بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله: السُّؤالُ نِصفُ العِلمِ - پرسيدن، نيمى از دانش است. (كنز العمّال: 29260)
حُسنُ السؤالِ نِصفُ العِلم - خوب پرسيدن نيمى از دانش است (كنز العمّال: 29262)
امیراالمؤمنین، امام علی علیه السلام: القُلوبُ أقفالٌ مَفاتِحُها السُّـؤالُ - دلها، قفلهايى هستند كه كليدهاى آنها پرسيدن است. (غرر الحكم: 1426)
سَلْ عَمّا لا بُدَّ لكَ مِن عِلمِهِ و لا تُعذَرُ في جَهلِهِ - سؤال كن آنچه را كه بايد بدانى و درندانستنش معذور نيستى. (غرر الحكم: 5595)
إذا سَألتَ فَاسأل تَفَقُّها و لا تَسألْ تَعَنُّتا؛ فإنَّ الجاهِلَ المُتَعَلِّمَ شَبيهٌ بالعالِمِ ، و إنَّ العالِمَ المُتَعَسِّفَ شَبيهٌ بالجاهِلِ - هرگاه پرسشى كردى، براى دانا شدن بپرس و به منظور درمانده كردن سؤال نكن ؛ زيرا شخص نادانى كه در پى آموختن باشد، همچون عالِم است و عالِمى كه در بيراهه قدم بنهد، مانند جاهل است.(غرر الحكم: 4147)
شرح مختصر : آدمی از لحظهای که به دنیا می آید و سپس چشمش میبیند و گوشش می شنود و اعضای بدنش به حرکت در می آید،تا لحظهای که چشم از این جهان فرو میبندد، به دنبال یافتن پاسخ برای پرسشهای خود می باشد و هر چه میکند نیز برای دستیابی به پاسخها می باشد؛ و البته هر چه رشد یابد، پرسش های بیشتری برایش مطرح می گردد.
به قول علامه محمدتقی جعفری رحمة الله علیه: حیات معقول، یعنی انسان عاقل سؤال دارد؛ پس کسی که سؤال ندارد، عقل ندارد!
پرسش و پاسخ، همیشه در قالب الفاظ و کلام طرح نمیشوند؛ گاه انسان با یک نگاه به طبیعت، به یک صحنه، به یک رفتار، به یک واقعۀ تاریخی، به حوادث و پاسخ بسیاری از پرسشهای خود را مییابد.
همانگونه که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:دلها، قفلهايى هستند كه كليد هاى آنها پرسيدن است؛ اما باید دقت نمود که چه چیزی قفل دل شده است و برای بازکردن آن کوشش نمود.
از اینرو، نباید ذهن را به پرسشی که پاسخش کارآیی ندارد وهیچ قفلی را باز نمیکند مشغول داشت و هم چنین نباید گمان نمود که به هر سؤال و شبههای، باید پاسخ داد!
برخی، میپرسند تا بدانند و گره از کارِ فرو بستهای باز کنند - برخی دیگر می پرسند تا ابراز وجود کنند - برخی دیگر میپرسند تا مجلس را بر هم زنند یا به خیال خودشان، مخاطب را درمانده سازند - برخی دیگر می پرسند تا شبهه افکنی کنند و لذا، نه هر پرسشی ارزش طرح کردن دارد و نه هر پرسشی، ارزش پاسخ دارد.(ص 1)
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله: السُّؤالُ نِصفُ العِلمِ - پرسيدن، نيمى از دانش است. (كنز العمّال: 29260)
حُسنُ السؤالِ نِصفُ العِلم - خوب پرسيدن نيمى از دانش است (كنز العمّال: 29262)
امیراالمؤمنین، امام علی علیه السلام: القُلوبُ أقفالٌ مَفاتِحُها السُّـؤالُ - دلها، قفلهايى هستند كه كليدهاى آنها پرسيدن است. (غرر الحكم: 1426)
سَلْ عَمّا لا بُدَّ لكَ مِن عِلمِهِ و لا تُعذَرُ في جَهلِهِ - سؤال كن آنچه را كه بايد بدانى و درندانستنش معذور نيستى. (غرر الحكم: 5595)
إذا سَألتَ فَاسأل تَفَقُّها و لا تَسألْ تَعَنُّتا؛ فإنَّ الجاهِلَ المُتَعَلِّمَ شَبيهٌ بالعالِمِ ، و إنَّ العالِمَ المُتَعَسِّفَ شَبيهٌ بالجاهِلِ - هرگاه پرسشى كردى، براى دانا شدن بپرس و به منظور درمانده كردن سؤال نكن ؛ زيرا شخص نادانى كه در پى آموختن باشد، همچون عالِم است و عالِمى كه در بيراهه قدم بنهد، مانند جاهل است.(غرر الحكم: 4147)
شرح مختصر : آدمی از لحظهای که به دنیا می آید و سپس چشمش میبیند و گوشش می شنود و اعضای بدنش به حرکت در می آید،تا لحظهای که چشم از این جهان فرو میبندد، به دنبال یافتن پاسخ برای پرسشهای خود می باشد و هر چه میکند نیز برای دستیابی به پاسخها می باشد؛ و البته هر چه رشد یابد، پرسش های بیشتری برایش مطرح می گردد.
به قول علامه محمدتقی جعفری رحمة الله علیه: حیات معقول، یعنی انسان عاقل سؤال دارد؛ پس کسی که سؤال ندارد، عقل ندارد!
پرسش و پاسخ، همیشه در قالب الفاظ و کلام طرح نمیشوند؛ گاه انسان با یک نگاه به طبیعت، به یک صحنه، به یک رفتار، به یک واقعۀ تاریخی، به حوادث و پاسخ بسیاری از پرسشهای خود را مییابد.
همانگونه که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:دلها، قفلهايى هستند كه كليد هاى آنها پرسيدن است؛ اما باید دقت نمود که چه چیزی قفل دل شده است و برای بازکردن آن کوشش نمود.
از اینرو، نباید ذهن را به پرسشی که پاسخش کارآیی ندارد وهیچ قفلی را باز نمیکند مشغول داشت و هم چنین نباید گمان نمود که به هر سؤال و شبههای، باید پاسخ داد!
برخی، میپرسند تا بدانند و گره از کارِ فرو بستهای باز کنند - برخی دیگر می پرسند تا ابراز وجود کنند - برخی دیگر میپرسند تا مجلس را بر هم زنند یا به خیال خودشان، مخاطب را درمانده سازند - برخی دیگر می پرسند تا شبهه افکنی کنند و لذا، نه هر پرسشی ارزش طرح کردن دارد و نه هر پرسشی، ارزش پاسخ دارد.(ص 1)
۴۲۱
۱۸ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.