💠 قائم به عقل
💠 قائم به عقل
🔸 در چنین دنیایی انسان با علم نمی تواند نجات پیدا كند، علم اندیشه است، علم نردبان خوبی است. این قرآن بوسیدنی است فرمود: ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾؛
یعنی اگر عالِم شدی، بالا برو #عاقل_بشو، نردبان در دست توست، #عاقل_بشو تا مشكل حلّ شود. در بخش های دیگر هم فرمود که در حالات عادی، عاقل مشكلش حلّ می شود؛ اما در حالات خطر، عاقل هم كار را از پیش نمی برد! پس چه کسی لازم است؟
🔸 مستحضرید حوادث عالم كه یكسان نیست كارهای جهان هم در یك اندازه نیست، بخشی از كارهاست كه مطابق آیه سوره مباركه «نحل» حلّ می شود كه ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ﴾؛
مثل یك پیشنماز، برای پیشنمازی همین عدل خوب است؛ اما در برخی از كارها از عادل كاری ساخته نیست. شخصی که عادل است برای پیشنمازی خوب است ولی وقتی پرونده های قضایی در دست اوست، این آیه سوره «نحل» مشكل را حل نمی كند، این آیه سوره مباركه «حدید» را می خواهد که ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾؛ باید قائم به قِسط باشد (این برای دو گروه).
🔸گروه سوم: اگر پرونده، پرونده میلیاردی بود اختلاسی بود، دیگر آن نه از پیشنماز مسجد ساخته است نه از قاضی عادل، از قاضی #قائم_به_قسط ساخته نیست، ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ﴾ را قرآن برای همین كارها ارائه فرموده، فرمود اگر پرونده میلیاردی بود اختلاسی بود، خطر بود، عده زیادی پشت آن بودند، آن عدلی كه برای پیشنمازی كافی است، اینجا كافی نیست، آن قیام به قِسطی كه برای پرونده های قضایی عادی كافی است، اینجا كافی نیست، بلکه ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ﴾؛ اصلا این را برای همین جا ارائه کردند.
🔸 عقل هم همین طور است؛ یك عقل است برای رفع نیازهای عادی که این كاملاً مشكل افراد عادی را حلّ می كند؛ اما یك وقت اگر كار مهم شد از عاقل كاری ساخته نیست. در آن بخش ها قرآن فرمود: ﴿لَعَلَّهُمْ یتَفَكَّرُونَ﴾؛ اما در این بخش می فرماید: ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾.
🔸ما در دنیا قومی به نام #قوم_عاقل نداریم؛ مثل قوم عاد و ثمود و عرب و عجم و لُر و ترك و اینها؛ این قوم از «قیام» است؛ یعنی آنها كه قائم بالعقل اند _ نه تنها عاقل اند، بلکه قائم بالعقل اند _ در هنگام خطر نجات پیدا می كنند.
وجود مبارك حضرت (سلام الله علیه) هم كه آمد جهان را اصلاح می كند، چون #قائم_بالعدل است اصلاح می كند، نه چون عادل است؛
این چند میلیارد را قائمِ بالعقل اداره می كند، قائمِ بالعدل اداره می كند.
↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/4igHM
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
#باز_نشر
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/02/14
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 در چنین دنیایی انسان با علم نمی تواند نجات پیدا كند، علم اندیشه است، علم نردبان خوبی است. این قرآن بوسیدنی است فرمود: ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾؛
یعنی اگر عالِم شدی، بالا برو #عاقل_بشو، نردبان در دست توست، #عاقل_بشو تا مشكل حلّ شود. در بخش های دیگر هم فرمود که در حالات عادی، عاقل مشكلش حلّ می شود؛ اما در حالات خطر، عاقل هم كار را از پیش نمی برد! پس چه کسی لازم است؟
🔸 مستحضرید حوادث عالم كه یكسان نیست كارهای جهان هم در یك اندازه نیست، بخشی از كارهاست كه مطابق آیه سوره مباركه «نحل» حلّ می شود كه ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ﴾؛
مثل یك پیشنماز، برای پیشنمازی همین عدل خوب است؛ اما در برخی از كارها از عادل كاری ساخته نیست. شخصی که عادل است برای پیشنمازی خوب است ولی وقتی پرونده های قضایی در دست اوست، این آیه سوره «نحل» مشكل را حل نمی كند، این آیه سوره مباركه «حدید» را می خواهد که ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾؛ باید قائم به قِسط باشد (این برای دو گروه).
🔸گروه سوم: اگر پرونده، پرونده میلیاردی بود اختلاسی بود، دیگر آن نه از پیشنماز مسجد ساخته است نه از قاضی عادل، از قاضی #قائم_به_قسط ساخته نیست، ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ﴾ را قرآن برای همین كارها ارائه فرموده، فرمود اگر پرونده میلیاردی بود اختلاسی بود، خطر بود، عده زیادی پشت آن بودند، آن عدلی كه برای پیشنمازی كافی است، اینجا كافی نیست، آن قیام به قِسطی كه برای پرونده های قضایی عادی كافی است، اینجا كافی نیست، بلکه ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ﴾؛ اصلا این را برای همین جا ارائه کردند.
🔸 عقل هم همین طور است؛ یك عقل است برای رفع نیازهای عادی که این كاملاً مشكل افراد عادی را حلّ می كند؛ اما یك وقت اگر كار مهم شد از عاقل كاری ساخته نیست. در آن بخش ها قرآن فرمود: ﴿لَعَلَّهُمْ یتَفَكَّرُونَ﴾؛ اما در این بخش می فرماید: ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾.
🔸ما در دنیا قومی به نام #قوم_عاقل نداریم؛ مثل قوم عاد و ثمود و عرب و عجم و لُر و ترك و اینها؛ این قوم از «قیام» است؛ یعنی آنها كه قائم بالعقل اند _ نه تنها عاقل اند، بلکه قائم بالعقل اند _ در هنگام خطر نجات پیدا می كنند.
وجود مبارك حضرت (سلام الله علیه) هم كه آمد جهان را اصلاح می كند، چون #قائم_بالعدل است اصلاح می كند، نه چون عادل است؛
این چند میلیارد را قائمِ بالعقل اداره می كند، قائمِ بالعدل اداره می كند.
↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/4igHM
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
#باز_نشر
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/02/14
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
۲.۵k
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.