تحلیل واقعه عاشورا
محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر
در ایام ماه محرم هر شب مطالبی از کتاب ارزشمند تحلیل واقعه عاشورا از آثار علامه شهید مرتضی مطهری را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
تحلیل واقعه عاشورا
(ادامه مطلب از شب گذشته)
سیاست بنىامیه: حفظ ظاهر و از بین بردن محتواى اسلام
آنچه که بنى امیه در صدر اسلام به وجود آوردند [ این بود که] در عین حفظ شعائر اسلامى و ظواهر اسلامى [ محتواى اسلام را از بین برده بودند.] در زمان آنها بانگ اذان از زمان پیغمبر بلندتر بود یعنى بالاى مأذنهها بیشتر اذان مىگفتند، مسجد و مناره و مأذنه از زمان پیغمبر بیشتر بود. جمعیتى که در حج شرکت مىکردند، انبوه جمعیت در زمان بنىامیه از زمان پیغمبر بیشتر بود. صفهاى نماز جماعت در زمان آنها از صفوف جماعت در زمان پیغمبر درازتر و طولانىتر بود. ظاهر ماه رمضان در زمان آنها از زمان پیغمبر محفوظتر بود. ظواهر کاملاً محفوظ بود، اما آن روحها، آن معناها، آن حقیقتها، آن خلوصها، آن توحیدها، آن عدالتها، آن امر به معروف و نهى از منکرها، آن صفاى اخلاقها، از آنها دیگر خبرى نبود. على فرمود: لُبِسَ الْإِسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلوبا35 جامه اسلام را مىپوشند (و از تن بیرون نمىکنند) ولى مانند پوستینى که آن را وارونه پوشیده باشند. پوستین خصلتش گرمى و زیبایى آن است ولى این در صورتى است که آن را درست بپوشند، اگر وارونه بپوشند و پشمها بیرون باشد اولا سرد است و ثانیا یک شىء موحش است که هر کس مىبیند خیال مىکند یک خرس راه مىرود.
در تعبیر دیگرى که راجع به بنىامیه دارد، مىفرماید: یُکْفَأُ فیهِ الْإِسْلامُ کَما یُکْفَأُ الْإِناءُ بِما فیهِ36. تعبیرْ خیلى عالى است. این ظرف پر از آب را کج مىکنند، آبهایش که محتواى ظرف است مىریزد، ظرف خالى باقى مىماند. هر کس که ظرف را نگاه مىکند مىبیند خیلى خوب است ولى نمىداند ظرف که ارزشى ندارد، ظرف براى محتواست. محتوا را از ظرف مىگیرند و ظرفِ تنها را براى مردم باقى مىگذارند.
آنها چه کردند؟ امام حسین وقتى که مظالم و مفاسد بنىامیه را شرح مىدهد همه این نکات در کلام او منعکس است: ایهاالناس ظلم اینها را ببینید، تبعیضهاى اینها را ببینید، استیثارهاى اینها را ببینید. ایهاالناس اینها مردم را به دو دسته قسمت کردند: مردمى برخوردار و خورنده، و مردمى مظلوم و مستضعف. ایهاالناس ببینید فساد اخلاق را به کجا رساندهاند! کار فساد اخلاق به جایى رسیده که قهرمان فساد اخلاق، آن که از او فاسدالاخلاقتر نیست در رأس جامعه اسلامى قرار گرفته است. علنا شراب مىخورد، علنا سگبازى مىکند، علنا قمار مىکند، علنا زنا مىکند، با محارم خودش زنا مىکند.
ادامه مطلب را فردا شب ببینیم
در ایام ماه محرم هر شب مطالبی از کتاب ارزشمند تحلیل واقعه عاشورا از آثار علامه شهید مرتضی مطهری را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
تحلیل واقعه عاشورا
(ادامه مطلب از شب گذشته)
سیاست بنىامیه: حفظ ظاهر و از بین بردن محتواى اسلام
آنچه که بنى امیه در صدر اسلام به وجود آوردند [ این بود که] در عین حفظ شعائر اسلامى و ظواهر اسلامى [ محتواى اسلام را از بین برده بودند.] در زمان آنها بانگ اذان از زمان پیغمبر بلندتر بود یعنى بالاى مأذنهها بیشتر اذان مىگفتند، مسجد و مناره و مأذنه از زمان پیغمبر بیشتر بود. جمعیتى که در حج شرکت مىکردند، انبوه جمعیت در زمان بنىامیه از زمان پیغمبر بیشتر بود. صفهاى نماز جماعت در زمان آنها از صفوف جماعت در زمان پیغمبر درازتر و طولانىتر بود. ظاهر ماه رمضان در زمان آنها از زمان پیغمبر محفوظتر بود. ظواهر کاملاً محفوظ بود، اما آن روحها، آن معناها، آن حقیقتها، آن خلوصها، آن توحیدها، آن عدالتها، آن امر به معروف و نهى از منکرها، آن صفاى اخلاقها، از آنها دیگر خبرى نبود. على فرمود: لُبِسَ الْإِسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلوبا35 جامه اسلام را مىپوشند (و از تن بیرون نمىکنند) ولى مانند پوستینى که آن را وارونه پوشیده باشند. پوستین خصلتش گرمى و زیبایى آن است ولى این در صورتى است که آن را درست بپوشند، اگر وارونه بپوشند و پشمها بیرون باشد اولا سرد است و ثانیا یک شىء موحش است که هر کس مىبیند خیال مىکند یک خرس راه مىرود.
در تعبیر دیگرى که راجع به بنىامیه دارد، مىفرماید: یُکْفَأُ فیهِ الْإِسْلامُ کَما یُکْفَأُ الْإِناءُ بِما فیهِ36. تعبیرْ خیلى عالى است. این ظرف پر از آب را کج مىکنند، آبهایش که محتواى ظرف است مىریزد، ظرف خالى باقى مىماند. هر کس که ظرف را نگاه مىکند مىبیند خیلى خوب است ولى نمىداند ظرف که ارزشى ندارد، ظرف براى محتواست. محتوا را از ظرف مىگیرند و ظرفِ تنها را براى مردم باقى مىگذارند.
آنها چه کردند؟ امام حسین وقتى که مظالم و مفاسد بنىامیه را شرح مىدهد همه این نکات در کلام او منعکس است: ایهاالناس ظلم اینها را ببینید، تبعیضهاى اینها را ببینید، استیثارهاى اینها را ببینید. ایهاالناس اینها مردم را به دو دسته قسمت کردند: مردمى برخوردار و خورنده، و مردمى مظلوم و مستضعف. ایهاالناس ببینید فساد اخلاق را به کجا رساندهاند! کار فساد اخلاق به جایى رسیده که قهرمان فساد اخلاق، آن که از او فاسدالاخلاقتر نیست در رأس جامعه اسلامى قرار گرفته است. علنا شراب مىخورد، علنا سگبازى مىکند، علنا قمار مىکند، علنا زنا مىکند، با محارم خودش زنا مىکند.
ادامه مطلب را فردا شب ببینیم
۴۹۶
۲۶ مرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.