از تکبر تا سقوط
از #تکبر تا #سقوط
🔻 بخش دهم (آخر)
#ختم_قلب
دل های برخی به سبب تکبر، به گونه می شود که هر گونه حقی را باطل و باطلی را حق می شمارند؛ زیرا حق عامل بازدارنده ای نسبت به برخی از اندیشه ها و بینش ها و نگرش های رفتاری است.
از این رو شخص متکبر نمی تواند آن را بپذیرد. مخالفت با حق وی را به سوی باطل گرایش می دهد و در یک فرآیندی چنان می شود که نسبت به حق به طور خودکار واکنش منفی و بازدارنده انجام می دهد و آن را به درون حوزه احساس و تفکر خویش راه نمی دهد.
بر این اساس راه های ارتباطی خویش را با حقایق می بندد و مهر بر دل خویش می نهد.
از آن جایی که حق همواره برخاسته از خاستگاهی محکم و استوار است و ریشه های آن افزون بر پاکی و طهارت و طیب بودن، بر زمینی محکم قراردارد، استدلال و برهان اساس آن را تشکیل می دهد. این در حالی است که باطل یا اصولا خاستگاه استدلالی ندارد و یا خاستگاه استدلالی آن موهوم و تخیلی است تا تشابه به حق یافته و بتواند در دل های اهل استدلال جا باز کند.
ریشه ها و خاستگاه سست و بی بنیاد باطل است که اهل باطل چون متکبران را به سوی خویش می کشاند.
ایشان هنگامی که با دیگری از روش دیالیتک و جدلی استفاده می کند بنیاد استدلال و جدل ایشان امور ظنی و تخمینی است؛ زیرا مهر شدن دل ها اجازه نمی دهد تا گرایش به دلایل مسلط پیدا کنند و به ب...
🔻 بخش دهم (آخر)
#ختم_قلب
دل های برخی به سبب تکبر، به گونه می شود که هر گونه حقی را باطل و باطلی را حق می شمارند؛ زیرا حق عامل بازدارنده ای نسبت به برخی از اندیشه ها و بینش ها و نگرش های رفتاری است.
از این رو شخص متکبر نمی تواند آن را بپذیرد. مخالفت با حق وی را به سوی باطل گرایش می دهد و در یک فرآیندی چنان می شود که نسبت به حق به طور خودکار واکنش منفی و بازدارنده انجام می دهد و آن را به درون حوزه احساس و تفکر خویش راه نمی دهد.
بر این اساس راه های ارتباطی خویش را با حقایق می بندد و مهر بر دل خویش می نهد.
از آن جایی که حق همواره برخاسته از خاستگاهی محکم و استوار است و ریشه های آن افزون بر پاکی و طهارت و طیب بودن، بر زمینی محکم قراردارد، استدلال و برهان اساس آن را تشکیل می دهد. این در حالی است که باطل یا اصولا خاستگاه استدلالی ندارد و یا خاستگاه استدلالی آن موهوم و تخیلی است تا تشابه به حق یافته و بتواند در دل های اهل استدلال جا باز کند.
ریشه ها و خاستگاه سست و بی بنیاد باطل است که اهل باطل چون متکبران را به سوی خویش می کشاند.
ایشان هنگامی که با دیگری از روش دیالیتک و جدلی استفاده می کند بنیاد استدلال و جدل ایشان امور ظنی و تخمینی است؛ زیرا مهر شدن دل ها اجازه نمی دهد تا گرایش به دلایل مسلط پیدا کنند و به ب...
۱.۱k
۲۶ تیر ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.