🔴 پرسش:(سئوال خیلی از بچه ها و جوونا در عصر پوچی)
🔴 پرسش:(سئوال خیلی از بچه ها و جوونا در عصر پوچی)
خداوند چگونه به وجود آمده است⁉ ️
🔵 پاسخ:
"هو الاول و الاخر"
🔷 این سؤال از این فرض اشتباه ناشی شده که تصور میشود هر #موجود نیاز به علت دارد، در حالی که جمله و فرض صحیح این است که هر #پدیده به علت نیاز دارد، یعنی چیزی که نبوده و وجود یافته است، وجودش نیاز به علت دارد. پس هر موجودی نیاز به آفریدگار ندارد تا بگوییم خدا هم یکی از موجودات است پس آفریدگار او کیست! بلکه هر آفریده ای آفریدگار میخواهد و خدا آفریده نیست تا به حکم این قانون آفریدگار بخواهد. کاملاً روشن است موجودی که همیشه بوده و هیچ گاه معدوم نبوده تا به وجود آید، نیاز به آفریده و علت نیز نخواهد داشت و اصلا به وجود نیامده تا بگوییم این امر چگونه بوده است.
🔹 این سؤال درباره موجوداتی مطرح است که مخلوق اند و خداوند آنها را آفریده است. اما درباره خداوند که آفریدگار و خالق همه موجودات است مطرح نیست.
طرح این سؤال مثل این است که کسی بپرسد: در روغن چگونه چربی وجود دارد! روغن ذاتاً چرب است و معنا ندارد روغن را کسی چرب کند. همان طور که چربی برای روغن و نور برای خورشید و وجود برای وجود، #ذاتی است، وجود برای خدا هم ذاتی است. چیزی که ذاتی است علّت نمی خواهد. یعنی درست نیست کسی بگوید چرا روغن چرب است؟ چربی عین روغن است، به طوری که اگر چربی روغن را از آن بگیریم دیگر چیزی درظرف باقی نمی ماند.
به عبارت دیگر: دو چیز نداریم که یکی روغن و دیگری چربی باشد، بلکه چربی عین روغن است. نه می شود روغن را چرب کرد و نه می شود چربی را از روغن گرفت.
🔶 خداوند نیز عین وجود است. وجود عین خدا است. او هستی مطلق است و چیزی نیست که یک زمان نبوده و بعد او را وجود داده باشند. وجود او ازلی و ابدی است.
🔸 شهید مطهری (ره ) می گوید: کسانی که می گویند: "اگر طبق قانون علّیّت و معلولیّت، برای جهان خدا را اثبات کنیم، برای خدا نیز علّت را باید اثبات کنیم" در بحث خلط می کنند. مضمون قانون علت و معلول این نیست که هرموجودی علّت می خواهد، بلکه این است که هر #حادثه ای علّتی دارد، یعنی چیزی که (نبود و شد) برای پیدایش وی علتی ضروری است. ولی خدا #حادث و #پدیده نیست که احتیاج به علّت داشته باشد. (مجموعه آثار مطهری، ج۶)
خداوند چگونه به وجود آمده است⁉ ️
🔵 پاسخ:
"هو الاول و الاخر"
🔷 این سؤال از این فرض اشتباه ناشی شده که تصور میشود هر #موجود نیاز به علت دارد، در حالی که جمله و فرض صحیح این است که هر #پدیده به علت نیاز دارد، یعنی چیزی که نبوده و وجود یافته است، وجودش نیاز به علت دارد. پس هر موجودی نیاز به آفریدگار ندارد تا بگوییم خدا هم یکی از موجودات است پس آفریدگار او کیست! بلکه هر آفریده ای آفریدگار میخواهد و خدا آفریده نیست تا به حکم این قانون آفریدگار بخواهد. کاملاً روشن است موجودی که همیشه بوده و هیچ گاه معدوم نبوده تا به وجود آید، نیاز به آفریده و علت نیز نخواهد داشت و اصلا به وجود نیامده تا بگوییم این امر چگونه بوده است.
🔹 این سؤال درباره موجوداتی مطرح است که مخلوق اند و خداوند آنها را آفریده است. اما درباره خداوند که آفریدگار و خالق همه موجودات است مطرح نیست.
طرح این سؤال مثل این است که کسی بپرسد: در روغن چگونه چربی وجود دارد! روغن ذاتاً چرب است و معنا ندارد روغن را کسی چرب کند. همان طور که چربی برای روغن و نور برای خورشید و وجود برای وجود، #ذاتی است، وجود برای خدا هم ذاتی است. چیزی که ذاتی است علّت نمی خواهد. یعنی درست نیست کسی بگوید چرا روغن چرب است؟ چربی عین روغن است، به طوری که اگر چربی روغن را از آن بگیریم دیگر چیزی درظرف باقی نمی ماند.
به عبارت دیگر: دو چیز نداریم که یکی روغن و دیگری چربی باشد، بلکه چربی عین روغن است. نه می شود روغن را چرب کرد و نه می شود چربی را از روغن گرفت.
🔶 خداوند نیز عین وجود است. وجود عین خدا است. او هستی مطلق است و چیزی نیست که یک زمان نبوده و بعد او را وجود داده باشند. وجود او ازلی و ابدی است.
🔸 شهید مطهری (ره ) می گوید: کسانی که می گویند: "اگر طبق قانون علّیّت و معلولیّت، برای جهان خدا را اثبات کنیم، برای خدا نیز علّت را باید اثبات کنیم" در بحث خلط می کنند. مضمون قانون علت و معلول این نیست که هرموجودی علّت می خواهد، بلکه این است که هر #حادثه ای علّتی دارد، یعنی چیزی که (نبود و شد) برای پیدایش وی علتی ضروری است. ولی خدا #حادث و #پدیده نیست که احتیاج به علّت داشته باشد. (مجموعه آثار مطهری، ج۶)
۱.۱k
۰۶ فروردین ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.