💠 تقوای سخن
💠 تقوای سخن
🔸 این كسی كه #مقلدانه حركت می كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست.
این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می كند که هر جا می خواستند بگویند این مطلب #حق است می گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّةٍ﴾ و هر جا میخواستند بگویند این مطلب ناحق است می گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا فی آبائِنَا الْأَوَّلینَ﴾ اما دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، #عقل_و_فكر ندارند، چرا تابع آنها هستید؟!
🔸 این از بهترین معارف قرآن كریم است که فرمود انسان دو سیم خاردار دارد و دو طرف او بسته است: بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا حداقل طمأنینه و بخواهد رأی منفی بدهد الاّ ولابد باید #یقین داشته باشد یا طمأنینه؛ هم فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ هم فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ فرمود بالأخره می خواهی رأی بدهی، چیزی را اثبات كنی چیزی را نفی كنی، چیزی را تصدیق كنی چیزی را تكذیب كنی، این چنین نباشد كه در تصدیق و تكذیبت رها باشی، #اسلامی حرف بزنی و #جاهلی فكر كنی. اگر كسی برهان نداشت، سر تكان داد، امضا كرد و قیام و قعود داشت، این اسلامی حرف زد و جاهلی فكر كرد، او در قیامت با جاهلیت محشور می شود، برای اینكه برای تصدیق و تكذیب معیاری نداشت.
آپارات:
https://aparat.com/v/6etkH
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#باز_نشر
📚 سوره مبارکه ص جلسه 1
تاریخ: 1393/02/14
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 این كسی كه #مقلدانه حركت می كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست.
این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می كند که هر جا می خواستند بگویند این مطلب #حق است می گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّةٍ﴾ و هر جا میخواستند بگویند این مطلب ناحق است می گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا فی آبائِنَا الْأَوَّلینَ﴾ اما دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، #عقل_و_فكر ندارند، چرا تابع آنها هستید؟!
🔸 این از بهترین معارف قرآن كریم است که فرمود انسان دو سیم خاردار دارد و دو طرف او بسته است: بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا حداقل طمأنینه و بخواهد رأی منفی بدهد الاّ ولابد باید #یقین داشته باشد یا طمأنینه؛ هم فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ هم فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ فرمود بالأخره می خواهی رأی بدهی، چیزی را اثبات كنی چیزی را نفی كنی، چیزی را تصدیق كنی چیزی را تكذیب كنی، این چنین نباشد كه در تصدیق و تكذیبت رها باشی، #اسلامی حرف بزنی و #جاهلی فكر كنی. اگر كسی برهان نداشت، سر تكان داد، امضا كرد و قیام و قعود داشت، این اسلامی حرف زد و جاهلی فكر كرد، او در قیامت با جاهلیت محشور می شود، برای اینكه برای تصدیق و تكذیب معیاری نداشت.
آپارات:
https://aparat.com/v/6etkH
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#باز_نشر
📚 سوره مبارکه ص جلسه 1
تاریخ: 1393/02/14
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
۴۷.۶k
۰۷ اسفند ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.