالف است که همه از حب دنیا نشأت می گیرد.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:حب الدنیا رأس کلّ خطیئة-یعنی محبت دنیاریشه همه خطاهاست. اسلام میخواهد انسان در عین حال که از همه مواهب دنیوی استفاده صحیح میبرد، بداند که اینها همه وسیله هستند و نه هدف. لذا عبد دنیا متاع فانی دنیا نگردد و آخرت نگر باشد.
پاسخ :
حیات دنیوی از دیدگاه اسلام نه تنها نعمت است، بلکه محل رشد، صعود و تکامل انسان است و گذرگاه ورود به حیات اخروی و ابدی است.
لذا از چنان اهمیتی در چگونگی جایگاه و حیات پس از مرگ برخوردار است که پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: الدنيا مَزرَعةُ الآخِرَةِ - یعنی دنیا مزرعه آخرت است.(عوالی اللآلی - 1/267/66)
هر چه این جا بکارید و هر گونه کاشته خود را زراعت کنید، در آخرت نیز همان را درو خواهید کرد.
به جرأت میتوان اذعان داشت که هیچ دین و مکتبی به حد اسلام به زندگی دنیوی توجه حکیمانه و عاقلانه ننموده است. تمامی احکام اسلام، از طهارت گرفته تا ازدواج تا تجارت تا حقوق فردی، جمعی، کیفری، جزایی و تا عبادات، همه مربوط به همین زندگی دنیوی و ساختار نیکو و احسن آن است.
رفاه و برخورداری از نعمات دنیوی نیز در اسلام نه تنها نکوهیده نیست، بلکه بسیار ارزنده نیز هست و حکمت همه احکام اسلام نیز برای بهرهوری و بهرهمندی درست از نعمات دنیا و زندگی در رفاه و امنیت و سلامت می باشد. اسلام با ثروت نیز مخالف نیست.
بلکه اسلام با تعلق و وابستگی پیدا کردن به دنیا، هدف گرفتن دنیا، بندگی نفس، تکثر گرایی، زیاده طلبی، خود بینی، تکبر و تفخر، طغیان به خاطر غنا و ثروت، کسب از راه حرام، اسراف و مخالف است که همه از حب دنیا نشأت می گیرد.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:حب الدنیا رأس کلّ خطیئة-یعنی محبت دنیاریشه همه خطاهاست. اسلام میخواهد انسان در عین حال که از همه مواهب دنیوی استفاده صحیح میبرد، بداند که اینها همه وسیله هستند و نه هدف. لذا عبد دنیا متاع فانی دنیا نگردد و آخرت نگر باشد.
۸۸۴
۱۵ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.