بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت اول : به چه کسی رأی دهیم؟
آدمی، گمان دارد که آزادیهای بسیاری دارد، در حالی که اگر خوب بنگرد، فقط هنگام انتخاب بین دو یا چند گزینه آزادی دارد!
نتایج هر انتخابی نیز جبری میباشد؛ انتخاب خوب و حتی احسن، نتایج خوب و عالی دارد و انتخاب بد، نتایج بد دارد.
در هر انتخابی، لازم است عقلی را که به نور علم میبیند حاکم گردانیم تا هوای نفس غالب نگردد و به دور از جوّسازیها، شایعهها و هوچیگریهای سازماندهی شده، بتوانیم با بصیرت انتخاب کنیم.
امام خامنهای، شاخصهها را بیان نمودهاند و در روزهای آینده نیز بیان خواهند نمود. تشنگان قدرت و هوچیگرانِ مردم فریب، به سرعت خواهند گفت: منظور آقا، فلانی بود.! مراقب باشیم فریب نخوریم!
نه فقط انتخاب رئیس جمهور یا نمایندگان، بلکه هر انتخابی باید برای خدا باشد تا بهترین انتخاب باشد.
به کسی رأی دهید که برای خدا به میدان آمده، تقوا و البته تعهد و تخصص دارد و هدفش خدمت به مردم و این کشور و نظام میباشد.
بیشتر : آدمی گمان دارد که در هر امری اختیار دارد و یا دستکم از اختیارات بسیاری برخوردار میباشد؛ اما تنها آزادی و اختیاری که داده شده، در انتخاب میباشد و البته دامنۀ بسیاری وسیعی دارد، از انتخاب إله، معبود و ربّ گرفته، تا انتخاب دین، مکتب و امام، تا انتخاب همسر، شغل و دوست، تا انتخابات سیاسی برای اداره کشور، تا انتخاب چیزی برای خوردن یا نوشیدن.
انتخاب، فقط وقتی موضوعیت دارد که آدمی بتواند بین دو یا چند گزینه، یکی را برگزیند و البته نتایج انتخابش، در اختیار خودش نمیباشد، بلکه جبری است.
فرض کنید که تشنه شدهاید، حالت تشنگی جبری است؛ سپس بین آب آشامیدنی، یا نوشیدنی، یا مایهای مضرّ و خطرناک، یکی را برای رفع تشنگی انتخاب میکنید و آثار هر کدام در بدن شما جبری میباشد. هرگز نمیتوانید بگویید: من برای رفع تشنگی بگونهای که برایم مفید باشد، اسید مینوشم یا من دنیاگرایی و اطاعت از هوای نفس را انتخاب میکنم، تا به فرجام و آخرتی آباد برسم!
انتخاب رئیس جمهور یا نمایندگانی برای مجلس و شوراها نیز از این قاعده مستثنی نمیباشند؛ ما آزادیم و اختیار داریم که بین چند نامزد انتخاباتی، یکی را انتخاب کنیم و نتایج انتخاب ما جبری میباشد. هرگز نمیتوانیم بگوییم: من بر اساس هوای نفس و با تبعیت از جوّسازی ها، یا تخیلات واهی، فلانی را که میدانم ایمان، تقوا، تعهد، تخصص و صداقت ندارد و عشق قدرت خفهاش کرده و یا برای اهداف جناحی خود به میدان آمده انتخاب میکنم،(ادامه دارد...)
قسمت اول : به چه کسی رأی دهیم؟
آدمی، گمان دارد که آزادیهای بسیاری دارد، در حالی که اگر خوب بنگرد، فقط هنگام انتخاب بین دو یا چند گزینه آزادی دارد!
نتایج هر انتخابی نیز جبری میباشد؛ انتخاب خوب و حتی احسن، نتایج خوب و عالی دارد و انتخاب بد، نتایج بد دارد.
در هر انتخابی، لازم است عقلی را که به نور علم میبیند حاکم گردانیم تا هوای نفس غالب نگردد و به دور از جوّسازیها، شایعهها و هوچیگریهای سازماندهی شده، بتوانیم با بصیرت انتخاب کنیم.
امام خامنهای، شاخصهها را بیان نمودهاند و در روزهای آینده نیز بیان خواهند نمود. تشنگان قدرت و هوچیگرانِ مردم فریب، به سرعت خواهند گفت: منظور آقا، فلانی بود.! مراقب باشیم فریب نخوریم!
نه فقط انتخاب رئیس جمهور یا نمایندگان، بلکه هر انتخابی باید برای خدا باشد تا بهترین انتخاب باشد.
به کسی رأی دهید که برای خدا به میدان آمده، تقوا و البته تعهد و تخصص دارد و هدفش خدمت به مردم و این کشور و نظام میباشد.
بیشتر : آدمی گمان دارد که در هر امری اختیار دارد و یا دستکم از اختیارات بسیاری برخوردار میباشد؛ اما تنها آزادی و اختیاری که داده شده، در انتخاب میباشد و البته دامنۀ بسیاری وسیعی دارد، از انتخاب إله، معبود و ربّ گرفته، تا انتخاب دین، مکتب و امام، تا انتخاب همسر، شغل و دوست، تا انتخابات سیاسی برای اداره کشور، تا انتخاب چیزی برای خوردن یا نوشیدن.
انتخاب، فقط وقتی موضوعیت دارد که آدمی بتواند بین دو یا چند گزینه، یکی را برگزیند و البته نتایج انتخابش، در اختیار خودش نمیباشد، بلکه جبری است.
فرض کنید که تشنه شدهاید، حالت تشنگی جبری است؛ سپس بین آب آشامیدنی، یا نوشیدنی، یا مایهای مضرّ و خطرناک، یکی را برای رفع تشنگی انتخاب میکنید و آثار هر کدام در بدن شما جبری میباشد. هرگز نمیتوانید بگویید: من برای رفع تشنگی بگونهای که برایم مفید باشد، اسید مینوشم یا من دنیاگرایی و اطاعت از هوای نفس را انتخاب میکنم، تا به فرجام و آخرتی آباد برسم!
انتخاب رئیس جمهور یا نمایندگانی برای مجلس و شوراها نیز از این قاعده مستثنی نمیباشند؛ ما آزادیم و اختیار داریم که بین چند نامزد انتخاباتی، یکی را انتخاب کنیم و نتایج انتخاب ما جبری میباشد. هرگز نمیتوانیم بگوییم: من بر اساس هوای نفس و با تبعیت از جوّسازی ها، یا تخیلات واهی، فلانی را که میدانم ایمان، تقوا، تعهد، تخصص و صداقت ندارد و عشق قدرت خفهاش کرده و یا برای اهداف جناحی خود به میدان آمده انتخاب میکنم،(ادامه دارد...)
۸۰۲
۱۴ خرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.