تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیات 57 و 58
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلاً إِذَا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ (57)
وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلاً بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ (58)
ترجمه :
و همين كه (از سوى بت پرستان) درباره عيسى بن مريم مثالى زده شد (كه اگر معبودان غير خدا هيزم دوزخند پس عيسى نيز كه معبود است دوزخى است) ناگهان قوم تو در پى آن فرياد تمسخر بر داشتند.
و گفتند: آيا خدايان ما بهترند يا او؟ (اگر عيسى كه از معبودهاى ما بهتر است در جهنّم باشد، به جهنّم رفتن ما و معبودهايمان چندان مهم نيست.)اين مثال را براى تو جز از راه جدل نزدند بلكه آنان قومى جدل پيشه اند.
نکته ها:
هنگامى كه آيه 98 سوره ى انبياء نازل شد كه «انّكم و ما تعبدون من دون اللّه حصب جهنّم» بت پرستان، همراه با بت ها و معبودان، هيزم جهنّم قرار خواهند گرفت، شخصى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله پرسيد: اگر چنين است عيسى و عُزير نيز معبود نصارى و يهود هستند و طبق اين آيه عيسى و عُزير هيزم جهنّم خواهند بود و اگر عيسى در دوزخ است ما و بت ها آن جهنّم را مى پذيريم. كفّار هلهله كردند و خنديدند. پيامبر فرمود: از انسان ها معبودانى به دوزخ مى روند كه بخواهند معبود باشند، نظير فرعون ولى عيسى و عزير هرگز حاضر به معبود شدن نبودند. به علاوه در ادامه ى همان سوره، حساب اين افراد برجسته از حساب بت ها جدا شده است، چنانكه مى فرمايد: «انّ الّذين سَبقت لهم منّا الحسنى اولئك عنها مبعدون» اين بندگان خدا (كه حاضر نبودند معبود قرار گيرند) و از طرف ما وعده نيك به آنان داده شده از دوزخ دورند. به هر حال مشركان عيسى را مَثَل زدند و خنديدند و فكر كردند پيامبر جوابى ندارد ولى تشبيه عيسى به بت ها، جدلى بيش نيست.
اصرار قرآن بر اينكه حضرت عيسى را فرزند مريم معرّفى كند، براى جلوگيرى از غلّو و فرزند خدا دانستن اوست.
تنها نامى كه از زنان در قرآن آمده، نام مريم است. باقى زنان با نام بيان نشده اند، همچون مادر موسى «امّ موسى»(25)، خواهر موسى «اخته»(26)، همسر عمران «امرأة عمران»(27)، همسر فرعون «امرأة فرعون»(28)، همسر عزيز مصر «امرأة العزيز»(29)، همسر لوط «امرأة لوط»(30)، همسر ابولهب «امرأته حمّالة الحطب»(31)، همسران پيامبر «نساء النبى»(32)، همسر نوح «امرأة نوح»(33) و خانمى كه بافندگى مى كرد. «التى نقضت غزلها»(34)
-----
25) قصص، 7.
26) قصص، 11.
27) آل عمران، 35.
28) قصص، 9.
29) يوسف، 30.
30) تحريم، 10.
31) تبّت، 2.
32) احزاب، 30.
33) تحريم، 10.
34) نحل، 99.
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیات 57 و 58
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلاً إِذَا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ (57)
وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ مَا ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلاً بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ (58)
ترجمه :
و همين كه (از سوى بت پرستان) درباره عيسى بن مريم مثالى زده شد (كه اگر معبودان غير خدا هيزم دوزخند پس عيسى نيز كه معبود است دوزخى است) ناگهان قوم تو در پى آن فرياد تمسخر بر داشتند.
و گفتند: آيا خدايان ما بهترند يا او؟ (اگر عيسى كه از معبودهاى ما بهتر است در جهنّم باشد، به جهنّم رفتن ما و معبودهايمان چندان مهم نيست.)اين مثال را براى تو جز از راه جدل نزدند بلكه آنان قومى جدل پيشه اند.
نکته ها:
هنگامى كه آيه 98 سوره ى انبياء نازل شد كه «انّكم و ما تعبدون من دون اللّه حصب جهنّم» بت پرستان، همراه با بت ها و معبودان، هيزم جهنّم قرار خواهند گرفت، شخصى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله پرسيد: اگر چنين است عيسى و عُزير نيز معبود نصارى و يهود هستند و طبق اين آيه عيسى و عُزير هيزم جهنّم خواهند بود و اگر عيسى در دوزخ است ما و بت ها آن جهنّم را مى پذيريم. كفّار هلهله كردند و خنديدند. پيامبر فرمود: از انسان ها معبودانى به دوزخ مى روند كه بخواهند معبود باشند، نظير فرعون ولى عيسى و عزير هرگز حاضر به معبود شدن نبودند. به علاوه در ادامه ى همان سوره، حساب اين افراد برجسته از حساب بت ها جدا شده است، چنانكه مى فرمايد: «انّ الّذين سَبقت لهم منّا الحسنى اولئك عنها مبعدون» اين بندگان خدا (كه حاضر نبودند معبود قرار گيرند) و از طرف ما وعده نيك به آنان داده شده از دوزخ دورند. به هر حال مشركان عيسى را مَثَل زدند و خنديدند و فكر كردند پيامبر جوابى ندارد ولى تشبيه عيسى به بت ها، جدلى بيش نيست.
اصرار قرآن بر اينكه حضرت عيسى را فرزند مريم معرّفى كند، براى جلوگيرى از غلّو و فرزند خدا دانستن اوست.
تنها نامى كه از زنان در قرآن آمده، نام مريم است. باقى زنان با نام بيان نشده اند، همچون مادر موسى «امّ موسى»(25)، خواهر موسى «اخته»(26)، همسر عمران «امرأة عمران»(27)، همسر فرعون «امرأة فرعون»(28)، همسر عزيز مصر «امرأة العزيز»(29)، همسر لوط «امرأة لوط»(30)، همسر ابولهب «امرأته حمّالة الحطب»(31)، همسران پيامبر «نساء النبى»(32)، همسر نوح «امرأة نوح»(33) و خانمى كه بافندگى مى كرد. «التى نقضت غزلها»(34)
-----
25) قصص، 7.
26) قصص، 11.
27) آل عمران، 35.
28) قصص، 9.
29) يوسف، 30.
30) تحريم، 10.
31) تبّت، 2.
32) احزاب، 30.
33) تحريم، 10.
34) نحل، 99.
۱.۶k
۲۴ مرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.