بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
معنایی دیگر از یک حدیث نبوی :
چه پنداشتهای در بارهٔ حدیث - المؤمنُ مِرآةُ المؤمنِ - مؤمن آینهٔ مؤمن است؟!(كنز العمّال:(672ـ673)
بگذار از منظری دیگر با تو بگویم که این دو مؤمن یکسان نیستند! مؤمن اول ایمان آورنده ای است که آینهٔ مؤمن دیگر که اسم خداست شده است! به عبارتی این مؤمن که بر وجود آینه گون مؤمن دیگر میتابد، خود خداست. یکی ایمان آورنده است و دیگری خدایی است که بر او میتابد. چه مؤمن از اسماءالله است.
این حدیث بیان طریقت رستگاری است.اگر مؤمن واقعی گردی، اگر چون آینهای صیقلی شوی، اگر تمامیت تو تسلیم محض حق گردد، نور ذات و صفات آن مؤمن که خود خداست بر تو خواهد تابید. متخلق به اخلاق خدا خواهی شد.
چه آن کس که وجودش به تمامی پاک و آینه وار گشته، جز یادآور حقتعالی نخواهد بود.
میتوان در سکوت از او آموخت و با نگاه ِروح از انعکاس نورش بهرهمند شد.
این حدیث، حکایت نور و آینه است. چون آینه شوی نور خدا بر تو خواهد تابید. و این یک تعلیم بزرگ و در عین حال ارائه آسانترین مسیر نجات و رستگاری است. کافیست آینه شوی! همین! به هیچ فکر و خیالی نیاز نیست. و بدان کسی که تمام وجودش آینه گشته است یعنی برخوردار از نفسی بیخواهش و بیآرزو و ذهنی تسلیم و پذیراست.
معنایی دیگر از یک حدیث نبوی :
چه پنداشتهای در بارهٔ حدیث - المؤمنُ مِرآةُ المؤمنِ - مؤمن آینهٔ مؤمن است؟!(كنز العمّال:(672ـ673)
بگذار از منظری دیگر با تو بگویم که این دو مؤمن یکسان نیستند! مؤمن اول ایمان آورنده ای است که آینهٔ مؤمن دیگر که اسم خداست شده است! به عبارتی این مؤمن که بر وجود آینه گون مؤمن دیگر میتابد، خود خداست. یکی ایمان آورنده است و دیگری خدایی است که بر او میتابد. چه مؤمن از اسماءالله است.
این حدیث بیان طریقت رستگاری است.اگر مؤمن واقعی گردی، اگر چون آینهای صیقلی شوی، اگر تمامیت تو تسلیم محض حق گردد، نور ذات و صفات آن مؤمن که خود خداست بر تو خواهد تابید. متخلق به اخلاق خدا خواهی شد.
چه آن کس که وجودش به تمامی پاک و آینه وار گشته، جز یادآور حقتعالی نخواهد بود.
میتوان در سکوت از او آموخت و با نگاه ِروح از انعکاس نورش بهرهمند شد.
این حدیث، حکایت نور و آینه است. چون آینه شوی نور خدا بر تو خواهد تابید. و این یک تعلیم بزرگ و در عین حال ارائه آسانترین مسیر نجات و رستگاری است. کافیست آینه شوی! همین! به هیچ فکر و خیالی نیاز نیست. و بدان کسی که تمام وجودش آینه گشته است یعنی برخوردار از نفسی بیخواهش و بیآرزو و ذهنی تسلیم و پذیراست.
۵۸۷
۲۹ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.