تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 18 و 19
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَي الْحَنَاجِرِ كَاظِمِينَ مَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ حَمِيمٍ وَلَا شَفِيعٍ يُطَاعُ (18)
يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ (19)
ترجمه :
(اى پيامبر!) مردم را از روز نزديك (قيامت) هشدار ده، آن گاه كه (از شدّت وحشت) جان ها به گلوگاه رسد، در حالى كه اندوه خويش فرو مى برند، (در آن روز) براى ستمكاران هيچ دوست دلسوز و هيچ شفاعت گرى كه سخنش پذيرفته باشد وجود ندارد.
خداوند از خيانت چشم ها و آن چه دل ها مخفى مى كنند، آگاه است.
نکته ها:
«أزفة» به معناى نزديك شونده است و مراد از روزِ نزديك، روز قيامت است. چنانكه در جاى ديگر نيز مى فرمايد: «انّهم يرونه بعيداً و نراهُ قريباً»(87)
«كاظمين» از «كظم» به معناى بستن در مشك است و «كاظم» به كسى گويند كه از درون ناراحت است ولى لب فرو مى بندد و خشم و ناراحتى خود را كنترل مى كند.
نگاه به نامحرم، نگاه تحقيرآميز به ديگران و نگاه براى تشويق به فساد، از نمونه هاى خيانت چشم است.
از امام صادق عليه السلام درباره آيه «يعلم خائنة الاعين» پرسيدند، حضرت فرمود: مراد نگاه هاى زير چشمى است. «ينظر الى الشى ء و كانّه لا ينظر فذلك خائنة الاعين»(88)
امام كاظم عليه السلام فرمود: هيچ مؤمنى نيست كه بعد از گناه ناراحت نشود و اگر ناراحت نشد مؤمن نيست و شفاعت براى او نيست و او ظالم است. سپس اين آيه «ما للظالمين من حميم و لا شفيع يطاع» را تلاوت فرمودند.(89)
87) معارج، 6 - 7.
88) تفسير نورالثقلين.
89) تفسير نورالثقلين.
پیامها :
- مرگ و قيامت نزديك است، خود را آماده كنيم. «يوم الآزفة»
- مجرم در قيامت ،نه مى ميرد و نه راحت مى شود. «اذ القلوب لدى الحناجر» (در جاى ديگر مى خوانيم: «و يأتيه الموت من كل مكان و ما هو بميّت»(90) از هر سو مرگ به سراغش مى آيد ولى نمى ميرد.)
- در قيامت، وجود مجرمان مملو از حسرت و اندوه است ولى نمى توانند اظهار كنند. «كاظمين»
- مجرم در قيامت تنها است. (نه دوست صميمى دارد و نه واسطه صاحب نفوذ). «ما للظالمين من حميم و لا شفيع»
- ارزش ها بر اساس انگيزه هاست. يك نگاه با انگيزه هاى متفاوت مى تواند عبادت باشد و يا خيانت باشد. «خائنة الاعين»
- ايمان به اينكه خداوند باطن همه چيز را مى داند انسان را از ظلم باز مى دارد. «ما للظالمين من حميم... يعلم خائنة الاعين»
- علم خداوند تنها به ظاهر نيست، او باطن را هم مى داند. «خائنة الاعين و ما تخفى الصّدور»
90) ابراهيم، 17.
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 18 و 19
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَي الْحَنَاجِرِ كَاظِمِينَ مَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ حَمِيمٍ وَلَا شَفِيعٍ يُطَاعُ (18)
يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ (19)
ترجمه :
(اى پيامبر!) مردم را از روز نزديك (قيامت) هشدار ده، آن گاه كه (از شدّت وحشت) جان ها به گلوگاه رسد، در حالى كه اندوه خويش فرو مى برند، (در آن روز) براى ستمكاران هيچ دوست دلسوز و هيچ شفاعت گرى كه سخنش پذيرفته باشد وجود ندارد.
خداوند از خيانت چشم ها و آن چه دل ها مخفى مى كنند، آگاه است.
نکته ها:
«أزفة» به معناى نزديك شونده است و مراد از روزِ نزديك، روز قيامت است. چنانكه در جاى ديگر نيز مى فرمايد: «انّهم يرونه بعيداً و نراهُ قريباً»(87)
«كاظمين» از «كظم» به معناى بستن در مشك است و «كاظم» به كسى گويند كه از درون ناراحت است ولى لب فرو مى بندد و خشم و ناراحتى خود را كنترل مى كند.
نگاه به نامحرم، نگاه تحقيرآميز به ديگران و نگاه براى تشويق به فساد، از نمونه هاى خيانت چشم است.
از امام صادق عليه السلام درباره آيه «يعلم خائنة الاعين» پرسيدند، حضرت فرمود: مراد نگاه هاى زير چشمى است. «ينظر الى الشى ء و كانّه لا ينظر فذلك خائنة الاعين»(88)
امام كاظم عليه السلام فرمود: هيچ مؤمنى نيست كه بعد از گناه ناراحت نشود و اگر ناراحت نشد مؤمن نيست و شفاعت براى او نيست و او ظالم است. سپس اين آيه «ما للظالمين من حميم و لا شفيع يطاع» را تلاوت فرمودند.(89)
87) معارج، 6 - 7.
88) تفسير نورالثقلين.
89) تفسير نورالثقلين.
پیامها :
- مرگ و قيامت نزديك است، خود را آماده كنيم. «يوم الآزفة»
- مجرم در قيامت ،نه مى ميرد و نه راحت مى شود. «اذ القلوب لدى الحناجر» (در جاى ديگر مى خوانيم: «و يأتيه الموت من كل مكان و ما هو بميّت»(90) از هر سو مرگ به سراغش مى آيد ولى نمى ميرد.)
- در قيامت، وجود مجرمان مملو از حسرت و اندوه است ولى نمى توانند اظهار كنند. «كاظمين»
- مجرم در قيامت تنها است. (نه دوست صميمى دارد و نه واسطه صاحب نفوذ). «ما للظالمين من حميم و لا شفيع»
- ارزش ها بر اساس انگيزه هاست. يك نگاه با انگيزه هاى متفاوت مى تواند عبادت باشد و يا خيانت باشد. «خائنة الاعين»
- ايمان به اينكه خداوند باطن همه چيز را مى داند انسان را از ظلم باز مى دارد. «ما للظالمين من حميم... يعلم خائنة الاعين»
- علم خداوند تنها به ظاهر نيست، او باطن را هم مى داند. «خائنة الاعين و ما تخفى الصّدور»
90) ابراهيم، 17.
۱.۲k
۱۲ فروردین ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.